חמאס בלחץ: גל פיגועים בעזה עלול להצית המחאה הכלכלית • פרשנות

הפיצוצים ברצועת עזה שהביאו למותם של שלושה שוטרים עלולים להעיד על התקוממות נגד מדיניות הארגון. העומד בראשו חושש מהפגנות נגד השלטון האסלאמי - ובאישון לילה החל גל מעצרים

זמן צפייה: 02:03

ברקע הפיצוצים אתמול (שלישי) ברצועת עזה שהביאו למותם של שלושה שוטרים ולפצועים נוספים, ארגון חמאס והעומד בראשו חוששים שגל פיגועים פנימי יצית מחדש את המחאה הכלכלית ואת ההפגנות נגד שלטונו האסלאמי ברצועה. מבצעי הפיגוע הם ככל הנראה גורמים סלפים או תומכי דאע"ש שלא מרוצים ממדיניות חמאס ויש בין הארגונים מחלוקת אידיאולוגית.

חמאס רוצה לדכא במהירות כל אפשרות למחאה, ולכן באישון לילה החל בביצוע מעצרים, גם של סלפים, שנמשך גם היום. אבל לחמאס - עדיין אין קצה חוט באשר לזהותם של מבצעי הפיגוע. ברצועת עזה אומרים כי "מחסום הפחד נפרץ" וכי הפיצוצים בלילה נגד אנשי חמאס אינם סוף פסוק, וכי עוד פיצוצים, פיגועים ופגיעה בסממני שלטון של חמאס בעזה - צפויים בקרוב. דבר כזה עלול לאיים על שלטון חמאס בעזה, ואת זה - הנייה נחוש למנוע בכל מחיר.

לכתבות נוספות בנושא >> 

שוטרים פלסטיניים נהרגו בשרשרת פיצוצים בעזה; צה"ל: לא תקפנו

דיווח: שני מחבלים מתאבדים גרמו להרג השוטרים בעזה

זירת הפיצוץ בעיר עזה
זירת הפיצוץ בעיר עזה | צילום: פלסטיני

הנייה אמר הלילה כי אין כל חשש ברצועת עזה וכי הם התגברו על דברים חמורים וגדולים יותר. ובמקביל, ברצועה העלו מיד את הכוננות - אנשי חמאס, משרד הפנים, וכלל כוחות הביטחון נכנסו לכוננות ספיגה ופתחו בסריקות. ברשת אלג'זירה דווח כי הפיגוע בוצע על ידי שני מחבלים מתאבדים, ובחמאס גם איימו לבוא חשבון עם האחראים לפיצוץ.

כזכור, משרד הפנים בעזה דיווח אמש (שלישי) כי שני פיצוצים אירעו בעמדות של המשטרה הפלסטינית ברצועת עזה, בהם נהרגו שלושה שוטרים ונפצעו שלושה שוטרים נוספים. בתחילה דווח בתקשורת המקומית כי המקור לפיצוץ נובע מתקיפה של חיל האוויר הישראלי על אופנוע. עם זאת, בצה"ל ובשב"כ הכחישו את הטענות על תקיפה, ומשרד הפנים ברצועה הודיע כי פתח בחקירת נסיבות האירוע. בעקבות האירועים, הוכרז מצב כוננות גבוה בקרב כל מנגנוני הביטחון והמשטרה. "הכיבוש הציוני ומשתפי הפעולה שלו פועלים באופן קבוע לפגוע בביטחון של עזה ולדרדרה לעבר אנרכיה ביטחונית", נמסר ממשרד הפנים בעזה.

זירת הפיצוץ בעיר עזה, על פי דיווחים פלסטינים
זירת הפיצוץ בעיר עזה, על פי דיווחים פלסטינים | צילום: חדשות 13

בפיצוץ ראשון, שאירע קרוב למחסום משטרתי בצומת אל-דחדוח בדרום העיר עזה, נהרגו כאמור שני שוטרים, וכמה שעות מאוחר יותר נקבע מותו של שוטר נוסף. הפיצוץ השני התרחש במחסום משטרתי בסמוך לחוף הים של עזה ובו נפצעו כמה בני אדם. משרד הבריאות ברצועה מסר כי שני ההרוגים הראשון באירוע הם סלאמה מאג'ד א-נדים ועלאא' זיאד אל-ע'ראבלי, שניהם בני 32.

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה התייחס לאירועים ואמר כי "מנגנוני הביטחון העזתיים יגיעו לכל הגורמים העומדים מאחורי הפיצוצים הללו". דובר חמאס, עבד א-לטיף אל-קאנוע, הטיל את האחריות לאירועים על ישראל ואמר: "הכובשים נכשלו במימוש מטרותיהם, וכך גם ייכשלו משרתיהם בעזה שרוקמים מזימות נגדה ופוגעים בביטחונה."