תחקיר פגיעת האוטובוס בנער בגיבוש צנחנים: צה"ל ישנה נהלים

מהתחקיר עלה כי הגורם הישיר לתקרית הוא נסיעת האוטובוס לעבר האוהל שבו ישבו כמה מהנערים, ביניהם רון אליהו עובד בן ה-18 שנהרג. בעקבות התחקיר, תורחב שיטת הבקרה על ספקי רכב אזרחיים

זמן צפייה: 00:58

בעקבות מותו של רון אליהו עובד בעת גיבוש צנחנים, שנדרס למוות על ידי אוטובוס שהידרדר לתוך המאהל בו שהה, הוצג היום (חמישי) תחקיר האירוע על ידי צה"ל. מהתחקיר עלה כי הגורם הישיר למות הנער הוא נסיעת האוטובוס לעבר האוהל שבו ישבו הנערים בגיבוש. הרמטכ"ל אביב כוכבי הודיע כי ישונו נהלים הנוגעים לארגון מרחבי הפעילות והמרחבים הלוגיסטיים במתחמים ארעיים בצה"ל. "אירוע מצער וקשה", אמר כוכבי.

כמו כן, תורחב שיטת הבקרה על ספקי רכב אזרחיים. נוסף לכך, ייבחנו אמצעי הזיהוי האישיים של יחידות שאינן אורגניות, תיבחן אפשרות לקיים הכשרה בתחום החילוץ ומימוש רכש מתאים וירועננו הנהלים בדבר איסור שינה סמוך לכלי רכב באופן גורף.

לכתבות נוספות בנושא >> 

רון נהרג בגיבוש הצנחנים - קרניות עיניו ייתרמו להשתלה

בני משפחתו של הנער שנהרג במהלך הגיבוש: "כולם אהבו אותו"

הנהג מהתאונה בגיבוש: "ירדתי לשירותים – ופתאום שמעתי צעקות"

האוטובוס שהתדרדר על אוהל של מועמדים לגיוס במהלך גיבוש
האוטובוס שהדרדר והרג את רון ז''ל. הנהג נעצר | צילום: דוברות מד''א

הרמטכ"ל הוסיף כי צה"ל, כגוף שמקיים גיבושים, אחראי לשלומם ולבטיחות של המלש"בים (מועמד לשירות ביטחון) שמשתתפים בהם, והנחה לוודא כי אחריות זו ממומשת בכל פעילות בה הם נוטלים חלק.

רא"ל כוכבי קיבל את ממצאי התחקיר, שהוצג בהובלת מפקד פיקוד מרכז אלוף נדב פדן, אשר מונה על בדיקת האירוע. התחקיר, כאמור, מצא כי הגורם הישיר לאירוע הוא נסיעת האוטובוס לתוך מאהל בו ישבו קבוצת המועמדים בגיבוש חטיבת הצנחנים. נציגי צה"ל הציגו למשפחת ההרוג את ממצאי החקירה וענו לשאלותיהם.

כזכור, ב-11 באפריל רון אליהו עובד בן ה-18, תושב קיבוץ פלמחים, נהרג כתוצאה מאוטובוס שהידרדר לעבר אוהל שבו שהה סמוך לבא"ח צנחנים באזור שומריה שבנגב. משפחתו תרמה את קרניות עיניו. חמישה נערים נוספים נפצעו בתקרית.

רון אליהו עובד
רון אליהו עובד | צילום: החדשות 13

נהג האוטובוס, איברהים אבו כף, בן 30 תושב הפזורה הבדואית, החשוד בגרימת מוות ברשלנות, טען כי הרים את בלם היד לפני שיצא לשירותים וכי עצר במקום מרוחק מהאוהל, כ-150 מטר.

עו"ד מוחמד אבו פרייח, סנגורו של נהג האוטובוס אמר לאחר שחרורו למעצר בית: "מדובר בנהג עם ותק של עשר שנים ורק עבירת תנועה אחת. לדבריו הוא פעל בדיוק על פי ההנחיות והפעיל את בלם היד. מאז המקרה הוא בטראומה קשה, מביע צער עמוק ושולח תנחומים למשפחה".

איילון עוזרי, נער שהשתתף בגיבוש הצנחנים שבמהלכו אירעה הטרגדיה, שחזר את האירוע: "ישנתי בסוף של האוהל, ילדים התחילו לצעוק ולברוח. אחרי זה שמתי לב שהאוהל מתחיל לזוז ומיטות נופלות".

איברהים אבו כף, נהג האוטובוס שחשוד בגרימת מוות ברשלנות
איברהים אבו כף, נהג האוטובוס שחשוד בגרימת מוות ברשלנות | צילום: חדשות 13

"לא הבנתי מה קרה עד שראיתי את שני הפנסים של האוטובוס נכנסים. ממש כל המיטות התחילו להתהפך", הוסיף הנער. "לקחתי את מי שיש מימני ומשמאלי ומשכתי אותם. כשהתחלתי לצאת מהאוהל, ראיתי את האוטובוס ממשיך להידרדר למטה. זו הייתה ירידה והדלת הייתה פתוחה, אז נכנסתי לתוך האוטובוס, התיישבתי במושב של הנהג, לחצתי על הברקס והרמתי אותו - ואז האוטובוס עצר".