תחקיר הפעולה בחאן יונס: סא"ל מ' נורה למוות מאש חברו לכוח

לפי המסמך החריף, אחד ממפקדי הכוח פתח בירי לעבר פעילי חמאס בשטח עזה ופגע בשוגג בקצין הבכיר, וכן בלוחם שנפצע בתקרית. התחקיר חושף שגיאות ותקלות שהביאו לחשיפת הלוחמים ולכישלון המבצע

זמן צפייה: 05:31

צה"ל פרסם הערב (ראשון) תחקיר חמור ונוקב על הפעולה של כוח המודיעין המובחר בחאן יונס בנובמבר 2018, שבה נהרג סגן אלוף מ', נפצע קצין נוסף ונפתח סבב לחימה של ישראל מול חמאס. בראש התחקיר נחשף כי סגן אלוף מ' נורה למוות בידי חברו לכוח, סגן אלוף א' - ולא בידי חמאס.

התחקיר קובע כי סא"ל מ', כמו גם הקצין הפצוע, נורו מאקדחו בעל משתיק הקול של סא"ל א', ממפקדי הכוח. התחקיר החמור והנוקב חשף פערים, שגיאות ותקלות בפעולה בחאן יונס, שהובילו לכך שהמבצע נכשל, המשימה לא הושלמה, סא"ל מ' נהרג, קצין נוסף נפצע והכוח נחשף.

זירת ההיתקלות ברצועת עזה, שבה נהרג קצין צה"ל סא"ל מ'
זירת ההיתקלות ברצועת עזה, שבה נהרג קצין צה"ל סא"ל מ' | צילום: צילום פלסטיני

בתחקיר, שהוצג לרמטכ"ל אביב כוכבי, נכתב כי נוהל הקרב לפעולה בחאן יונס וההכנות אליו נמשכו חודשים, ומטרת המשימה הייתה לבסס את המודיעין של צה"ל בעזה. למרות שמדובר בשטח הצפוף בעולם, וחרף הגדר המפרידה בין ישראל לעזה, הוחלט להכניס את לוחמי הכוח המיוחד לשטח.

זירת ההיתקלות ברצועה שבה נהרג קצין צה"ל, סא"ל מ'
זירת ההיתקלות ברצועה שבה נהרג קצין צה''ל, סא''ל מ' | צילום: צילום: פלסטיני

התחקיר מגלה כי הכוח שנחשף בחאן יונס ולקח חלק במשימה המודיעינית, כלל שני כלי רכב. בתשאול בשטח ניגשו שלושה פעילי חמאס אל הכוח, כאשר מי שניהל את עיקר השיח היה סגן אלוף מ' ולוחם נוסף. התחקיר מגלה כי סא"ל מ' החזיק את שיחת התשאול במשך עשרות דקות. כאשר פעילי חמאס דירדרו את המצב, החליט סא"ל מ' לעשות רעש כדי להסיח את דעתם של פעילי חמאס. אז, החליט סגן אלוף א' לפתוח באש באקדחו עם משתיק הקול לעבר פעילי חמאס.

סא"ל א', לרוע המזל, פגע בירי תועה בחברו סא"ל מ', ואולם גם הרג את מרבית שבעת המחבלים מחמאס בעצמו. בצה"ל שוקלים, למרות הטעות הטראגית שעשה, להעניק לו ציון לשבח על גבורתו באירוע. יחד עם סא"ל א' עוד ארבעה לוחמים פתחו באש לעבר מחבלי חמאס, ולאחר ששבעת המחבלים נהרגו, סא"ל א' החליט על חילוץ – הוא הכניס לרכב את הלוחמים, וכתוצאה מההלם שנוצר בחמאס מהימצאות הכוח המיוחד בלב רצועת עזה, הוא הצליח לנסוע לעבר נקודת החילוץ.

באותו הזמן ישבו בחדר הפיקוד הקדמי של המבצע במרכז הארץ הרמטכ"ל דאז גדי איזנקוט, ראש השב"כ נדב ארגמן, ראש אמ"ן תמיר איימן, מפקד מערך המבצעים המיוחדים תא"ל ג' ומפקד סיירת מטכ"ל אל"מ ח'. איזנקוט החליט להכניס לעזה מסוק סער כבד מסוג יסעור כדי לפנות את הכוח. היסעור שהה על הקרקע במשך שלוש דקות, שנדמו כנצח. בדיעבד יאמר איזנקוט: "עבר לי בראש תרחיש שאני מאבד את כל היסעור עם כל הלוחמים".

