מפקדות הטנק שתפקידן בוטל ע"י הרמטכ"ל - מדברות לראשונה

הלוחמות שסיימו בהצלחה את המסלול המפרך השתחררו בתחושת אכזבה, לאחר שרב-אלוף כוכבי החליט לבטל את הניסוי, ובשל היחס שספגו במהלך שירותן. "הגדירו אותנו טנקיסטיות - לא שריונריות" • המקור

זמן צפייה: 53:00

לאחרונה ביטל הרמטכ"ל אביב כוכבי את הניסוי לשילוב לוחמות בחיל השריון כולל בתפקיד מפקדות טנק – למרות הצלחתו. ארבע מפקדות הטנקים הראשונות של צה"ל, שסיימו בהצלחה את המסלול המפרך והשתחררו מצה"ל בתחושת אכזבה – מדברות בפעם הראשונה.

צה"ל חגג בקול תרועה את שילובן של נשים בתפקיד שקשה לחשוב על גברי ממנו. אמרו עליהן שלא יצלחחו להרים פגזים אבל לתדהמת כולם הן עמדו בכל המבחנים והצליחו. אבל גם לפני ביטול התפקיד התמודדו הטנקיסטיות עם מסע שובר לב ולא פשוט. בין היתר, הן גילו שהצבא החליט שהן טנקיסטיות ולא שריונריות. זוהי הבחנה בעלת משמעות עבורן: שריונריות הן חלק מחיל השריון, בעוד טנקיסטיות הן לוחמות בטנק – אבל לא חלק מהחיל.

לכתבות נוספות מתוך "המקור":

תיק דובר "שוברים שתיקה" נפתח: מה באמת קרה בחברון? • המקור

"המקור": הנאשמים בהריגת החיילת במסיבת הטבע מדברים לראשונה

תחקיר "המקור": האם שילדיה הוצאו מביתה – קורבן או איום מסוכן?

האישה שבטנק תנצח
האישה שבטנק תנצח

עוד סיפרו הטנקיסטיות הראשונות על הקושי של הצבא בישלובן: "הבנים היו בשטח משלהם ואנחנו היינו בשטח משלנו, מופרד ורחוק", סיפרה סמלת נגה שינה, מפקדת טנק. "ליתר ביטחון היינו מחויבות כל פעם לכסות את המתחם של השטח שלנו בבד יוטה כדי שאם במקרה מישהו יעבור לא יראו אותנו".

"אני לא חושב שצריך להקיף אותן בבד יוטה, אבל יש כללים", אמר תא"ל גיא חסון, קצין שריון ראשי. "מדובר על חבר'ה צעירים, שלקחו פרויקט בפעם הראשונה ויכול להיות שההחלטות שהם קיבלו היו ליד. הם עשו כל מה שהם יכולים כדי לאפשר את השירות ההוגן גם לבנות וגם לבנים".

תגובת דובר צה"ל: טרם התקבלה החלטה עקרונית בעניין שילובן או אי שילובן בעתיד של לוחמות טנקים במערך הגנת הגבולות. נושא זה יוכרע בעתיד, בשים לב, בין היתר לממצאי הפיילוט.

תגובת שדולת הנשים: "צה"ל מקריב שוב ושוב את זכויות החיילות כדי לרצות גורמים דתיים, שמעדיפים צה"ל בלי נשים ושרואים בנו מפגע צניעות מסוכן שצריך להרחיק. הדיווחים על מחיצות יוטה שנועדו להחביא נשים מבזות והזויות.  לפני 20 שנה כבר קבע בג"ץ בפרשת אליס מילר ששיקולים תקציביים אינם יכולים להצדיק החלטה להפלות נשים בכניסה לתפקידים בצה"ל. אנחנו לא נסכים ללכת לאחור".

תגובת ח"כ אורנה ברביבאי: "אסנת, שרלוט ונגה, אתן לא אשמות שהצלחתן. הפתעתן אפילו את מי שתכנן ויזם את הניסוי ואתן ראויות לכל הערכה, על הרצון, ההתמדה וההישג המרשים. במבחן הזמן, אפילו צה״ל הגדול יצטרך להכיר בדרך המשמעותית שסללתן לבאות אחריכן. מצדיעה לכן".