פגיעת רקטה בחצר מפעל בשדרות; הירי מהרצועה נמשך

הג'יהאד האסלאמי: "כשנסיים להגיב אפשר יהיה לדון ברגיעה" • יותר מ-250 שיגורים ביממה האחרונה מהרצועה • נתניהו: "הג'יהאד מבין שכוחנו רב" • צה"ל תגבר כוחות בגבול הרצועה

זמן צפייה: 05:15

החיסול ומתקפת הרקטות: רקטה שנורתה מרצועת עזה נחתה בשעות הצהריים (רביעי) בחצר מפעל באזור התעשייה שבשדרות. לא היו נפגעים.

הבוקר מסר ארגון הג'יהאד האסלאמי כי אינו פתוח למשא ומתן לסיום ההסלמה מול ישראל. "אין כל דיבור עם שום מתווך ואין מקום לכך כעת", נמסר מהארגון. "כשנסיים להגיב אפשר יהיה לדון ברגיעה". במקביל, פרסמה הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, פלוגות אל-קודס, תיעוד של חלק מהשיגורים לישראל.

צה"ל תגבר בכמה פלוגות גולני ובצוותים של יחידות מיוחדות את כוחות אוגדת עזה. זאת בעיקר כדי לבודד את המרחב, ולסייע לחטיבת כפיר שנמצאת לראשונה בקו עזה. הפריסה היא הגנתית ולא התקפית, לצורך אפשרות של סיכול חדירות של מחבלי הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה.

הרקטה שפגעה במפעל בשדרות
הרקטה שפגעה במפעל בשדרות | צילום: חדשות 13

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191113-1320' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד שפרסם הג′יהאד ומציג את השיגורים לעבר ישראל' kid='1_9o37zccv' duration='173'']

עוד בחדשות 13:

שר הביטחון: "מסר ברור לאויבינו – הייתם ותישארו על הכוונת"

צה"ל: ייתכן שהג'יהאד יירה שוב לגוש דן; עיבינו את כיפת ברזל

נתניהו: "הג'יהאד צריך לבחור – להפסיק הירי או לספוג מהלומות"

לוחמי האש פועלים בחצר מפעל בשדרות שנפגע על ידי רקטה
לוחמי האש פועלים בחצר מפעל בשדרות שנפגע על ידי רקטה | צילום: חדשות 13

חדר המבצעים המשותף של הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה הוציא הודעה משותפת בנוגע להסלמה בדרום: "ההתנגדות הפלסטינית ממשיכה זה היום השני להגיב נגד תוקפנות ופשעי הציונים ותמשיך להגיב בכדי ללמד את האוייב שיעור שלא ישכח. חדר המבצעים המשותף מנהל את המערכה הצבאית בתיאום בכל המישורים ותכניותיה מבוצעות במסגרת ההסכמה שבין הזרועות הצבאיות. אנחנו לא נרשה שהאוייב יפגע בעם הפלסטיני ,לא נרשה לכפות על ההתנגדות הפלסטינית משוואות עימות שאנחנו לא משלימים איתן ולא נקבל את הניסיונות של הכיבוש לחזור למדיניות החיסולים".

מצה"ל נמסר כי הרמטכ"ל אביב כוכבי סייר הבוקר בגזרת אוגדת עזה בליווי מפקד פיקוד הדרום, אלוף הרצי הלוי, מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף אליעזר טולדנו ומפקדי החטיבות באוגדה. הרמטכ"ל קיים הערכת מצב עם המפקדים בשטח ושמע ממפקדי החטיבות המרחביות את עיקרי תמונת המצב הגזרתית ואת אופן היערכותם למול האיומים מצד הג'יהאד האסלאמי, בדגש על איומי הנ״ט והצליפה.

משוריינים בגבול רצועת עזה | צילום: חדשות 13
הרמטכ''ל אביב כוכבי בסיור בעוטף עזה | צילום: דו''צ

בתוך כך, הירי לעבר ישראל נמשך, וביממה האחרונה שוגרו יותר מ-250 רקטות לעבר יישובים בעוטף עזה, אשקלון, וכן ללטרון, לבית שמש וליישובים נוספים במטה יהודה. פלוגות אל-קודס קיבלו אחריות על הירי לעבר יישובי הדרום ומרכז הארץ, ומסרו: "אנחנו וגדודי אל-מוג'אהדין ירינו 20 רקטות גראד לעבר אשקלון ושדרות. מדובר בתגובה טבעית על פשעי ישראל, תגובה לחיסול אבו אל-עטא ולניסיון חיסול אכרם אל-עג'ורי בדמשק. אנחנו נוטלים אחריות על שיגורי הטילים מאז אתמול לעבר ירושלים, תל אביב, אשדוד, אשקלון ונתיבות בעשרות מטחי טילים – אשר פגעו במטרות בדיוק רב".

לול שנפגע פגיעה ישירה מרקטה במועצה אזורית אשכול | צילום: חדשות 13

בשעות הצהריים מסר דובר צה"ל כי הסתיימה תקיפה נוספת של יעדי טרור הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, על ידי חיל האוויר. במהלך התקיפה הותקף מפעל מרכזי לייצור ראשי קרב לרקטות בדרום רצועת עזה. מדובר באתר לייצור רקטות וחומרי גלם ייחודיים לייצור רקטות ארוכות טווח. "בגל תקיפות זה הגביר צה"ל את קצב תקיפותיו וסוג המטרות", נמסר.

