חייל נפצע קל במהלך ההפגנות ברצועה; 4 פלס' ניסו לחדור לישראל

בכליהם של החשודים נמצאו סכין ורימון, והם הועברו לחקירה. כ-6,000 בני אדם הפגינו בגבול הרצועה – לציון חמש שנים לסיום צוק איתן • שריפה פרצה במועצה האזורית שדות נגב כתוצאה מבלון תבערה

זמן צפייה: 01:56

המתיחות בדרום: חייל צה"ל נפצע קל היום (שישי) מחזיז ברגלו במהלך ההפגנות השבועיות בגבול הרצועה. הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים. בתוך כך, נעצרו ארבעה פלסטינים שניסו לחדור לשטח ישראל כשעל גופם רימון וסכין, והועברו לחקירת כוחות הביטחון.

כ-6,000 פלסטינים הגיעו לגדר רצועת עזה והפגינו בכמה מוקדים, לציון חמש שנים לסיום מבצע "צוק איתן". משרד הבריאות בעזה דיווח כי 56 פלסטינים נפצעו, בהם 30 מירי כוחות צה"ל. נגרם נזק לג'יפ צה"לי מרימון שהושלך עליו. מוקדם יותר היום פרצה שריפה במועצה האזורית שדות נגב כתוצאה מבלון תבערה. לוחמי האש שהגיעו למקום השתלטו על הדליקה.

לעוד כתבות בנושא >> 

מפגינים פלסטינים בסמוך לגבול רצועת עזה
מפגינים פלסטינים בסמוך לגבול רצועת עזה | צילום: חדשות 13
הבוקר, כזכור, מקור בחמאס מסר לעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני כי המצרים הציגו בפני המשלחת הצעה חדשה לרגיעה עם ישראל תוך שיפור המצב ההומניטרי והכלכלי ברצועה – בתמורה להבטחת שקט ארוך טווח.
על פי המקור, ההקלות עליהן דוברו הן הגדלת הסחורות הנכנסות לרצועה דרך מעבר רפיח והקלת תנועת הפלסטינים דרך המעבר. כמו כן המקור הכחיש את הדיווחים על כך שמצרים איימה בהפסקת התיווך בין חמאס לישראל לאור המשך ירי הטילים, וטען שההצהרות הישראליות הן חלק ממסע הבחירות וכי מצרים כן מעוניינת להמשיך לתווך ולעזור בסוגיה הפלסטינית.

בקהיר ביקשו מחמאס להשתלט על המצב ברצועה כדי להבטיח את קידום ההקלות. משלחת חמאס עדיין לא הגיבה להצעה זו, כפי שטען המקור, אבל היא הבטיחה להעביר אותה להנהגת הארגון. הדעה הרווחת בקרב התנועה היא שמטרת ההצעה המצרית היא שנתניהו ירוויח זמן כי הוא רוצה שקט עד לסוף הבחירות.

נוסף לכך, המצרים ביקשו מחמאס לא להתגרות בישראל בתקופה הקרובה ולא לירות טילים לעבר שטחה, כיוון שכל הבכירים הישראלים רציניים בכוונתם להנחית מכה צבאית גדולה. מטעם המשלחת נמסר כי היא לא פוחדת מהאיומים וכי ירי הטילים נעשה בוצע באופן עצמאי כתוצאה מהלחץ הישראלי בכלל וההחלטה לצמצם את אספקת הדלק בפרט. עם זאת, חמאס הבהירו כי בשלב זה הם אינם מעוניינים בעימות עם ישראל, אך לא יכולים להבטיח שהשקט יישמר.

שריפה במועצה האזורית שדות נגב
שריפה במועצה האזורית שדות נגב | צילום: רפי בביאן

עוד ציין המקור כי בכירים מצרים נזפו במשלחת חמאס על הקשר שלו עם ציר ההתנגדות, ודרשו "להרחיק את עזה מהאסון של מלחמה אזורית או מלחמה עם לבנון – מכיוון שתגובתה של ישראל צפויה להיות גדולה וקשה". בתגובה, בחמאס ענו כי המדיניות שלהם באה לידי ביטוי ביצירת קשרים עם כל הגורמים שיכולים לעזור בסוגיה הפלסטינית והדגישו כי הקשר של התנועה עם איראן וגורמים נוספים לא בא על חשבון הקשר של חמאס עם מצרים.

ביום רביעי בערב נשמעה אזעקת צבע אדום במושב נתיב העשרה. דובר צה"ל אישר זאת והוסיף כי השיגור זוהה משטח רצועת עזה ולא חצה לשטח ישראל. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. תושבי האזור דיווחו על קולות פיצוץ. בתגובה לשיגור, צה"ל תקף עמדת חמאס בצפון הרצועה.

מפגינים פלסטינים בסמוך לגבול רצועת עזה
מפגינים פלסטינים בסמוך לגבול רצועת עזה | צילום: חדשות 13

ביום שלישי, כאמור, דווח בערוץ אל-ערבייה כי מצרים איימה על חמאס כי אם הירי לעבר ישראל ימשיך היא תפסיק לתווך בין הצדדים. עוד דווח כי מצרים פועלת לקידום רגיעה ארוכת טווח בין ישראל לחמאס וכי היא דורשת משני הצדדים להתחייב ליוזמת הרגיעה שהיא מקדמת. על פי הדיווח, המצרים פועלים להגיע לרגיעה במהרה כדי להכניס סיוע לרצועה. נוסף על כך, נמסר כי ישנם צעדים חדשים בחסות מצרים שצפויים להקל על רצועת עזה בתקופה הקרובה.

באותו היום נורו מרצועת עזה לעבר שטח ישראל ארבעה פצמ"רים, כאשר שיגור אחד נפל בשטח העוטף וככל הנראה שלושת השיגורים האחרים נפלו בשטח הרצועה. כתוצאה מהשיגור הופעלה התרעה בשטח פתוח. בתגובה, כלי טיס של צה"ל תקף עמדה של חמאס בצפון הרצועה. הפלסטינים דיווחו כי מדובר בעמדת תצפית באל-בורייג', שבמזרח הרצועה. ההערכה היא שהמטרה הייתה לפגוע במי שעובד על המכשול התת קרקעי.