האסון בגיבוש צנחנים: הרמטכ"ל הורה על הקמת ועדת חקירה

אחרי שקבע כי התחקיר הקודם בדבר מותו של רון אליהו עובד, אשר נהרג מפגיעת אוטובוס שהידרדר לאוהל במחנה "איתן", לא היה מקיף מספיק - החליט הרמטכ"ל על מינוי ועדה שתשלים את ממצאי החקירה

זמן צפייה: 01:16

הרמטכ"ל אביב כוכבי הודיע הערב (שני) על הקמת ועדת חקירה בעניין מותו של רון אליהו עובד, שנהרג ב-2019 מפגיעת אוטובוס שהידרדר במהלך גיבוש לחטיבת הצנחנים. בתדרוך לתקשורת, הסביר דובר צה"ל תא"ל הדי זילברמן כי החלטת הרמטכ"ל "נועדה לוודא שהאירוע ייחקר כמו שצריך כדי למנוע את התאונה הבאה", כלשונו. "אנחנו רוצים לדעת הכול - איפה טעינו ואיפה שגינו".

המקרה אירע ב-11 באפריל 2019. אז, ביום הראשון של הגיבוש, אוטובוס שהידרדר לתוך אחד האוהלים במחנה "איתן" הסמוך לקריית גת, גרם למותו של רון בן ה-18. מייד לאחר האסון נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת במקביל לתחקיר של המפקדים. לפני כמה ימים, מסקנות החקירה של מצ"ח הוצגו לכוכבי - אולם כמה מהן כלל לא עלו בתחקירים הפיקודיים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

האונס באשקלון: תלונה נוספת הוגשה נגד הנאשם המרכזי בפרשה

פרופ' אש: "ייתכן שבשל המוטציות תידרש מנה נוספת של חיסון"

תיעוד מירושלים: רצפת חנות קרסה לחניון – אין נפגעים

רון אליהו עובד שנהרג בתאונת אוטובוס בגיבוש צנחנים
רון אליהו עובד שנהרג בתאונת אוטובוס בגיבוש צנחנים | צילום: באדיבות המשפחה

לאחר שבחן את המסקנות, אמר הרמטכ"ל כי להבנתו, הממצאים מחקירת מצ"ח מחייבים השלמת חקירה בציר הפיקודי, שכן יש לקבל תמונה מלאה על הנסיבות שהובילו למותו של רון. לכן הורה, כאמור, על מינוי ועדת חקירה שתשלים את בחינת האירוע ותבדוק מדוע חלק מהעובדות לא עלו במסגרת התחקיר הפיקודי.

מי שיעמוד בראש הוועדה הוא תא"ל אילן סבג, קצין הנדסה ראשי לשעבר, שלא היה בשרשרת הפיקוד בזמן האסון. הוועדה תבחן את הפערים בין הנהלים וההוראות בגיבושים לבין יישום הפעולות בשטח, וכן תבדוק מדוע אותו יום טראגי לא נבחן בשעתו. בתום הדיונים, תגבש הוועדה המלצות מערכתיות לתיחקור אירועים כאלו.

מוטי עובד, אביו של רון, אמר לחדשות 13 בתגובה להחלטה: "אני מברך על החלטת הרמטכ"ל ומקווה שהוועדה תחקור את המקרה כמו שצריך".

רון אליהו עובד
רון אליהו עובד | צילום: החדשות 13

לפני מספר שבועות איימה המשפחה השכולה כי אם לא תוקם ועדת חקירה חדשה בצה"ל, היא תפנה לבית המשפט ותדרוש להקים ועדת חקירה חיצונית. דובר צה"ל הדגיש כי האיום של המשפחה לא היווה שיקול בהחלטתו הסופית של כוכבי. "הרמטכ"ל חשב שהתחקיר לא שלם ולא ירד לרמת הפרטים וחקר האמת בשל תפיסה שגויה של המפקדים", הסביר זילברמן.