מערך ייצור הרקטות שהותקף הוא מערך פנימי עליו ארגון הטרור מסתמך לחידוש ותחזוקת מלאי הרקטות שברשותו. המערך מורכב ממספר אתרים ברחבי הרצועה, אשר כל אחד מהם אמון על אחד או יותר מהתהליכים הנדרשים לייצור רקטות: ייצור חומרי הגלם, חריטה על ברזל הרכיבים, מחשוב ואלקטרוניקה והרכבה סופית. ארגון הטרור משקיע בתשתיות ובמשאבים במערך הייצור, שנחשב מערך מכריע להתעצמות יכולות הארגון.

כמו כן, הותקפה מפקדת חטיבת חאן יונס של ארגון הטרור ומחסן תחמושת בביתו של אדם אבו חדאיד, פעיל במערך הרקטות הארגון, והופצץ מתחם צבאי לאימונים של הכוח הימי של גא"פ המשמש גם כמחסן אמצעי לחימה. במקביל, חיל הים תקף כלי שיט של הכוח הימי של הג'יהאד האסלאמי, ששימש לאימונים לקראת פיגועים ימיים עתידיים.

מחסן אמצעי לחימה בביתו של פעיל במערך הרקטות של הג'יהאד האסלאמי
מחסן אמצעי לחימה בביתו של פעיל במערך הרקטות של הג'יהאד האסלאמי | צילום: דובר צה''ל
מפעל ייצור ראשי קרב לרקטות של הג'יהאד האסלאמי ברפיח
מפעל ייצור ראשי קרב לרקטות של הג'יהאד האסלאמי ברפיח | צילום: דובר צה''ל

בכלי התקשורת ברצועת עזה דווח כי באחת מתקיפות צה"ל מוקדם יותר הבוקר נהרגו אב ובנו. עוד דווח כי אופנוע נפגע במזרח הרצועה, אך לא ניתנו אישורים רשמיים לדיווחים. במהלך הבוקר מסר צה"ל שכלי טיס תקף ופגע בחוליית מחבלים ששיגרה רקטות לעבר שטח ישראל. פלוגות אל-קודס הודיעה כי ההרוג הוא חאלד פראג', בן 38, אחד ממפקדי השטח של הארגון במרכז הרצועה. עלאא אשתיוי, בן 32, פעיל בארגון, נהרג אף הוא בתקיפה שהתקיימה הבוקר. עד כה דיווח משרד הבריאות הפלסטיני על 22 הרוגים וכ-70 פצועים מתקיפות צה"ל, בהם בכיר הג'יהאד בהאא אבו אל-עטא שחיסולו הביא להסלמה.

אופנוע שנפגע מתקיפת צה''ל | צילום: חדשות 13

ממד"א נמסר הבוקר כי צוותי הארגון טיפלו מאז תחילת סבב ההסלמה ב-48 בני אדם, כולם במצב קל. מבין הנפגעים שני פצועים קל מרסיסים במועצה האזורית באר טוביה, 23 בני אדם שנחבלו בדרך למרחב המוגן ו-23 נפגעי חרדה.

הלימודים לא יתקיימו היום ביישובים בטווח של עד 40 קילומטרים מהרצועה - בעוטף עזה, במערב הנגב, במערב לכיש ובדרום השפלה. קיים איסור על התכנסויות של יותר מ-100 איש בשטח סגור - ואיסור התקהלות גורף בשטחים פתוחים. אין אישור יציאה לעבודה, למעט לעוסקים במקצועות חיוניים. בתום הערכת מצב, באזור גוש דן ובמודיעין חזרו הבוקר לשגרה, ולימודים יתקיימו בכל היישובים. על אף החזרה לשגרה, באזור גוש דן יוגבלו התקהלויות בשטח פתוח לעד 300 איש. במועצה האזורית גזר הוחלט שלא לפתוח את בתי הספר, על אף שלא ניתנה הנחיה לביטול הלימודים על ידי פיקוד העורף.

הבית שנפגע מפגיעת רקטה בנתיבות
הבית שנפגע מפגיעת רקטה בנתיבות | צילום: אבי אלון

מוקדם יותר הבוקר איים ראש הממשלה בנימין נתניהו על ארגון הטרור. "אנחנו ממשיכים להכות בג'יהאד האסלאמי לאחר שסיכלנו את המפקד הבכיר של הג'יהאד ברצועה. הוא היה אחראי לרוב הפיגועים שיצאו מרצועת עזה בשנה האחרונה, והוא תכנן גם להוציא לפועל עוד פיגועים, ממש בימים הללו", אמר בפתח ישיבת הממשלה. "ביממה האחרונה אנחנו השמדנו מטרות חשובות של הג׳יהאד האיסלמי. סיכלנו חוליות מחבלים שתכננו לשגר רקטות לשטחה של מדינת ישראל, והיו חלק מהם גם במהלך השיגור".

"אמרתי אתמול שפנינו לא להסלמה, אבל שאנחנו עונים על כל תקיפה נגדנו בהתקפה ובתגובה חריפה מאוד. מוטב שהג׳יהאד יבין זאת עכשיו במקום שיבין זאת כשזה יהיה מאוחר מדי בשבילו.  אני מאמין שהמסר הזה מתחיל להיקלט אצל הג׳יהאד האיסלמי. הם מבינים שאנחנו נמשיך להכות בהם ללא רחם. הם מבינים שכוחה של ישראל רב ושכוח הרצון שלנו גדול מאוד".