לאחר שבוע: ישראל חידשה את העברת הדלקים לרצועת עזה

ברקע הדיווחים על מגעים להסדרה, בצה"ל הוחלט לאפשר הכנסת סולר ודלקים נוספים, שהעברתם הוגבלה בשבוע שעבר בשל ירי הרקטות לדרום • ילדי העוטף נסעו לבתי הספר בליווי רכזי הביטחון המקומיים

זמן צפייה: 01:56

ישראל חידשה היום (ראשון) את העברת הדלקים לרצועת עזה, שבוע לאחר שראש הממשלה החליט על הורדת חצי מכמות העברת הדלקים לתחנת הכוח ברצועה דרך מעבר כרם שלום בעקבות ההסלמה בגבול הדרומי. הדבר צמצם באופן משמעותי את אספקת החשמל ברצועה.

משלחת של חמאס שהתה בימים האחרונים בקהיר בדיונים עם המודיעין המצרי על רקע המתיחות. ביום שישי מקור בחמאס מסר לעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני כי המצרים הציגו בפני המשלחת הצעה חדשה לרגיעה עם ישראל תוך שיפור המצב ההומניטרי והכלכלי ברצועה – בתמורה להבטחת שקט ארוך טווח.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

למרות האירועים האחרונים – ניתן להימנע מהסלמה בעזה • פרשנות

חייל נפצע קל במהלך ההפגנות ברצועה; 4 פלס' ניסו לחדור לישראל

בצל המתיחות: תלמידי עוטף עזה חוזרים ללימודים תחת אבטחה

המשלחת הביטחונית המצרית בכניסה לרצועת עזה
המשלחת הביטחונית המצרית בכניסה לרצועת עזה | צילום: חדשות 13

על פי המקור, ההקלות עליהן דוברו הן הגדלת הסחורות הנכנסות לרצועה דרך מעבר רפיח והקלת תנועת הפלסטינים דרך המעבר. כמו כן המקור הכחיש את הדיווחים על כך שמצרים איימה בהפסקת התיווך בין חמאס לישראל לאור המשך ירי הטילים, וטען שההצהרות הישראליות הן חלק ממסע הבחירות וכי מצרים כן מעוניינת להמשיך לתווך ולעזור בסוגיה הפלסטינית.

בקהיר ביקשו מחמאס להשתלט על המצב ברצועה כדי להבטיח את קידום ההקלות. משלחת חמאס עדיין לא הגיבה להצעה זו, כפי שטען המקור, אבל היא הבטיחה להעביר אותה להנהגת הארגון. הדעה הרווחת בקרב התנועה היא שמטרת ההצעה המצרית היא שנתניהו ירוויח זמן כי הוא רוצה שקט עד לסוף הבחירות.

נוסף לכך, המצרים ביקשו מחמאס לא להתגרות בישראל בתקופה הקרובה ולא לירות טילים לעבר שטחה, כיוון שכל הבכירים הישראלים רציניים בכוונתם להנחית מכה צבאית גדולה. מטעם המשלחת נמסר כי היא לא פוחדת מהאיומים וכי ירי הטילים נעשה בוצע באופן עצמאי כתוצאה מהלחץ הישראלי בכלל וההחלטה לצמצם את אספקת הדלק בפרט. עם זאת, חמאס הבהירו כי בשלב זה הם אינם מעוניינים בעימות עם ישראל, אך לא יכולים להבטיח שהשקט יישמר.

הפגנות צעדות השיבה ברצועת עזה
הפגנות צעדות השיבה ברצועת עזה

כמו כן, ביום שישי נערכה ההפגנה השבועים בגדר המערכת כאשר כ-6,000 פלסטינים הגיעו להפגין בכמה מוקדים, בין היתר לציון חמש שנים לסיום מבצע "צוק איתן". חייל צה"ל נפצע קל מחזיז ברגלו במהלך ההגפנה. ארבעה פלסטינים נעצרו לאחר שניסו לחדור לשטח ישראל כשעל גופן רימון וסכין, והועברו לחקירת כוחות הביטחון.

משרד הבריאות בעזה דיווח כי 56 פלסטינים נפצעו, בהם 30 מירי כוחות צה"ל. נגרם נזק לג'יפ צה"לי מרימון שהושלך עליו. מוקדם יותר פרצה שריפה במועצה האזורית שדות נגב כתוצאה מבלון תבערה. לוחמי האש שהגיעו למקום השתלטו על הדליקה.