"מצרים הציעה לחמאס: הקלות על הרצועה – תמורת שקט בגדר"

מקור בארגון מסר לעיתון אל-אחבאר כי המודיעין המצרי הציג הצעה לפיה המצב ההומניטרי בעזה ישתפר, אם חמאס יתחייב לרגיעה ארוכת טווח. "קהיר הבהירה: ישראל תגיב בעוצמה אם ירי הרקטות יימשך"

זמן צפייה: 04:25

ברקע המתיחות בדרום וההפגנות השבועיות הצפויות על הגדר, משלחת חמאס ערכה בימים האחרונים שיחות עם המודיעין המצרי בקהיר. מקור בארגון מסר היום (שישי) לעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני כי המצרים הציגו בפני המשלחת הצעה חדשה לרגיעה עם ישראל תוך שיפור המצב ההומניטרי והכלכלי ברצועה – בתמורה להבטחת שקט ארוך טווח.

על פי המקור, ההקלות עליהן דוברו הן הגדלת הסחורות הנכנסות לרצועה דרך מעבר רפיח והקלת תנועת הפלסטינים דרך המעבר. כמו כן המקור הכחיש את הדיווחים על כך שמצרים איימה בהפסקת התיווך בין חמאס לישראל לאור המשך ירי הטילים, וטען שההצהרות הישראליות הן חלק ממסע הבחירות וכי מצרים כן מעוניינת להמשיך לתווך ולעזור בסוגיה הפלסטינית.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

חמאס בלחץ: גל פיגועים בעזה עלול להצית המחאה הכלכלית • פרשנות

"מצרים איימה על חמאס: אם הירי ימשיך – נפסיק לתווך מול ישראל"

ארבעה פצמ"רים שוגרו לעבר ישראל; צה"ל תקף בתגובה עמדת חמאס

ראש השלכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה
ראש השלכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה | צילום: חדשות 13

בקהיר ביקשו מחמאס להשתלט על המצב ברצועה כדי להבטיח את קידום ההקלות. משלחת חמאס עדיין לא הגיבה להצעה זו, כפי שטען המקור, אבל היא הבטיחה להעביר אותה להנהגת הארגון. הדעה הרווחת בקרב התנועה היא שמטרת ההצעה המצרית היא שנתניהו ירוויח זמן כי הוא רוצה שקט עד לסוף הבחירות.

נוסף לכך, המצרים ביקשו מחמאס לא להתגרות בישראל בתקופה הקרובה ולא לירות טילים לעבר שטחה, כיוון שכל הבכירים הישראלים רציניים בכוונתם להנחית מכה צבאית גדולה. מטעם המשלחת נמסר כי היא לא פוחדת מהאיומים וכי ירי הטילים נעשה בוצע באופן עצמאי כתוצאה מהלחץ הישראלי בכלל וההחלטה לצמצם את אספקת הדלק בפרט. עם זאת, חמאס הבהירו כי בשלב זה הם אינם מעוניינים בעימות עם ישראל, אך לא יכולים להבטיח שהשקט יישמר.

עוד ציין המקור כי בכירים מצרים נזפו במשלחת חמאס על הקשר שלו עם ציר ההתנגדות, ודרשו "להרחיק את עזה מהאסון של מלחמה אזורית או מלחמה עם לבנון – מכיוון שתגובתה של ישראל צפויה להיות גדולה וקשה". בתגובה, בחמאס ענו כי המדיניות שלהם באה לידי ביטוי ביצירת קשרים עם כל הגורמים שיכולים לעזור בסוגיה הפלסטינית והדגישו כי הקשר של התנועה עם איראן וגורמים נוספים לא בא על חשבון הקשר של חמאס עם מצרים.

המשלחת הביטחונית המצרית בכניסה לרצועת עזה
המשלחת הביטחונית המצרית בכניסה לרצועת עזה | צילום: חדשות 13

ביום רביעי בערב נשמעה אזעקת צבע אדום במושב נתיב העשרה. דובר צה"ל אישר זאת והוסיף כי השיגור זוהה משטח רצועת עזה ולא חצה לשטח ישראל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. תושבי האזור דיווחו על קולות פיצוץ. בתגובה לשיגור, צה"ל תקף עמדת חמאס בצפון הרצועה.

ביום שלישי, כאמור, דווח בערוץ אל-ערבייה כי מצרים איימה על חמאס כי אם הירי לעבר ישראל ימשיך היא תפסיק לתווך בין הצדדים. עוד דווח כי מצרים פועלת לקידום רגיעה ארוכת טווח בין ישראל לחמאס וכי היא דורשת משני הצדדים להתחייב ליוזמת הרגיעה שהיא מקדמת. על פי הדיווח, המצרים פועלים להגיע לרגיעה במהרה כדי להכניס סיוע לרצועה. נוסף על כך, נמסר כי ישנם צעדים חדשים בחסות מצרים שצפויים להקל על רצועת עזה בתקופה הקרובה.

באותו היום נורו מרצועת עזה לעבר שטח ישראל ארבעה פצמ"רים, כאשר שיגור אחד נפל בשטח העוטף וככל הנראה שלושת השיגורים האחרים נפלו בשטח הרצועה. כתוצאה מהשיגור הופעלה התרעה בשטח פתוח. בתגובה, כלי טיס של צה"ל תקף עמדה של חמאס בצפון הרצועה. הפלסטינים דיווחו כי מדובר בעמדת תצפית באל-בורייג', שבמזרח הרצועה. ההערכה היא שהמטרה הייתה לפגוע במי שעובד על המכשול התת קרקעי.

Ogerdx
אירוע הירי האחרון בשדרות, במהלך פסטיבל מוסיקה

ביום שני דובר חמאס ברצועה, חאזם קאסם, הכחיש כי הארגון או הפלגים הפלסטיניים ברצועה עומדים מאחורי ירי הרקטות לישראל ביום ראשון בערב, בזמן קיום פסטיבל "לייב שדרות" בהשתתפות מאוד תושבים. לטענתו, הפלגים מודיעים על פעילותיהם, וישראל טוענת ששוגרו טילים מהרצועה כדי "להצדיק את תוקפנותה המתמשכת ותקיפותיה בעזה".

כמו כן, ביום שני הממשלה הודיעה על צמצום אספקת הדלקים לרצועה, ומתאם פעולות הממשלה בשטחים כמיל אבו רוקון בפוסט בפייסבוק לתושבי הרצועה וכתב: "גורמים עוינים ומחרחרי מלחמה, קרובים ורחוקים, גוררים אתכם לאלימות ולאובדן היציבות והביטחון. הג׳יהאד האסלאמי בשליחות איראנית מערער שוב ושוב את הציבות ופוגע בביטחון האזור. את התוצאות, תרגישו אתם".