לצד הדיווחים על מגעים לרגיעה: רקטות על אשדוד ואשקלון

כ-360 רקטות נורו לשטח ישראל • צה"ל ממשיך לתקוף; מזכ"ל הג'יהאד: זו יכולה להיות מלחמה ארוכת טווח - הדבר תלוי בעמדת ישראל • ההערכה במערכת הביטחון: הלחימה תימשך כמה ימים

זמן צפייה: 04:17

החיסול ומתקפת הטילים: מטח רקטות נורה הערב (רביעי) לעבר אשדוד ואשקלון. בן 70 נחבל קלות בדרכו לממ"ד באשקלון, אך לא היו נפגעים נוספים. בד בבד, צה"ל ממשיך לתקוף ברצועה, ומשרד הבריאות בעזה עדכן כי שני בני אדם נהרגו בהפצצת בית ברפיח. בכך, עלה מניין ההרוגים בעזה ל-26, בהם גם שלושה ילדים ואישה. כמו כן דיווח משרד הבריאות על 73 פצועים עד כה, בהם 30 ילדים ו-13 נשים.

מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נחלה התייחס הערב להסלמה בדרום ואמר: "זו יכולה להיות מלחמה ארוכת טווח, אבל זו גם יכולה להיות מערכה בין מלחמות, כמו שאומרים. האויב הוא זה שפתח בתוקפנות הזו ועלינו להגיב עליה ולכן הדבר תלוי בעמדתה של ישראל". ביחס לחיסולו של בכיר הארגון אל-עטא אמר: "ברגע שישראל חיסלה אותו, החלטנו להגיב תוך דקות ספורות. הטילים שהיו תגובה לחיסולו היו למעשה ההלוויה שערכנו לאבו אל-עטא. לא נחזור בנו מההחלטה להגיב על חיסולו". את הדברים אמר לערוץ אל-מיאדין.

בתוך כך, בצה"ל מעריכים כי הלחימה תימשך עוד כמה ימים. זאת, משום שהג'יהאד האסלאמי נחוש לגבות מחיר מישראל בעקבות חיסול בכיר הארגון בהאא אבו אל-עטא. עד כה מונה הג'יהאד כ-20 הרוגים מבין פעיליו. כמו כן, נהרגו ארבעה אזרחים בלתי מעורבים. כל העת נמשך ירי הרקטות ואזעקות בדרום הארץ, יישובי העוטף, שדרות ואשדוד.

מנגד, נעשים מאמצים אינטנסטיביים של מצרים והאו"ם להשבת הרגיעה באזור. על פי הדיווחים, נחלה הגיע לקהיר. כמו כן, דובר הג'יהאד מסעב אל-ברים אמר בהצהרה לתקשורת הפלסטינית: "השעות הקרובות הולכות להיות מכריעות בכל הקשור להתפתחויות בשטח. ההתפתחויות עשויות להביא להשיג מדיני ממשי".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

כ-360 שיגורים לדרום מאז אתמול – צה"ל ממשיך לתקוף ברצועה

באסה סבבה: כשנטע ברזילי הפתיעה זוג שהתחתן בדרום ברקע ההסלמה

פגיעת רקטה בחצר מפעל בשדרות; הירי מהרצועה נמשך

פעילי ג'יהאד איסלאמי שסוכלו על ידי כוחות צה''ל
פעילי ג'יהאד איסלאמי שסוכלו על ידי כוחות צה''ל | צילום: דובר צה''ל

בסבב הלחימה הנוכחי צה"ל מנהל את המערכה מול הג'יהאד האסלאמי בעזה, ולא פועל כלל נגד חמאס. על פי ידיעות שהגיעו לישראל, חמאס איננו מעוניין לקחת חלק במערכה. עד כה, מאז תחילת סבב הלחימה, ירו פעילי כ-200 טילים בכל יום. על פי הערכות, היעדרו של בכיר הארגון משפיע בצורה משמעותית על הג'יהאד והם ינסו, כאמור, לנקום את מותו באמצעות תקיפות כמו מטח ארוך טווח בשעות יציאה ללימודים, תקיפה של יישוב בעוטף או פיגוע נ"ט על הגדר.

חמישה גלי תקיפה נגד מטרות הג'יהאד ויותר מעשרה "צעדי מנע" נגד חוליות שיגור

מאז החיסול של בהאא אבו אל-עטא יצא צה"ל לחמישה גלי תקיפות נגד מטרות הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. הגל הראשון, שהחל אתמול ב-12:30, כלל מתחם צבאי בבית לאהיה ומחסן אמל"ח ואתר ייצור נשק בחאן יונס.

הגל השני, שהחל שעתיים מאוחר יותר ב-14:25, כלל מתחמים צבאיים בדיר אל באלח ובמרכז הרצועה, ופירים לוגיסטיים בבית חנון ובמרכז הרצועה. הגל השלישי, שהחל כשעה וחצי לאחר מכן ב-15:50, כלל מנהרות התקפיות ברפיח ובבית חנון ושלושה מוקדים בחאן יונס: חמ"ל של הארגון, עמדת תצפית ואתר ייצור אמל"ח.

פעילי הג'יהאד האסלאמי בהכנות לשיגור לעבר ישראל
פעילי הג'יהאד האסלאמי בהכנות לשיגור לעבר ישראל | צילום: חדשות 13

גל התקיפות הרביעי, שהחל חצי שעה לאחר חצות, כלל עמדות שיגור רקטות תת-קרקעיות, עמדת שיגור עילית, תשתית טרור תת-קרקעית וחמ"לים צבאיים של הג'יהאד האסלאמי. בגל החמישי, שהחל ב-7:30 בבוקר, הותקפו אתר לייצור רקטות וחומרי גלם לייצור רקטות ארוכות טווח, מפקדת חטיבת חאן יונס, מחסן אמל"ח, מתחם אימונים ימי וכלי שיט של הכוח הימי. בשעה 20:00 יצא צה"ל לגל תקיפות נוסף, שטרם ידוע מה הוא כלל.

לצד גלי התקיפה, צה"ל ביצע 11 תקיפות נוספות שהוגדרו ע"י דובר צה"ל כ"צעד מנע". התקיפות כוונו נגד פעילי הג'יהאד שהיו בכוונתם לשגר רקטות לעבר ישראל. באחד המקרים חיסלה ישראל שני פעילים שהיו בדרכם לשגר טיל נ"ט.

נפילות ושיגורים ברחבי הארץ
נפילות ושיגורים ברחבי הארץ | צילום: רויטרס, שער הנגב

בתוך כך, אלוף פיקוד העורף הבהיר לראש עיריית אשקלון תומר גלאם שעירו היא מטרה מועדפת על ארגוני הטרור, והבטיח לו שישקלו הקלות עבור העיר. מדובר צה"ל נמסר כי כיפת ברזל יירטה יותר מ-90% מהטילים שנורו. עוד נמסר כי כ-60% מהשיגורים נפלו בשטחים פתוחים ולא נועדו ליירוט.כמו כן, צה"ל ממשיך לתקוף יעדי טרור של הג'יהאד האסלאמי ברצועה.

בהמשך הערב תתקיים הערכת מצב של פיקוד העורף ואחריה יוחלט אם יתקיימו לימודים מחר. עם זאת, בשלב זה הודיעו כמה רשויות המקומיות, בהן קריית מלאכי, אשדוד ואשקלון והמועצות האזוריות שדות נגב ובני שמעון כי מחר לא יתקיימו לימודים.