בעקבות תחקיר המקור: ארגוני נשים מבקשים שילוב חיילות בשיריון

שדולת הנשים וגופים נוספים פנו לרמטכ"ל כוכבי, בבקשה שיהפוך את ההחלטה שלא לשבץ נשים בתפקידי לוחמה בחיל. "צה"ל נכנע ללחצים לא רלוונטיים, ופועל משיקולים זרים ובלתי מקצועיים"

זמן צפייה: 53:00

בעקבות תחקיר "המקור" ששודר בשבוע שעבר, שדולת הנשים ושבעה ארגונים אזרחיים נוספים פנו היום (שלישי) לרמטכ"ל אביב כוכבי, לראש אכ"א ולבכירים נוספים, בבקשה להפוך ההחלטה שלא לשבץ נשים בתפקידי לוחמה בחיל השיריון.

"מהתחקיר עולה באופן ברור כי בצה"ל התקבלה החלטה דה פקטו שלא לשבץ נשים לוחמות שהוכשרו לתפקיד טנקיסטיות ומפקדות טנקים בחיל השריון", נכתב בפנייה. "זאת למרות שהפיילוט הצליח מעל ומעבר למצופה ובניגוד גמור לחוק ולפסיקת בית המשפט העליון. עוד עולה מהתחקיר כי ההחלטה התקבלה בשל לחצים פוליטיים פסולים שהופעלו על צמרת צה"ל מצד גורמים המתנגדים לשירות שוויוני של נשים ומנסים לפגוע במעמדן".

"מהכתבה עלה כי הנשים שעברו את ההכשרה סבלו מסכת קשה ומקוממת של השפלות על רקע מגדרן ומופעים חוזרים ונשנים של הפרדה והדרת נשים", פירטו נציגות הארגונים. "הן כוסו בבדי יוטה, נאסר על חיילים לדבר איתן או לבוא עימן בכל מגע שהוא, הן תוחקרו בידי גורמים דתיים מחוץ לצבא על טיב יחסיהן עם הגברים המשרתים לצידן, נאלצו לסחוב על גבן שירותים כימיים ועוד. לבסוף נלקחה מהן תעודת הלוחם ולפחות אחת מהן שובצה לתפקיד פקידותי בתום הפיילוט".

עוד בחדשות 13:

מפקדות הטנק שתפקידן בוטל ע"י הרמטכ"ל – מדברות לראשונה

האדם שבטנק ינצח? כך נשחקה תהילתו של חיל השיריון

"מרגישים שקופים": תושבי עוטף עזה בקמפיין נגד טרור הבלונים

מפקדות הטנקים הראשונות בצה''ל
מפקדות הטנקים הראשונות בצה''ל | צילום: דובר צה''ל

"בלתי מתקבל על הדעת כי במקום לחזק את המבצעיות הנדרשת למילוי משימותיו ולמיצוי כוח האדם שברשותו" סיכמו, "נכנע צה"ל ללחצים לא רלוונטיים ופוסל שילוב לוחמות משיקולים זרים ומטעמים שאינם מקצועיים ואין להסכים עם מצב בו זכויותיהן של חיילות נרמסות ברגל גסה בשל לחצים מצד גורמים בעלי אג'נדות מפלות ומדירות".

כאמור, בשבוע שעבר שודר תחקיר "המקור" על ביטול הניסוי לשילוב לוחמות בחיל השריון כולל בתפקיד מפקדות טנק – למרות הצלחתו. ארבע מפקדות הטנקים הראשונות של צה"ל, שסיימו בהצלחה את המסלול המפרך והשתחררו מצה"ל בתחושת אכזבה – מדברות בפעם הראשונה.

צה"ל חגג בקול תרועה את שילובן של נשים בתפקיד שקשה לחשוב על גברי ממנו. אמרו עליהן שלא יצילחו להרים פגזים אבל לתדהמת כולם הן עמדו בכל המבחנים והצליחו. אבל גם לפני ביטול התפקיד התמודדו הטנקיסטיות עם מסע שובר לב ולא פשוט. בין היתר, הן גילו שהצבא החליט שהן טנקיסטיות ולא שריונריות. זוהי הבחנה בעלת משמעות עבורן: שריונריות הן חלק מחיל השריון, בעוד טנקיסטיות הן לוחמות בטנק – אבל לא חלק מהחיל.

מפקדות הטנקים הראשונות בצה"ל
מפקדות הטנקים הראשונות בצה"ל | צילום: דובר צה"ל

הטנקיסטיות הראשונות סיפרו על הקושי של הצבא בשילובן: "הבנים היו בשטח משלהם ואנחנו היינו בשטח משלנו, מופרד ורחוק", סיפרה סמלת נגה שינה, מפקדת טנק. "ליתר ביטחון היינו מחויבות כל פעם לכסות את המתחם של השטח שלנו בבד יוטה כדי שאם במקרה מישהו יעבור לא יראו אותנו".

"אני לא חושב שצריך להקיף אותן בבד יוטה, אבל יש כללים", אמר תא"ל גיא חסון, קצין שריון ראשי. "מדובר על חבר'ה צעירים, שלקחו פרויקט בפעם הראשונה ויכול להיות שההחלטות שהם קיבלו היו ליד. הם עשו כל מה שהם יכולים כדי לאפשר את השירות ההוגן גם לבנות וגם לבנים".