פרופ' אש: "ייתכן שבשל המוטציות תידרש מנה נוספת של חיסון"

פרויקטור הקורונה התייחס להתפשטות המוטציות בישראל, וגילה כי עקב המצב נבחנת השלמה של החיסונים • פורסמה רשימת הקריטריונים לקבלת אישור חריג לחזרה ארצה גם בימי השמיים הסגורים

זמן צפייה: 01:16

"יכול להיות שבעתיד תידרש מנה נוספת של חיסון, כזה שיהיה מעודכן למוטציות" - כך אמר הערב (שני) פרויקטור הקורונה הפרופסור נחמן אש בתדרוך לעיתונאים. בשלב זה, הבהיר, אופצייה של חיסון שלישי עדיין לא קיימת, אולם בשל המצב - במשרד הבריאות אכן "בוחנים את האפשרות הזו".

אש הודה כי באשר לשאלה האם החיסון מונע הדבקה והעברה של הנגיף אין מספיק ידע, ולכן, "אנחנו עדיין ממליצים לעטות מסכות ולשמור על מרחק גם בין שני מחוסנים - ובמיוחד בין אנשים שטרם התחסנו, כמו למשל בפגישה בין הנכדים לסבים והסבתות".

מה שכן יודעים במשרד הבריאות, הוסיף הפרויקטור, זה שמקרי ההדבקה והתחלואה אחרי ההתחסנות הם "מועטים", כלשונו, "והם בוודאי פחותים במידה רבה מאוד ביחס לאלה שלא התחסנו". כמו כן, גם לסגר יש משמעות בהורדת התחלואה, שכן לדבריו של הפרויקטור - "מספר החולים שמצבם קשה יורד בהדרגה. אני מקווה שבסוף השבוע נעמוד על כ-1,000 חולים קשים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ארה"ב: איראן יכולה להיות במרחק שבועות ספורים מפיתוח גרעין

תיעוד מירושלים: רצפת חנות קרסה לחניון – אין נפגעים

שירה איסקוב על הסדרי טיעון לגברים אלימים: "לא מתקבל על הדעת"

אנשי מד''א במתחם ''היבדק וסע'' בירושלים לבדיקות קורונה
קורונה | צילום: מד''א

בתוך כך, פורסמה רשימת הקריטריונים לקבלת אישור חריג לחזרה ארצה גם בימי השמיים הסגורים: 

  1. למטרות טיפול רפואי חיוני ביותר שאינו סובל דיחוי (עבור המבקש או קטין התלוי בו), על-פי הצגת זימון ממוסד רפואי.
  2. למטרת הגעה ללוויה של בן משפחה מדרגה ראשונה, בכפוף לאימות הפרטים.
  3. במקרים של תאונה או פציעה פתאומית של קרוב משפחה מדרגה ראשונה המאושפז במוסד רפואי בארץ, בהתאם להצגת מסמכים.
  4. למטרות עבודה של עובד חיוני במערכת שהינה חיונית לתפקוד המדינה, ובתנאי שלא ניתן לדחותה או לבצעה מרחוק.
  5. לשם חזרתן לארץ של משלחות ממשלתיות, כולל מחברות ממשלתיות, שיצאו לשהות קצרה בחו"ל ושל שליחים רשמיים מטעם המדינה שיצאו למטרות ייצוג המדינה באופן רשמי.
  6. הוועדה תוכל גם לשקול מקרים נוספים המשיקים לסעיפים 1, 2 ו-3 שלעיל, והדומים להם מבחינת מהותם, דחיפותם, וחומרתם מבחינה הומניטרית.

וועדת החריגים שגיבשה את הרשימה הבהירה כי "על המבקש יהיה לפרט את הנימוקים ההומניטריים בהתאם לקריטריונים, הנ"ל ולצרף אסמכתאות לאימות הנטען. בנוסף, נקבע שחזרה לארץ תותנה בעריכת בדיקת קורונה בחו"ל (החל מ-72 שעות טרם עלייה למטוס) ובארץ על פי דרישות משרד הבריאות, וכן התחייבות מראש לשהות של לפחות עשרה ימים במלונית בידוד ממשלתית".

את הבקשות הפרטניות יבחן צוות מצומצם שתרכז רמ"ט שר האנרגיה עו"ד מור חלוץ, ויכלול נציגים של משרד הבריאות, משרד החוץ ומשרד המשפטים.

נוסעת בנמל התעופה בן גוריון, הריק מאנשים בשל מגפת הקורונה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הבוקר משרד הבריאות עדכן כי אתמול אובחנו 5,140 נדבקים חדשים בקורונה, זאת לאחר שבוצעו כ-55 אלף בדיקות ו-9.7% מתוכן יצאו חיוביות. בכך, עלה מניין הנדבקים מפרוץ המגפה ל-646,277 ישראלים, מהם כ-68 אלף עדיין פעילים.

עוד עלה מהנתונים כי 1,140 מהחולים במצב קשה, מצבם של 390 מהם מוגדר קריטי, ובהם 315 מונשמים. מספר מקרי המוות מסיבוכי המחלה עומד על 4,796. במקביל, מבצע החיסונים נמשך, כאשר עד כה חוסנו כשלושה מיליון ישראלים במנה הראשונה, וכ-1.8 מיליון איש קיבלו גם את המנה השנייה, ובכך חוסנו באופן מלא נגד הנגיף.