נחשפה תשתית טרור בשטחים – שכמה מחבריה ביצעו את הפיגוע בדולב

הותר לפרסום כי השב"כ והמשטרה חשפו התארגנות של החזית העממית, וסיכלו פיגועים משמעותיים שתכננה לבצע. כ-50 פעילים נעצרו ואמצעי לחימה רבים נתפסו • צפו בתיעוד מעצר רוצחי רנה שנרב

זמן צפייה: 02:16

שב"כ חשף לאחרונה תשתית טרור נרחבת של החזית העממית שפעלה ביהודה ושומרון, וסיכל פיגועים שתכננה. במהלך הפעילות נעצרו כ-50 פעילי טרור, בהם שלושה חברי חולייה שהיו מעורבים בתכנון והוצאה לפועל של הפיגוע בעין בובין, שבו נרצחה רינה שנרב ונפצעו אביה ואחיה.

במסגרת חקירת השלושה נחשף מידע שהוביל לאיתור ותפיסה של אמצעי לחימה רבים, בהם רובי M-16, רובי קלאצ'ניקוב, רובה גליל, רובה קארבין, מיני עוזי מאולתר, אקדחים, משתיק קול, חומרי דשן רבים המשמשים לבניית מטענים, נפצים, כדוריות ברזל למטען, ותחמושת מכל הסוגים. עוד אותרו מכשירי קשר, כוונות טלסקופיות וסוללה ניידת להפעלת מטענים.

תיעוד מעצר חלק מחברי החוליה בפעילות לוחמי צה''ל
תיעוד מעצר חלק מחברי החוליה בפעילות לוחמי צה''ל | צילום: דובר צה''ל

לכתבות נוספות בחדשות 13:

הפיגוע במעיין בדולב: צה"ל מיפה בית של מחבל נוסף לקראת הריסתו

ראש חוליית המחבלים מהמעיין בדולב שב להכרה – וייחקר שוב בקרוב

"חקירת ראש החוליה שביצעה הפיגוע בדולב מנעה פיגועים נוספים"

חלק מחברי החזית העממית שנתפסו בפעולת כוח הימ''מ
חלק מחברי החזית העממית שנתפסו בפעולת כוח הימ''מ | צילום: תקשורת שב''כ

מחקירת החוליה עלו פרטים נוספים על הפיגוע שבו נהרגה שנרב. לדברי החשודים, בלילה שקדם לפיגוע הגיעו חברי החולייה, סאמר ערביד, יזן מג'אמס וקסאם שיבלי לשטח הררי צפונית למעיין עין בובין, כאשר הם חמושים באקדחים ומטען הנפץ. סאמר השאיר את יזן וקסאם בשטח יחד עם המטען ונסע חזרה לכיוון רמאללה על מנת להשאיר את הרכב בנקודה מרוחקת.

כשעה מאוחר יותר, חזר סאמר למקום, והוביל את חברי החוליה לכיוון המעיין. כשהגיעו למקום הטמינו את המטען בסמוך לציר הגישה ועלו לנקודה הצופה על המקום.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20191218-1235' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד מעצר חלק מחברי החוליה' kid='1_26ctuvrt' duration='35'']

לאחר מספר שעות של המתנה שבמהלכן היה קסאם ברגותי אחראי על התצפית, הבחינו חברי החוליה במשפחת שנרב מתקרבת לנקודה. קסאם העביר את ההנחיה לסאמר ערביד אשר לחץ על ההדק והפעיל את המטען רב העוצמה לעבר בני המשפחה. לאחר מימוש הפיגוע נמלטו חברי החוליה רגלית לכיוון רמאללה בדרך הררית עד אשר הגיעו לעיר והתפצלו.

כמו כן, בין החשודים שנעצרו, נתפסה גם חאלדה ג'ראר, פוליטיקאית שחברה במועצה המחוקקת הפלסטינית מטעם הפלג הפוליטי של החזית. היא עורכת דין במקצועה, ולקחה חלק במאבק המשפטי של הרשות בבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג. היא נעצרה כבר כמה פעמים בעבר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפעולה ואמר: "אני מברך את השב"כ, את צה"ל ואת הימ"מ שלכדו את הטרוריסטים השפלים שרצחו את רנה שנרב ז"ל, ופצעו את אביה ואת אחיה. ידה הארוכה של ישראל מגיעה לכל מבקשי נפשנו, והיא תמשיך לעשות זאת".

האמל''ח שנתפס אצל חברי תשתית החזית העממית שנחשפה בשטחים
האמל''ח שנתפס אצל חברי תשתית החזית העממית שנחשפה בשטחים | צילום: תקשורת שב״כ

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס לתפיסת התשתית ואמר: "ארדוף אויבי ואשיגם, ולא אשוב עד כלותם. שמעתי על מעצר עשרות פעילי הטרור של החזית העממית, ביניהם החוליה שתכננה את רצח רנה שנרב. פעולה חשובה של שב"כ וצה"ל במאבק הבלתי פוסק נגד הטרור".

כזכור, לפני כחודשיים ערביד שב להכרתו בבית החולים הדסה הר הצופים שבירושלים לאחר שהתמוטט בזמן חקירתו בשב"כ, ואושפז במצב קשה. בטרם התמוטטותו, לא הכחיש ערביד את המיוחס לו. המחבל נכנס לחקירה שמוגדרת חקירה של "פצצה מתקתקת". בחקירה כזו מופעלים גם אמצעי לחץ פיזי - אבל לא ספונטניים. אמצעים כאלה מופעלים רק לאחר קבלת אישור מהדרג הבכיר בשב"כ ונמצאים תחת פיקוח משפטי.

לאחר המקרה, שלחה הרשימה המשותפת מכתב דחוף ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ובו ביקשה לפתוח בחקירה מיידית לנסיבות פציעתו של ערביד, שאושפז במצב אנוש לאחר חקירתו בשב"כ.

תיעוד מעצר חלק מחברי החוליה בפעילות לוחמי צה''ל
תיעוד מעצר חלק מחברי החוליה בפעילות לוחמי צה''ל | צילום: דובר צה''ל

כמה ימים לפני שהתמוטט, כוחות צה"ל מיפו את ביתו של יזן חסין חסני מג'מאס, אחד מחברי החוליה החשודה בביצוע הפיגוע והיה חלק מתשתית הטרור שנחשפה היום, בכפר ביר זית הסמוך לרמאללה. זאת, על מנת לבחון את האפשרות להריסת הבית.

כזכור, רנה שנרב, תושבת לוד בת 17 נרצחה מפיצוץ מטען מאולתר שהוטמן במעיין "עין בובין", סמוך להתנחלות דולב שבבנימין. אחיה דביר בן ה-19 נפצע קשה. בפיגוע נפצע גם אביהם, איתן, שקיבל בעבר תעודת הערכה על כך שמנע בעבר פיגוע.