בשל תקלת מחשוב: אוכנו ניידים של 140 אלף איש - ללא ידיעתם

משרד הבריאות הודיע ליו"ר ועדת החוץ והביטחון כי במשך חודש חולי קורונה לא קיבלו הודעה על כך שפרטיהם הועברו לשירות הביטחון הכללי כדי לאתר אנשים שבאו עמם במגע - בניגוד בחוק

קניות דרך הטלפון הסלולרי
טלפון נייד | צילום: חדשות 13

שירות הביטחון הכללי איכן במשך חודש את הטלפונים הניידים של כ-140 אלף חולי קורונה ללא ידיעתם, בניגוד למתחייב בחוק - כך הודיע אמש (חמישי) משרד הבריאות ליו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ צבי האוזר. זאת, בשל תקלת מחשוב במשרד הבריאות.

התקלה, שאותרה אתמול, נמשכה כחודש. משרד הבריאות הודיע כי בכוונתו לעדכן בדיעבד חלק מהחולים על כך שאוכנו על ידי השב"כ. החוק, כאמור, מחייב להודיע למי שנמצא חיובי לקורונה כי השב"כ יאכן את הטלפון הנייד שלו כדי לאתר את האנשים עמם בא במגע במשך התקופה שבה היה חולה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בפעם הרביעית ברציפות: יותר מ-9,000 נדבקים ביממה

משרד הבריאות בוחן: חיסונים לבני 40 ומעלה – כבר מהשבוע הבא

המהלך שיעכב את משפט נתניהו? בקשתו של יריב לוין מיועמ"ש הכנסת

האוזר פנה לשר הבריאות יולי אדלשטיין, ביקש לקבל פרטים נוספים על התקלה וטען כי מדובר ברשלנות שמביאה לפגיעה באמון הציבור. "לא ייתכן שבמשך חודש ימים המשרד לא ישים לב לפגיעה בציבור ולפגיעה בחוק", כתב יו"ר ועדת החוץ והביטחון. "כל תקלה שכזו מעמיקה את משבר האמון אל מול הציבור. חבל שגם עניין זה מתנהל בברדק בלתי נתפס".

לפני כחודש, צוות השרים לענייני שב"כ הודיע כי החליט להפסיק את הפעלת איכוני הניידים הגורפת על כלל האוכלוסייה. החל מ-20 בינואר 2021, השב"כ יוכל לאכן רק את הטלפונים של הנדבקים שלא ישתפו פעולה בחקירה האפידמיולוגית - או לחילופין במקרה שבו תהיה עלייה משמעותית בתחלואה.

ההחלטה של הצוות נסמכה על המלצת משרד המודיעין ועמדת השב"כ, לפיה - בשל מגמת השיפור במערך החקירות האפידימיולוגיות והחפיפה באיתור המגעים, מומלץ שלא לאכן יותר את הניידים של כולם אלא, כאמור, לעשות זאת בצורה ממוקדת. מנגד, במשרד הבריאות דווקא היו מעוניינים להמשיך את האיכונים עד לסוף חודש מארס.