שנה אחרי "מגן צפוני": צה"ל פורס תשתיות לגילוי מנהרות בגבול

דובר צה"ל מסר כי התשתית מבוססת על טכנולוגיה ייחודית שהותאמה למאפייני הקרקע בצפון, ומטרתה להרתיע מפעולות חפירה תת-קרקעיות. לדבריו, אין מידע מודיעני חדש והדבר נעשה כצעד מניעתי

זמן צפייה: 00:19

צה"ל החל הבוקר (ראשון) בפריסת תשתית טכנולוגית לגילוי וזיהוי אתרי חפירה תת קרקעיים של חזבאללה בגבול לבנון, סמוך ליישוב משגב עם.

התשתית מבוססת על טכנולוגיה ייחודית מסוגה, שהותאמה למאפייני הקרקע בצפון הארץ ומטרתה לעקוב אחר הנעשה בתווך התת-קרקעי כצעד מניעתי. "התשתית נועדה לגלות רעשים ססמיים ואקוסטיים", אמר דובר צה"ל, הדי זילברמן, בשיחה עם כתבים.

לכתבות נוספות חדשות 13 >>

בכיר בחיה"א: טעינו כשלא פינינו המטוסים מראש – הכוננות נפגעה

"יירטה את כל האיומים": סדרת ניסויים מוצלחת בכיפת ברזל • צפו

מאמצע 2020: ניסויים במערכת יירוט טילים מבוססת לייזר • תיעוד

קטע ממנהרת טרור התקפית של חזבאללה שנחפרה ממרחב הכפר רמיה בדרום לבנון
קטע ממנהרת טרור התקפית של חזבאללה שנחפרה ממרחב הכפר רמיה בדרום לבנון | צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל הדגיש כי אין מידע חדש על מנהרות, וההחלטה לפרוס את התשתית החדשה היא פעולת מנע. "אין לנו שום מידע חדש על מנהרות ולא זיהינו ניסיונות של חזבאללה לחפור. הרעיון הוא שאם הם יחפרו שוב מנהרות, המערכות האלה יתריעו". עוד הוסיף כי התשתית נפרסה קרוב ליישוב משגב עם, וכי "נרחיב אותה לעוד ישובים בשנים הקרובות בהתאם להערכת המצב ולתקציב".

כזכור, לפני כשנה, במסגרת מבצע "מגן צפוני", צה"ל חשף והשמיד שש מנהרות התקפיות של חזבאללה שחצו את הגבול מלבנון לשטח ישראל. "המבצע שלל מחזבאללה יכולת ייחודית אותה בנה במשך שנים והשקיע בה מאמצים רבים", נמסר מדובר צה"ל.

פעילות צה''ל במסגרת מבצע ''מגן צפוני''
פעילות צה''ל במסגרת מבצע ''מגן צפוני'' | צילום: דובר צה''ל
קטע ממנהרת טרור התקפית של ארגון הטרור ''חיזבאללה'' שנחפרה ממרחב הכפר רמיה בדרום לבנון
קטע ממנהרת טרור התקפית של ארגון הטרור ''חיזבאללה'' שנחפרה ממרחב הכפר רמיה בדרום לבנון | צילום: דובר צה''ל

בחודש מאי, צה"ל הודיע על סיום מבצע "מגן צפוני" בהצגת מנהרת הדגל של חזבאללה, האחרונה שצה"ל השמיד. מדובר במנהרה שנחפרה מהכפר השיעי ראמיה בגזרה המערבית לתוך ישראל, כאשר הפתח שלה נמצא בסמוך ליישובים זרעית ושתולה. קצין ההנדסה של אוגדה 91, סגן אלוף אבשלום דדון, מעריך כי המנהרה נחפרה במשך שנים ארוכות. היא נחצבה באמצעות מקדחה, על ידי עשרות חופרים ובאופן חשאי.

כוחות הנדסה של עוצבת הגליל, אוגדה 91, נדהמו לגלות שהמנהרה עמוקה יותר מכל מה שראו – עומקה יותר מ-80 מטרים, מקביל לבניין בן 22 קומות, בגובה של שבעה מטרים, והיא המנהרה הארוכה ביותר שאותרה. במערכת הביטחון מעריכים שחזבאללה הכין אותה ליום פקודה כדי להחדיר דרכה אלפי מחבלים חמושים מ"כוח רדואן", הכוח מיוחד של הארגון, כחלק מתוכנית נסראללה לכיבוש הגליל. לוחמי הארגון היו אמורים לעלות במדרגות המנהרה, לחדור לישראל ולרוץ לעבר עמדות צה"ל והיישובים הסמוכים ולהשתלט עליהם, להרוג עשרות ישראלים וליטול חטופים.