דיווח: צה"ל זייף מספר המתגייסים החרדים כדי לעמוד ביעדי הגיוס

ב"כאן חדשות" פורסם כי הצבא נהג להעביר דיווחים כוזבים לכל הגורמים, ביניהם לרמטכ"ל ולשר הביטחון, על כמות החרדים שהתגייסו לשירות צבאי. צה"ל: "הופקו לקחים באשר לקריטריונים לספירה"

זמן צפייה: 02:45

צה"ל זייף בשנים האחרונות את מספר החרדים שהתגייסו לצבא – כך פורסם הבוקר (רביעי) ב"כאן חדשות".

על פי החשיפה, בצבא נהגו לדווח על מספר כפול ואף משולש של גיוס חרדים ושיקרו לכל הגופים הממשלתיים – לשר הביטחון, לרמטכ"ל ולוועדת חוץ וביטחון. זאת על מנת לעמוד ביעדי הגיוס ועל מנת להנמיך את קולות הביקורת בעקבות חוק טל.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

תחקיר "אל-ג'זירה": פרטים חדשים על הפעולה שהסתבכה בחאן יונס

הניצחון של בן: מסע מרגש עם הפצוע הקשה ביותר מ"עופרת יצוקה"

"המנוע התחיל להתפרק": עדות הקברניט מתקרית מסוק היסעור

חייל מניח תפילין בכותל
חייל מניח תפילין בכותל | צילום: רויטרס

לפי דוגמא שפורסמה ב"כאן", הצבא דיווח בשנת 2017 על גיוס של 3,070 חיילים חרדים – כאשר בפועל התגייסו רק 1,300.  זאת על ידי הוספת מתגייסים לרשימות שאינם חרדים לפי הקריטריונים שנקבעו וכאלה שכלל לא דתיים.

דוגמא נוספת על פי אתר החדשות היא שבסוף 2018, מנהלת החרדים הצבאית ביקשה לקבל דיווח על כמות החרדים שהתגייסו באותה שנה. כאשר העומד בראש המנהלה, סגן אלוף תלם חזן – סגן מפקד חטיבת הצנחנים, העביר כי התגייסו 1,650 חרדים, הוא התבקש להגדיל את המספרים או לעגל אותם כדי שיתאימו לדיווח של שנת 2017.

מצה"ל נמסר בתגובה: "הטענה כי זויפו נתוני גיוס החרדים אינה נכונה. במסגרת בדיקה שיזם צה״ל שנעשתה לאחרונה, נבדקו בשנית נתוני גיוס החרדים בשנת 2017. בבדיקה זו התגלו פערים ביחס לספירה הקודמת שנעשתה על ידי צה״ל, בלב הפער נמצא אופן שיטת החישוב. במסגרת בדיקה חוזרת זו, נערך פילוח המבחין בין מתגייסים שלמדו לפני גיוסם שנתיים ומעלה במוסד חינוך חרדי, כהגדרת החוק, לבין מתגייסים חרדיים נוספים שזוהו כמי שניהלו אורח חיים חרדי לפני גיוסם. גם בשנים עברו נספרו כמתגייסים חרדים, חיילים מרקע חרדי, אשר לא עמדו בכלל ההגדרות הקבועות כיום בחוק, אך מהותית נמצא כי ניהלו אורח חיים חרדי. מבדיקה ראשונית עולה כי בספירה נתגלו פערים, אך מקורם אינו נובע, בשום צורה ודרך, מניסיון מערכתי של צה״ל להטעות בנתונים. האירוע תוחקר באכ"א והנתונים הוצגו לרמטכ"ל לפני מספר שבועות. בעקבות אירוע זה הרמטכ"ל הנחה להעמיק, לבחון ולהשלים את אופן החישוב, כמו כן להציג את הנתונים המדויקים בהתאם לחוק ולבנות תכנית להגדלת מספר החיילים החרדים שיתגייסו. הרמטכ״ל מינה את אלוף במיל׳ רוני נומה לבחינת אופן איסוף הנתונים של גיוס החרדים בשנים האחרונות (2011-2018). צה"ל הינו גוף אשר בודק ומבקר את עצמו כל העת באמצעות מנגנוני תחקור ובקרה. כך נעשה גם במקרה זה וכך ייעשה גם בעתיד. צה״ל חוזר ומדגיש כי הפער התגלה במסגרת פעולות הבקרה הפנימיות. צה״ל יפעל בשקיפות ויעדכן בממצאים בסיום הבדיקה של אלוף במיל׳ רוני נומה".

ח״כ איציק שמולי, יו״ר השדולה למען השוויון בנטל, מסר בתגובה לפרסום: ״צה"ל הוא צבא העם והעובדה ששיקר ביודעין וזייף בכוונה תחילה נתונים באחת מסוגיות הליבה הרגישות ביותר שאתן מתמודדת החברה הישראלית היא חמורה ובלתי מתקבלת על הדעת. הדבר חמור שבעתיים לנוכח העובדה שחקיקת הכנסת התבססה על נתונים אלו במסגרת מאמץ לצמצם את אי השוויון. יש כאן שבירת אמון גדולה שהשלכותיה עלולות להיות מרחיקות לכת-  כיצד יוכלו המפקדים מחייליהם לדרוש אמירת אמת כשבכירי בצהל משקרים ביודעין את הציבור והכנסת? כיצד נוכל להסתמך כך על תחקירים מבצעיים או על דיווחים לציבור או למשפחות השכולות? אנו דורשים לזמן בדחיפות דיון במליאת הכנסת ובועדת החוץ והביטחון ומצפים גם שהרמטכ״ל יידרש לכך באופן אישי".

חברת הכנסת אורנה ברביבאי מכחול לבן כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי תיזום דיון בוועדת חוץ וביטחון: "טוב יהיה אם צה״ל יבצע בדיקה מידית ומעמיקה לברור הפער בנתוני גיוס החרדים. אם נפל פגם - הוא בוודאי יטופל. מה שברור הוא שאין בכך כדי להפחית מחשיבות גיוסם של החרדים. היום יותר מתמיד על הממשלה להסדיר את גיוס החרדים לצה״ל. בכוונתי ליזום בדחיפות דיון בוועדת חוץ וביטחון בנושא".

עמותת חדו"ש - לחופש דת ושויוון, הודיעה כי בכוונתה להגיש תלונה ליועץ המשפטי לממשלה ולשר הביטחון בדרישה לפתוח בחקירה פלילית ולמצות את הדין עם האחראין לדיווחים הכוזבים. מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, דרש שלא להסתפק בבדיקה פנימית עליה הודיע צה"ל, או בטענה כי "מדובר בטעות", אלא יש לפתוח בהליך פלילי כנגד האחראים. רגב הדגיש כי "מדובר בנושא חמור ביותר, בהתחשב בכך שמדובר לכאורה במידע כוזב שנועד להטעות את הציבור, המחוקקים ובתי המשפט, באחד הנושאים הרגישים והנפיצים ביותר בחברה הישראלית".

חדו"ש פועלת מזה מספר שנים בדרישות חופש מידע ועתירות לבתי משפט כדי לקבל נתוני אמת מפורטים על גיוס חרדים, לרבות לאחרונה לאור סירוב משרד הביטחון וצה"ל לחשוף את הנתונים על בסיסם גובשה הצעת החוק של הוועדה ה"מקצועית-פנימית", אשר בה עוסקת כיום המערכת הפוליטית.