מאמצע 2020: ניסויים במערכת יירוט טילים מבוססת לייזר • תיעוד

משרד הביטחון חשף טכנולוגיה שתדייק את השימוש בקרן הלייזר, שתאפשר פיתוח מערכות הגנתיות שיוצבו בשלב הראשון בעוטף עזה – לחיזוק כיפת ברזל. "נכנסים לעידן חדש"

זמן צפייה: 01:12

משרד הביטחון חשף היום (רביעי) פריצת דרך בפיתוח מערכות יירוט נגד רקטות, טילי נ"ט וכלי טיס זעירים. הטכנולוגיה החדשה שפותחה, מדייקת את קרן הלייזר, ומאפשרת מיקוד וייצוב האלומה על מטרה בטווחים ארוכים, תוך התגברות על הפרעות באטמוספירה.

פריצת הדרך תאפשר פיתוח מערכות מבוססות קרני לייזר, שיירטו רקטות, טילים וכלי טיס לא מאוישים. במשרד הביטחון מעריכים כי כבר במחצית השנייה של 2020 יערך ניסוי ראשון ביירוט רקטות בלייזר, והמערכת תוצב בשלב הראשון בעוטף עזה. "סוף סוף נוכל להגיע למערכת נשק אפקטיבית מלייזר שתחתוך את הברזל של הרקטות והטילים במרחק של קילומטרים", הסביר דודי אוסטר, ראש מחלקת אופטירוניקה במשרד הביטחון, את חשיבות הגילוי.

עוד בחדשות 13:

דוח: ברקע נחישות איראן והמשבר הפוליטי – חשש ממלחמה ב-2020

כאלף שיגורים מעזה, 54 מטרות הותקפו בסוריה: צה"ל מסכם את 2019

חושפת ומשמידה אויב – בכל החזיתות: צה"ל הציג יחידה חדשה

הדמיית נשק הלייזר
הדמיית נשק הלייזר | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

בעקבות פריצת הדרך, התניעה מנהלת פיתוח אמצעי לחימה (מפא"ת) שלוש תוכניות לפיתוח מדגימי לייזר רב-עוצמה, בשיתוף עם התעשיות הביטחוניות "רפאל" ו"אלביט מערכות": פיתוח מדגים למערכת לייזר קרקעית, משלימה למערכת כיפת ברזל, שתהווה שכבת הגנה נוספת. הלייזר המתמרן - פיתוח מדגים נייד להגנה על הכוחות המתמרנים בשטח. פיתוח מדגים לייזר שמיירט מעבר לעננים, מגן על מרחבים גדולים יותר ומותקן על פלטפורמה אווירית.

יתרונות מערכת הלייזר הם עלות היירוטים הנמוכה, ניהול יירוטים חכם וצמצום השימוש במיירטים, פוטנציאל ליירוט של איומים נוספים כדוגמת רחפנים, מזל"טים ובעתיד אף רקטות מדויקות.

הדמיית נשק הלייזר
הדמיית נשק הלייזר | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

לאורך השנים השקיע מפא"ת מאמצים רבים בקידום הטכנולוגיה של לייזר רב-עוצמה. פיתוחים רבים, מהארץ ומחו"ל, נבחנו והוכחו כלא יעילים. לאחרונה, כאמור, הושגו הישגים משמעותיים, בעקבות שיתוף פעולה בין מפא"ת לתעשיות הביטחוניות ולגורמים באקדמיה. הישגים אלה התאפשרו בעקבות פיתוח לייזר חשמלי, בניגוד ללייזר כימי שבו השתמשו עד כה.

ראש מו"פ במינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות, משרד הביטחון, תא"ל יניב רותם הסביר: "אנחנו נכנסים לעידן חדש של 'לוחמת אנרגיה' באוויר, ביבשה ובים. השקעות המו"פ שנעשו בשנים האחרונות, מציבות את ישראל בין המדינות המובילות בתחום הלייזר רב-עוצמה. זה יהווה מכפיל כוח ליכולות ההגנה של צה"ל, אם זה הגנה אווירית, הגנה על הגבולות, ואם זה ליכולות התמרון של צה"ל. בעתיד נרצה לראות את זה גם כמוטס על כלי טיס אוויריים ואפילו להשתמש בזה כנשק התקפי".

שר הביטחון, נפתלי בנט, על הטכנולוגייה החדשה: "המוח הישראלי ממשיך להוביל חדשנות פורצת דרך. פרויקט הלייזר יהפוך את מערכת הביטחון לקטלנית, עוצמתית ומתקדמת יותר. מדובר בנדבך משמעותי בביצור ביטחון מדינת ישראל. לצד כלי המלחמה הקיימים, נוסיף חרב של לייזר אל מול האיומים, בצפון ובדרום. אנחנו מתקדמים במלוא התנופה, והמסר הברור: לישראל יכולות כבירות, בהגנה ובהתקפה. לאויבי ישראל מוטב לא לבדוק את הסבלנות והיכולות שלנו".