משרד הבריאות בוחן: חיסונים לבני 40 ומעלה - כבר מהשבוע הבא

בשל ההאטה במניין המתחסנים, בכוונת המשרד לפתוח את התורים גם עבור תלמידי-י"א-י"ב, ובהמשך - נשים שעוברות טיפולי פוריות • במשרדי הבריאות והאוצר מבינים: אין ברירה אלא להאריך את הסגר

זמן צפייה: 05:44

בשל ההאטה במניין המתחסנים נגד נגיף הקורונה בישראל כפי שנחשפה אמש (רביעי) בחדשות 13, במשרד הבריאות נערכים לכמה שינויים בסדר המתחסנים, ומתכוונים לפתוח כבר בשבוע הבא את אופציית החיסונים גם עבור בני 40 פלוס, נשים שעוברות טיפולי פוריות וגם עבור תלמידי תיכון הלומדים בכיתות י"א-י"ב.

בניגוד לשבועות הראשונים של מבצע "לתת כתף", שבהם נרשמו כ-100 אלף מתחסנים ביום, היום, למשל, מספר המחוסנים עומד על כ-80 אלף, כאשר כ-50 אלף מהם הינם מטופלים שבאו לקבל את מנת החיסון השנייה ורק כ-30 אלף הם מתחסנים במנה הראשונה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חוקרי האוני' העברית: טרם ניכרת השפעה מהותית של מבצע החיסונים

עימותים במאה שערים: 10 חשודים נעצרו, שני שוטרים נפצעו

מחסומים בכל שעות היממה: המשטרה תתגבר את האכיפה בסופ"ש

חיסון קורונה
חיסון קורונה | צילום: רויטרס

אחת הסיבות לכך שרוצים להקדים את התיכוניסטים ברשימה היא על מנת שבני הנוער יוכלו להגיע ללימודים - ולהתכונן לעונת הבגרויות. בינתיים, אחת המגמות שאותה זיהו במשרד הבריאות היא ההימנעות של צוותי ההוראה מלהגיע למוקדי החיסונים - זאת למרות שנשמעו איומים על השבת מערכת החינוך אם לא יינתן להם תעדוף בקבלת החיסון.

הירידה בביקוש, יש לציין, נובעת משום שעד כה מי שהסתערו על המוקדים הם האנשים שרצו להתחסן, וכעת ייתכן שנותרו אלה שעדיין קצת מהססים - או מעדיפים שלא. בשלב זה, ישנה התייצבות מסוימת במקדם ההדבקה ובמספר החולים הקשים, אולם רק בשבוע הבא נדע עד כמה משפיע החיסון. אם הוא אכן משפיע - אנו צפויים לראות ירידה חדה במספרים.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

בינתיים, במשרד הבריאות ובמשרד האוצר מנסים להגיע להסכמות בעניין הארכת הסגר. שני המשרדים מבינים כי אין ברירה אלא בהארכתו, שכן מזה שלושה ימים ברציפות שהתגלו בישראל יותר מ-9,000 מאומתים חדשים, עם שיעור חיוביים של כ-8%.

במשרד האוצר יתנגדו למהלך, וידרשו לכל הפחות לאפשר את פתיחת חלק ממקומות העבודה במגזר הפרטי, או את חלק מהמסחר ומערכת החינוך - שמושבתת לחלוטין כבר שבועיים. מנגד, במערכת הבריאות בוחנים את צמצום רשימת מקומות העבודה החיוניים שמורשים לפעול.

ישראל נכנסת לסגר שני
מחסום משטרתי בסגר | צילום: דוברות המשטרה

על פי מחקר שנערך בקופת החולים "מכבי" בקרב 600 מתחסנים של המנה השנייה, 70% מהם דיווחו על תופעות לוואי בתוך שלושה ימים. מרביתם סיפרו על חולשה, כאבי שרירים ועייפות. תופעות הלוואי הללו צפויות - שכן כך היה תועד במחקרים, והן אף מעידות על כך שמערכת החיסון נכנסת לפעולה.

מנת החיסון השנייה מעלה את התגובה התאית-חיסונית, ככל הנראה יותר מאשר המנה הראשונה. יש לכך משמעות אמיתית, וזו אחת הסיבות שארגון הבריאות העולמי וה-FDA האמריקני המליצו שלא לדחות את הפעימה השנייה. התגובות הן של המערכת החיסונית, אשר מאמנת את עצמה להגיב לווירוס אם וכאשר הוא יתקוף את הגוף.

משלוח חיסוני הקורונה הראשון בישראל
משלוח חיסוני הקורונה הראשון בישראל | צילום: לע''מ

בתוך כך, לחדשות 13 נודע הערב כי ישראלית שחלתה במוטציה הבריטית הדביקה 146 בני אדם. מדובר בחקירה הכי גדולה שנעשתה עד כה בישראל במפקדת פיקוד העורף. כעת, בודקים שם 742 מגעים נוספים.