נתניהו בזירת הפיגוע: "החקירה מתקדמת - נשיג את מי שביצע הרצח"

נתניהו הגיע לשדה הסמוך למגדל עוז, שם נדקר למוות דביר יהודה שורק, והוסיף כי "הם הורסים – אנחנו בונים. זו התשובה שלנו" • מחקירת האירוע עולה כי המחבלים לא ניסו לבצע פיגוע חטיפה

זמן צפייה: 01:18

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע הערב (חמישי) לזירת הפיגוע בגוש עציון, שבה נדקר למוות הלילה החייל דביר יהודה שורק. "קיבלתי עדכונים שוטפים, כולל מראש שב"כ", אמר. "החקירה מתקדמת, ובשנים האחרונות כוחות הביטחון מצאו את כל המרצחים. אין לי ספק, על סמך מה ששמעתי - נשיג את מי שביצע את הרצח הנורא".

״אמרתי הבוקר שארץ ישראל נקנית בייסורים. איבדנו כאן את דביר, בן יקר למשפחת שורק, שאיבדה גם את הסבא, הרב הרלינג, לפני שנים אחדות", הוסיף. "ליבנו איתם. אנחנו מחבקים אותם בשעתם הקשה".

מחקירת מערכת הביטחון עולה כי המחבלים לא תכננו לחטוף את החייל, ובשום שלב לא עלה לרכבם. המחבלים הבחינו בשורק בעלייה למגדל עוז, רצחו אותו בדקירות סכין והשליכו את גופתו בכביש העולה למגדל עוז. כעת נבחן אם ארבו מראש לאזרח ישראלי שיעבור במקום, או שהפיגוע יצא לפועל באופן ספונטני.

עוד בחדשות 13:

אביו של דביר שורק שנרצח בגוש עציון: "קיבלנו מתנה ל-19 שנה"

הותר לפרסום: החייל שנדקר למוות בגוש עציון – דביר יהודה שורק

פיגוע בגוש עציון: חייל נדקר למוות; מצוד אחר המחבל

נתניהו בזירת הפיגוע בגוש עציון
נתניהו בזירת הפיגוע בגוש עציון | צילום: חדשות 13
נתניהו מבקר בזירת הפיגוע בגוש עציון
נתניהו מבקר בזירת הפיגוע בגוש עציון | צילום: עמוס בן גרשום לע''מ
נתניהו מבקר בזירת הפיגוע בגוש עציון
נתניהו מבקר בזירת הפיגוע בגוש עציון | צילום: עמוס בן גרשום לע''מ

מוקדם יותר סייר יו"ר כחול לבן, בני גנץ, בגוש עציון והתייחס לפיגוע: "נמשיך לבנות בגושים, נעשה זאת מתוך ראייה אסטרטגית, בכל מקום. צר לנו על לכתו של דביר, אנחנו נמשיך את לכתו. אני חושב שזה אירוע קונקרטי שכנראה בוצע על ידי אנשים שאולי יש להם קצה ברצועת עזה, אני מכיר היטב את שירותי המודיעין, ואת היכולות של צה"ל. הפרשה הזו תיסגר, אני מניח שלא לאט מדי".

גם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' התייחס הערב בריאיון ל"שש - אמנון לוי" לפיגוע: "יש שני מישורים – הטווח הקצר והארוך. צה"ל צריך לקבל סל כלים הרבה יותר רחב כדי לשקם את ההרתעה. אם זה הריסת בתי מחבלים, גירוש מחבלים ושלילת היתרי תעסוקה. הצעד השני הוא פיתוח של ההתיישבות, כי מטרת הטרור היא להחליש את האחיזה שלנו באזורים האלו. צריך לגדוע את התקווה שמניעה את הטרור להקים מדינה על חורבותיה של מדינת ישראל".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190808-1833' autoplay='0' credit='' desc='בצלאל סמוטריץ′ בריאיון לאמנון לוי' kid='1_vb5z9gsm' duration='106'']

שליח ארצות הברית למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט האשים את ארגון חמאס בביצוע הפיגוע, על אף שזה לא קיבל אחריות לאירוע: "רצח נוסף מידי חמאס – הארגון מבצע מעשים נתעבים ובוחר במוות והרס במקום לדאוג לרווחת האנשים אותו מתיימר להוביל. תנחומינו העמוקים למשפחתו של דביר שורק בן ה-19".

