הנהג מהתאונה בגיבוש: "ירדתי לשירותים – ופתאום שמעתי צעקות"

תושב הפזורה הבדואית החשוד בגרימת מותו ברשלנות של רון אליהו עובד טען כי ייתכן שהאירוע התרחש בשל תנאי השטח. "אין מחלוקת שהאוטובוס לא היה בנסיעה כשהוא יצא". מעצרו הוארך בשלושה ימים

זמן צפייה: 02:22

התאונה בגיבוש לצה"ל: מעצרו של נהג האוטובוס, אבראהים אבו כיף, שהידרדר אמש (חמישי) ודרס למוות את רון אליהו עובד, תושב הפזורה הבדואית בן 30, הוארך בשלושה ימים. הנהג, החשוד בגרימת מוות ברשלנות, טען כי הרים את בלם היד לפני שיצא לשירותים וכי עצר במקום מרוחק מהאוהל, כ-150 מטר. במקביל, הנער שנהרג בתאונה הובא למנוחות בבית הקברות בפלמחים.

"מדובר בנהג ללא עבר פלילי, שעובד כארבעה חודשים בחברת ההסעות", אמר פרקליטו רז קרן ישועה בבית המשפט. לפי גירסתו, לא הייתה סיבה להידרדרות האטובוס, וייתכן שהאירוע התרחש בשל תנאי השטח. "האירוע מצער מאוד, הוא מאוד כואב את האירוע חש צער ועדיין בהלם", הוסיף .

לעוד כתבות בנושא:

רון נהרג בגיבוש הצנחנים - קרניות עיניו ייתרמו להשתלה

האסון בגיבוש: "ראיתי פנסי אוטובוס באוהל, עליתי – ובלמתי"

טרגדיה בגיבוש לצה"ל: אוטובוס הידרדר על אוהל; בן 17 נהרג

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-crime-and-law-20190412-1416' autoplay='0' credit='' desc='בווידאו: הנהג בהארכת מעצרו' kid='1_20krfqbi' duration='12'']

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בחמישה ימים, ונציגה מסר בדיון כי "מדובר במקרה מאוד חמור, קשה להבין מה הציפייה של אדם שמוכשר לנהיגה ברכב כבד להשאיר רכב מונע בעלייה. אי אפשר היה לצפות שלא תהיה פגיעה, יכול להיות שהעבירות שמיוחסות לו ישודרגו, קיימות פעולות חקירה שניתנות לשיבוש".

השופט קבע בהחלטתו כי "טענות הנהג בחקירה מדגישות את האפשרות לשיבוש חקירה בחלק מהפעולות. לאחר שבחנתי את הבקשה, החלטתי שקיים חשד סביר לצורך הארכת מעצרו. הנהג, ככל שישוחרר ממעצר, יכול להביא לסיכון ולשיבוש חקירה. עם זאת, לא מצאתי לנכון להיעתר לכל התקופה המבוקשת".

מוקדם יותר הבהיר עורך דינו כי "האוטובוס היה עם בלם יד וההילוך, כנראה, היה על דרייב". "יחד עם זאת, הנהג טוען כי לא זוכר ששינה הילוך", הוסיף קרן ישועה. "האוטובוס היה מונע. הוא התניע אותו כמה דקות לפני כדי להעלות חיילים. כשהיה בשירותים שמע צעקות וראה את האוטובוס".

רון אליהו עובד שנהרג בתאונת אוטובוס בגיבוש צנחנים
רון אליהו עובד שנהרג בתאונת אוטובוס בגיבוש צנחנים | צילום: באדיבות המשפחה, מוישי שינברגר זק''א

עוד טען הפרקליט כי ייתכן והתאונה אירעה בשל תנאי השטח במקום. "יש מערכת פנימית שפועלת כשהאוטובוס מונע וייתכן שזה גרם לתאונה. אין מחלוקת שהאוטובוס לא היה בנסיעה כשהוא יצא", אמר קרן ישועה.

הבוקר, כזכור, הותר לפרסום כי רון אליהו עובד בן ה-18, תושב קיבוץ פלמחים, הוא הנער שנהרג אתמול בגיבוש הצנחנים כתוצאה מאוטובוס שהידרדר לעבר אוהל שבו שהה סמוך לבא"ח צנחנים באזור שומריה שבנגב. רון, שחלם לשרת בצנחנים ולא עבר את הגיבוש הקודם, לא ויתר וחזר שוב. חמישה נוספים נפצעו בתקרית.

הטרגדיה הזו הייתה עלולה להפוך לאסון גדול יותר לולא איילון עוזרי, שגילה תושייה ובזמן שהאוטובוס המשיך לדהור לעבר האוהל - הוא קפץ לעברו ועצר אותו. "נכנסתי לתוך האוטובוס, ישבתי במושב של הנהג. לחצי על הברקס והרמתי הנדברקס ישר, ואז האוטובוס עצר", אמר עוזרי לחדשות 13.

רון אליהו עובד, שנהרג בתאונת אוטובוס במהלך גיבוש צנחנים
רון אליהו עובד, שנהרג בתאונת אוטובוס במהלך גיבוש צנחנים | צילום: באדיבות המשפחה

מדובר צה"ל נמסר כי לווייתו של רון תתקיים היום בצהרים בשעה 12:30 בבית העלמין בפלמחים. "צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה ואת משפחות הפצועים", נמסר. משפחתו של הנער הודיעה כי הסכימה לתרום את קרניות עיניו ולהעניק מאור עיניים לממתינים להשתלה. הקרניות יונצלו במכון לרפואה משפטית באבו כביר.

המשטרה הצבאית ומשטרת ישראל פתחו בחקירת נסיבות האירוע. איילון עוזרי, אחד הנערים שהשתתף בגיבוש והספיק לקפוץ על האוטובוס המידרדר ולבלום אותו, שחזר אמש את האירוע: "ישנתי בסוף של האוהל, ילדים התחילו לצעוק ולברוח. אחרי זה שמתי לב שהאוהל מתחיל לזוז ומיטות נופלות".

האוטובוס שהתדרדר על אוהל של מועמדים לגיוס במהלך גיבוש
האוטובוס שהדרדר והרג את רון ז''ל. הנהג נעצר | צילום: דוברות מד''א

"לא הבנתי מה קרה עד שראיתי את שני הפנסים של האוטובוס נכנסים. ממש כל המיטות התחילו להתהפך", הוסיף הנער. "לקחתי את מי שיש מימני ומשמאלי ומשכתי אותם. כשהתחלתי לצאת מהאוהל, ראיתי את האוטובוס ממשיך להידרדר למטה. זו הייתה ירידה והדלת הייתה פתוחה, אז נכנסתי לתוך האוטובוס, התיישבתי במושב של הנהג, לחצתי על הברקס והרמתי אותו - ואז האוטובוס עצר".

נער אחר שהיה עד לתאונה הקשה סיפר כי "חלק מהחברים היו בתוך האוהל, הלכו לנוח בתוך שקי שינה. כמה מהמשתתפים בגיבוש נשארו בחוץ, כאשר לפתע החלו לצעוק 'צאו מהר מהאוהל', אבל האוטובוס היה קרוב כבר לאוהל ומי שישן בשקי השינה הקרובים נפגע. אחד מהנערים עלה לאוטובוס, הצליח להשתלט עליו ובלם, זה היה מחזה מפחיד". לאחר האירוע, סיפר הנהג כי "עמדתי ליד האוטובוס ופתאום הוא הידרדר על החיילים".