דיון בכנסת על גיוס החרדים: "הצלבנו נתונים – אנחנו לא שקרנים"

ראש חטיבת תכנון כוח אדם באכ"א, טען בדיון על נתוני הגיוס, כי "נמצאו נתונים לא מדויקים, לצערי הרב הפרסום הקדים אותנו". ראש אכ"א: "הדו שיח מיהו חרדי עם משרד החינוך הוא מסובך"

זמן צפייה: 00:31

בלוף גיוס החרדים: במהלך דיון שהתקיים היום (שני) בוועדת חוץ וביטחון בכנסת, בעקבות חשיפת הדיווח השקרי של נתוני הגיוס בקרב המגזר החרדי, טען ראש חטיבת תכנון כוח אדם באכ"א, תא"ל אמיר ודמני, כי "למנהלת חסרים מנגנונים נכונים של ספירה שאיתם אנחנו מחויבים בדיווח. זה לקח זמן, הרשימות לא מסודרות. הצלבנו נתונים ועם הממצאים הגעתי לראש אכ"א ולרמטכ"ל", ודמני הוסיף: "מצאתי שהנתונים לא מדויקים, אך אנחנו לא שקרנים ולא זייפני נתונים ולא נפחנים. לצערי הרב הפרסום הקדים אותנו".

ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז, הסביר כי מדובר בסוגייה מורכבת. "הדו שיח מול משרד החינוך בשאלה מיהו חרדי הוא מסובך מאוד. יש חוסר מקצועיות בקביעת ושיוך חלק מהאוכלוסיות האלה, וצריך לעבור מוסד מוסד. הסיפור בעיקר נוגע לשנים 2016-2017. שם עיקר הבעיה. אני לא יכול להגיד מספרים כי הכל נבדק עכשיו", אמר והוסיף: "לפני חודש נפגשתי עם הרמטכ"ל ועדכנתי אותו על הבעיה. הוא סיכם שנכין נייר שיתאר את כל הדברים והוא יעביר את הנייר לוועדת חוץ וביטחון ולמשרד הביטחון".

עוד בחדשות 13:

ראש אכ"א על בלוף גיוס החרדים: "יתכן ששגינו, אין כוונת זדון"

צה"ל מכחיש שזויפו נתוני גיוס חרדים; הרמטכ"ל הנחה לבחון המקרה

דיווח: צה"ל זייף מספר המתגייסים החרדים כדי לעמוד ביעדי הגיוס

חיילים דתיים מתפללים
חיילים דתיים מתפללים | צילום: רויטרס

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר במהלך הדיון: "אני רוצה לציין שלוש נקודות. לוקח בהערכה את לקיחת האחריות על ידי מוטי אלמוז. יש לנו אמון במערכת הצה"לית. אין לנו אלטרנטיבה לבדוק את הדברים. צריך שהתחקיר שאתם עושים יהיה מאוד מאוד עמוק. חשוב מאוד שההגדרה תהיה מדויקת ואז אפשר יהיה להציג גם נתונים מדוייקים".

ח"כ איציק שמולי, יו"ר השדולה לשוויון בנטל, אמר בדיון: "הדיון שמתנהל עתה בועדת החו״ב בנוגע לזיוף נתוני הגיוס החרדים זה בלוף גדול. ראש אכ"א לוקח אחריות, ליברמן וכחול לבן מזדעקים, אבל בחינת חוק הגיוס שהם כולם תומכים בו מגלה כיצד מלבינים בו את ההונאה: כל מי שאי פעם היה במוסד חרדי ונטש, גם אם חזר בשאלה, נספר כחרדי ומקבל אישור להשתמט. הצביעות חוגגת. רוצים לעצור את מסע הרמיה? הסירו גם את תמיכתם בחוק המחורר".

בשבוע שעבר אמר קצין באכ"א בשיחה עם חדשות 13: "היה עלינו לחץ מלמעלה מהמפקדים לאורך שנים, לעמוד ביעדים ולסדר את המספרים", אמר. "היינו קוראים לזה אמנות הצגת הנתונים, וכך היינו מעלים במצגות את מספר החרדים שהתגייסו".

חרדי וחייל מתפללים בכותל
חרדי וחייל מתפללים בכותל | צילום: רויטרס

"זה חשוב מאוד לבדוק את כולנו, יכול להיות ששגינו ושהמערכת טעתה. אין כאן כוונות זדון, אני אומר את זה באחריות מלאה. אני מכיר את אנשינו, אנחנו מדווחים אמת ומקפידים על כך. יש כאן תקלה שצריכה להיבדק, מכאן רק נשתפר".

עוד ציין אלמוז כי "אם אנחנו עשינו טעות, נגיד שעשינו טעות ונתקן. כשבדקתי גיליתי שהמספרים לא תואמים את מה שדיווחנו ומיד עצרנו ואמרנו רגע, יש כאן משהו שהוא לא בסדר, צריך לעצור ולדווח. זה כל הסיפור".

חרדי ליד לשכת גיוס
חרדי ליד לשכת גיוס | צילום: רויטרס

הממצאים הראשונים של בדיקת צה"ל מעלים שלפחות 10% מ-3,000 החרדים שרשומים בצה"ל הגיעו בטעות. כלומר, 300 מהם לא ניתן להגדיר כחיים אורח חיים חרדי. בתוך כך, ראש אכ"א מוטי אלמוז אמר מוקדם יותר בשיחות סגורות שהוא לא חושש מהבדיקה החיצונית שתתרחש בנושא.

בשבוע שעבר פורסם כי צה"ל דיווח על מספר כפול ואף משולש של גיוס חרדים ושיקר לכל הגופים הממשלתיים – לשר הביטחון, לרמטכ"ל ולוועדת חוץ וביטחון. זאת, על מנת לעמוד ביעדי הגיוס ועל מנת להנמיך את קולות הביקורת בעקבות חוק טל.