השגריר פרידמן: "ייקח כ-7 שנים עד שהאמירויות יקבלו מטוס F-35"

שגריר ארצות הברית בישראל אמר בוועידת ג'רוזלם פוסט כי בתקופה הזמן הזו המומחים בשתי המדינות דנים כיצד לשמור על היתרון האיכותי של צה"ל. על סעיף הסיפוח בהסכם: "מדובר בדחייה בלבד"

זמן צפייה: 03:07

שגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן התייחס היום (רביעי) למכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות, והצהיר כי ייקח כ-7 שנים עד שאבו דאבי תקבל את המטוס הראשון. את הדברים אמר בוועידת ג'רוזלם פוסט.

בינתיים, לדברי פרידמן, המומחים בישראל ובארה"ב דנים כיצד לשמר את היתרון האיכותי של ישראל. עוד התייחס פרידמן לסוגיית הסיפוח ואמר כי מדובר בדחייה של החלת הריבונות, ולא בביטולה.

עוד בחדשות 13:

דיווח: ארה"ב והאמירויות יגיעו להסכם על מכירת ה-F35 עד דצמבר

גנץ: "נגבה את החלטת גורמי המקצוע בנוגע להפגנות ולתפילות"

רה"מ: דורש סגר כללי נרחב והידוק משמעותי בהגבלות באופן מיידי

דיוויד פרידמן במהלך השימוע שלו בסנאט
דיוויד פרידמן במהלך השימוע שלו בסנאט | צילום: רויטרס

דבריו של פרידמן מגיעים לאחר הדיווח אתמול בסוכנות הידיעות רויטרס, לפיו ארצות הברית ואיחוד האמירויות שואפות להגיע להסכם ראשוני למכירת מטוסי ה-F35 עד ל-2 בדצמבר, יום העצמאות של המדינה המפרצית.

גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן הסבירו לרויטרס שכדי לשמור על יתרונה האיכותי-צבאי של ישראל, שהביעה דאגה מהעסקה המתגבשת, וושינגטון בוחנת אפשרות להפוך את מטוסי החמקן לגלויים יותר עבור מערכות הרדאר של ישראל. עדיין לא ברור כיצד הם יוכלו לעשות זאת. הגורמים מסרו כי אחת האפשרויות היא שמערכות ההגנה האווירית של ישראל ידעו לזהות את המטוס ובכך לנטרל את יכולותיו. אפשרות נוספת היא בניית המטוסים שנמכרים לאמירויות כך שאלה שבידיה שישראל ישמרו על יתרון – כך מסר לרויטרס מומחה לענייני ביטחון.

אימון משותף של מטוסי F35
אימון משותף של מטוסי F35

כידוע, כבר כיום ארצות הברית מוכרת לממשלות זרות מטוסי חמקן שלא משתווים ברמתם לאלה שהיא מחזיקה – כך הסביר לסוכנות הידיעות בעל תפקיד בקונגרס וגורם המעורה בעסקאות מסוג זה.

דאג בירקלי, העומד בראש מכון מיטשל לחקר תעופה, הסביר: "מערכת המחשוב של המטוס מאפשרת למכור לישראל מטוס מתקדם יותר מאשר לאיחוד האמירויות. כשטייסים זרים מתאמנים בארצות הברית הם מקישים קוד בממשק, כל טייס מקבל מטוס שונה בהתאם להרשאותיו".