צה"ל מכחיש שזויפו נתוני גיוס חרדים; הרמטכ"ל הנחה לבחון המקרה

בעקבות הפרסום של "כאן", הצבא מסר שלאחרונה יזם בדיקה בדבר נתוני הגיוס לשנת 2017 ומצא פערים ביחס לספירה הקודמת שנעשתה. עם זאת, לטענת צה"ל הדבר "לא נובע מניסיון מערכתי להטעות בנתונים"

זמן צפייה: 02:45

צה"ל הכחיש היום (רביעי) את הדיווח שפורסם ב"כאן", לפיו נתוני גיוס החרדים זויפו בשנים האחרונות, ומסר שאכן נמצאו פערים במספרים אך לא בניסיון להטעות בנתונים. במקביל, הרמטכ"ל אביב כוכבי הורה לבחון את הנושא לעומק. כמו כן, יו"ר ועדת החוץ והביטחון הזמנית, ח"כ והרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, החליט לקיים דיון בנושא ביום שני הבא ולזמן את נציגי צה"ל ומשרד הביטחון.

הצבא טען כי לאחרונה נבדקו בשנית נתוני גיוס החרדים בשנת 2017, שם התגלו פערים ביחס לספירה הקודמת שנעשתה. לטענת צה"ל, הפער נובע מאופן שיטת החישוב, "אך מקורם אינו נובע, בשום צורה ודרך, מניסיון מערכתי של צה"ל להטעות בנתונים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

תחקיר "אל-ג'זירה": פרטים חדשים על הפעולה שהסתבכה בחאן יונס

עשרות רחפנים, סכינים וציוד צלילה: מתפ"ש סיכלה הברחת ענק לעזה

עם מנוע בוער ו-11 לוחמים: נחיתת החירום במסוק – שבוצעה בדקה

To Match Insight Israel/religion Idf
חייל מניח תפילין | צילום: רויטרס

"במסגרת בדיקה חוזרת, נערך פילוח המבחין בין מתגייסים שלמדו לפני גיוסם שנתיים ומעלה במוסד חינוך חרדי, כהגדרת החוק, לבין מתגייסים חרדיים נוספים שזוהו כמי שניהלו אורח חיים חרדי לפני גיוסם", נמסר מצה"ל. "גם בשנים עברו נספרו מתגייסים חרדים אשר לא עמדו בכלל ההגדרות הקבועות כיום בחוק, אך מהותית נמצא כי ניהלו אורח חיים חרדי".

הנתונים והתחקיר הוצגו לפני מספר שבועות בפני הרמטכ"ל כוכבי, והאחרון הנחה להעמיק, לבחון ולהשלים את אופן החישוב, ולהציג את הנתונים המדויקים בהתאם לחוק ולבנות תוכנית להגדל מספר החיילים החרדים שיתגייסו. לשם כך מינה כוכבי את אלוף במיל' רוני נומה שיבדוק את הנתונים בין השנים 2018-2011.

התנועה למען איכות השלטון הודיעה בתגובה לידיעה כי צה"ל זייף ביודעין את נתוני המתגייסים החרדים, כי תגיש תלונה במשטרה במטרה לפתוח בחקירה פלילית נגד חותמי התצהירים השקריים בבית המשפט. בתנועה דרשו ששר הביטחון, נפתלי בנט, ימנה ועדת חקירה שתבדוק כיצד פעלה מערכת שלמה על מנת לשקר ולהסתיר את השקר באופן מתוכנן ומודע.

יו"ר התנועה, ד"ר עו"ד אליעד שרגא, מסר: "התנועה עמדת מול נציגי הצבא כבר עשרים שנה בבג"ץ והם משקרים חופשי עם הנתונים. אנחנו זועקים לשופטים שהם משקרים אבל זה לא עוזר. צה"ל שמבצע תחקירים אחרי כל מבצע ופעולה צבאית, של דיווחיו נסמכים על אמונה כמעט עיוורת במהימנותם, משקר במצח נחושה. השקר מגיע לדרגים הגבוהים ולא נגמר בסגן אלוף. אלו הערכים שעליהם צה"ל רוצה לגדל דורות של חיילים וקצינים?".

הבוקר, כאמור, פורסם בחדשות "כאן" כי צה"ל זייף בשנים האחרונות את מספר החרדים שהתגייסו לצבא. על פי החשיפה, בצבא נהגו לדווח על מספר כפול ואף משולש של גיוס חרדים ושיקרו לכל הגופים הממשלתיים – לשר הביטחון, לרמטכ"ל ולוועדת חוץ וביטחון. זאת על מנת לעמוד ביעדי הגיוס ועל מנת להנמיך את קולות הביקורת בעקבות חוק טל.

חייל מתפלל בכותל
חייל מתפלל בכותל

לפי דוגמא שפורסמה ב"כאן", הצבא דיווח בשנת 2017 על גיוס של 3,070 חיילים חרדים – כאשר בפועל התגייסו רק 1,300.  זאת על ידי הוספת מתגייסים לרשימות שאינם חרדים לפי הקריטריונים שנקבעו וכאלה שכלל לא דתיים.

דוגמא נוספת על פי אתר החדשות היא שבסוף 2018, מנהלת החרדים הצבאית ביקשה לקבל דיווח על כמות החרדים שהתגייסו באותה שנה. כאשר העומד בראש המנהלה, סגן אלוף תלם חזן – סגן מפקד חטיבת הצנחנים, העביר כי התגייסו 1,650 חרדים, הוא התבקש להגדיל את המספרים או לעגל אותם כדי שיתאימו לדיווח של שנת 2017.