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, הביע את תנחומיו למשפחה והוסיף: "זהו מעשה מסוכן ופחדני שמשרת את אלו המעוניינים בהסלמה. יש לגנות בכל פה מעשי אלימות וטרור. הם מערערים את האמון בין הישראלים לפלסטינים – והורסים את הסיכויים לשלום".

יואב שורק, אביו של דביר יהודה שורק שנרצח הבוקר בידי מחבלים בגוש עציון, סיפר מוקדם יותר על בנו: "דביר שלנו היה מתוק. חיפש כל הזמן מי צריך עזרה ואיך אפשר לעשות ולבנות. קיבלנו מתנה לכמעט 19 שנה, היה אמור להיות לו יום הולדת בשלישי. על המתנה הזו אנחנו מודים - את הכאב נישא איתנו הלאה". הלוויתו של דביר תיערך בשעה 20:00 בבית העלמין עפרה.

שורק, פובליציסט, הוגה דעות ועורך כתב העת "השילוח", המשיך ואמר: "לצערנו פיגועים מלווים את כולנו בחברה הישראלית, מאה שנה פחות או יותר, וזה חלק ממציאות החיים ומהמאבק הארוך על החיים שאנו מנהלים פה. דביר מאוד אהב להצמיח מן הארץ, עשה גינות בכל מקום שמצא. נדבק לחלשים שהיו צריכים חבר. לפני חודשיים הוא נבחן בקרטה, ולא קיבל ציון כל כך גבוה כי המורה אמר שהוא עושה את התנועות נהדר אבל אין לו רצח בעיניים. היה לו אור בעיניים, ומישהו עם רצח בעיניים לקח אותו", סיפר שורק בדמעות.

אביו של החייל דביר יהודה שורק, שנדקר למוות בגוש עציון
אביו של החייל דביר יהודה שורק, שנדקר למוות בגוש עציון | צילום: חדשות 13

מפרטי האירוע עולה כי שורק היה בדרכו חזרה מירושלים כאשר התנפלו עליו המחבלים. מחקירה ראשונית של צה"ל ושב"כ עולה כי שורק, תושב עפרה ותלמיד ישיבת ההסדר "אור-תורה מחניים", הגיע מכיוון צומת הגוש כשאיתו ספרים מאת דוד גרוסמן - מתנה לכבוד גיוסו שקנה לתלמידי הישיבה.

הוא עלה בכביש עד שהגיע לצומת שבין אפרת לבין מגדל עוז, ובעודו עושה את דרכו ברגל זיהו אותו המחבלים, שרצחו אותו בדקירות באמצעות סכינים והשליכו את גופתו בשדה הסמוך. סבו של שורק, בנימין הרלינג, נרצח בפיגוע ירי בהר עיבל ליד שכם בשנת 2000, כשמחבלים פתחו באש לעבר קבוצת מטיילים.

סבו של דביר שורק, הרב בנימין הרלינג
סבו של דביר שורק, הרב בנימין הרלינג | צילום: אליצור הפקות

שורק נכנס לאחרונה למסגרת של חיול, ובשנה הבאה היה עתיד להתחיל לשרת בצה"ל לאחר לימודים בישיבה. המועצה האזורית מטה בנימין, שבה התגורר, מסרה בהמשך להודעה על מותו כי היא מטפלת בכל ההיטבים הקשורים לפיגוע, וכי פרטי לווייתו ימסרו בהמשך.

כאמור, סבו של שורק, הרב בנימין הרלינג, נהרג מירי בפיגוע ירי בהר עיבל בשנת 2000, כאשר מחבלים ממחנה הפליטים עסכר פתחו באש לכיוון אוטובוס מטיילים ישראלי שבו נסע. הרלינג היה תושב קדומים, בן 64 במותו. שלושה אזרחים ישראלים אחרים נפצעו באותו הפיגוע. משפחתו של דביר יהודה שורק מוכרת בציונות הדתית - אביו, יואב שורק, הוא הוגה דעות ופובליציסט.