סגן אלוף מ' עם חבריו ליחידה
סגן אלוף מ' עם חבריו ליחידה | צילום: החדשות 13

התחקיר קובע כי חלפו 20 דקות בלבד מהפתיחה באש של הכוח על מחבלי חמאס, ועד שהכוח היה בארץ בתום מבצע חילוץ הירואי. בצה"ל היה קיים חשש כבד באותו הזמן מירי טיל נגד מטוסים לעבר היסעור, אולם כלי הטיס הגיע בסופו של דבר לישראל מבלי להיפגע.

במהלך החילוץ, חיל האוויר סיפק מצדו מסך אש של 71 תקיפות, ובין היתר השמיד מהאוויר את כלי הרכב של הכוח כדי שלא ייפלו בידי חמאס. הארגון העזתי הצליח בכל זאת להוציא מכלי הרכב השרופים שאריות ציוד, אך התחקיר קובע כי הציוד המודיעיני המיוחד של לוחמי הכוח שעמו נכנסו לעזה נשאר בידי הלוחמים.

חרף התחקיר הנוקב והחמור, בצה"ל הוחלט שלא יהיו בו מסקנות אישיות נגד מי מהלוחמים והמפקדים. במסמך צוינה גבורתו של סא"ל מ' שנהרג בפעולה, שהחזיק לבד את תשאול חמאס. בצה"ל מונתה ועדת צל"שים לפעולה, בראשות נשיא בית הדין הצבאי לערעורים, אלוף שופט דורון פייליס, שידון גם בצל"שים ללוחמי אגף מודיעין וגם לחיל האוויר על החילוץ.

חיילי צה''ל בגבול עזה
חיילי צה''ל בגבול עזה | צילום: רויטרס

מסקנות התחקיר קובעות כי צה"ל לא השכיל לחזק את מפקדת המבצעים המיוחדים שהוקמה בשנים האחרונות בלבד, אל מול היחידות המיוחדות שנהנו תמיד מאוטונומיה רבה בביצוע מבצעים מעבר לגבול. התחקיר קובע גם כי יש לעדכן את ההכשרות של הלוחמים למשימות מיוחדות ואת איוש הלוחמים על פי התאמתם למבצע מעבר לגבול. עוד קובע התחקיר כי גוף חיצוני ליחידה המבצעית צריך לגבש חוות דעת על כשירות הלוחמים לבצע את המשימה.

לקח נוסף מכישלון הפעולה בחאן יונס הוא הצורך לשלב בפעולת היחידות המיוחדות גורמים מהמטכ"ל. לסיכום קובע התחקיר כי התנהלות טקטית שגויה של המבצע היא שעוררה את חשד חמאס. יצוין כי מאז כישלון הפעולה כבר פעל המערך במבצעים חדשים מעבר קווי האויב, כולל בעזה.

התחקיר המסווג נערך בשמונת החודשים האחרונים במערך המ"מ, כאשר צוותים שונים חקרו את ההיבטים המודיעיניים של הפעולה שכשלה, וכן את ההיבטים הטכנולוגיים, את הכשרת הלוחמים, ואת הקשר שבין המטכ"ל לבין הכוח המבצע. מי שחקר את המעטפת הייעודית של הפעולה הוא קצין בכיר לשעבר בסיירת מטכ"ל, אל"מ יורם יצחקי, ומי שמונה בידי הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט לחקור את הממשקים בין המערך המבצע למטכ"ל הוא אלוף ניצן אלון – מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר. במסגרת התחקיר אף זימן ראש אמ"ן, אלוף תמיר היימן, כל אחד מהלוחמים לתחקור אישי.

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו קיים דיונים ביטחוניים בשבועות האחרונים בו הוצגו לו תוצאות תחקיר מבצע חאן יונס. נתניהו מסר: "הלקחים יופקו וההמלצות יישומו. מברך על אומץ ליבם של הלוחמים והטייסים שפעלו בתנאים קשים מאוד, ועל פעולת החילוץ ההירואית. אני מבקש לחזק בשם אזרחי ישראל את משפחתו של סא"ל מ' על גבורתו ופועלו".