האדם שבטנק ינצח? כך נשחקה תהילתו של חיל השיריון

היו ימים שבהם החיל היה שם נרדף לעוצמה, אך בעשורים האחרונים מועמדים מעטים לגיוס מעוניינים לשרת בו. "הצנחנים מבצעים פשיטות שמציתות את הדימיון – אך במלחמה הטנק רץ לעצור את המתקפה"

זמן צפייה: 11:27

היו ימים שבהם חיל השיריון היה שם נרדף לעוצמה ולניצחון, אך בעשורים האחרונים נשחקה תדמיתו של האדם שבטנק, ומועמדים מעטים לגיוס מעוניינים לשרת בו. המצב הגיע לנקודת שפל ב-2016, כאשר 54% בלבד מהמיועדים לשרת בחיל, רצו להתקבל אליו ביום הגיוס. בנובמבר של אותה שנה 86 חיילים סירבו להתפנות מהבקו"ם ונשלחו לכלא.

"במלחמת ששת הימים חיל השיריון היה בשיא תהילתו", סיפר אלוף יוסי פלד, שבמשך שלושים שנה וארבע מלחמות טיפס במעלה פיקוד השיריון. "אבל בין המלחמות הצנחנים עשו פשיטות שמדליקות את הדימיון, או יחידה שחטפה מישהו מביתו והדמיון הג'יימס בונדי שלנו עובד. כשהתחילה המלחמה ביום הכיפורים לא חיפשו ג'יימס בונדים, חיפשו כל טנק ברמת הגולן. ומי רץ לעצור את המתקפה? הטנקים".

עוד בחדשות 13:

סערה בבריטניה: המועמד המוביל לרה"מ הוקלט במריבה עם בת זוגו

חיילים תועדו "נמלטים מפלסטינים"; צה"ל בתגובה – "סרטון מגמתי"

"מהשבי לא משתחררים": שבויי מלחמת ההתשה על הזמן בכלא המצרי

טנק מרכבה סימן 1 - תצוגה
טנק מרכבה סימן 1 - תצוגה | צילום: צילום מסך: יוטיוב

מי שמרגיש על גופו את השחיקה ביוקרת החיל הם החיילים המשוחררים, שחשים מופלים לעומת חיילים ששירתו ביחידות קרביות יותר. עומר ליפשיץ, שיריונר משוחרר שמחפש לעבוד כמאבטח ולחסוך כסף לקראת הטיול הגדול, מספר כי נתקל בקשיים בחיפוש העבודה. "ישר שואלים אותי איזה רובאי אני, כשאני אומר 03 אומרים לי מחפשים דרגת רובאי 05 או 07", סיפר. "עשינו מעצרים ועשינו חיפושי אמל"ח והפרות סדר של 200-300 אנשים שרק זורקים עליך אבנים. כל מה ש-'חירניקים' עושים אתה גם עושה, ובסוף אתה לא יכול להיות מאבטח".