דיווח: ארה"ב והאמירויות יגיעו להסכם על מכירת ה-F35 עד דצמבר

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה מפי גורמים המקורבים למו"מ בין המדינות, כי וושינגטון תנסה לשמור על יתרונה הצבאי של ישראל ע"י כך שהמטוס יהיה גלוי יותר למערכת הרדאר שלה

זמן צפייה: 01:27

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה היום (שלישי) כי ארצות הברית ואיחוד האמירויות שואפות להגיע להסכם ראשוני למכירת מטוסי ה-F35 עד ל-2 בדצמבר, יום העצמאות של המדינה המפרצית.

גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן הסבירו לרויטרס שכדי לשמור על יתרונה האיכותי-צבאי של ישראל, שהביעה דאגה מהעסקה המתגבשת, וושינגטון בוחנת אפשרות להפוך את מטוסי החמקן לגלויים יותר עבור מערכות הרדאר של ישראל. עדיין לא ברור כיצד הם יוכלו לעשות זאת. הגורמים מסרו כי אחת האפשרויות היא שמערכות ההגנה האווירית של ישראל ידעו לזהות את המטוס ובכך לנטרל את יכולותיו. אפשרות נוספת היא בניית המטוסים שנמכרים לאמירויות כך שאלה שבידיה שישראל ישמרו על יתרון – כך מסר לרויטרס מומחה לענייני ביטחון.

אימון משותף של מטוסי F35
אימון משותף של מטוסי F35

עוד כתבות בנושא >>

גנץ על ה-F-35: "לא זוכר מתי ארה"ב רצתה למכור נשק ולא הצליחה"

בכיר באמירויות: מצפים שההסכם יסיר כל מכשול לרכישת מטוסי F-35

דיווח: "נתניהו הסכים למכירת F-35 לאמירויות – ואז חזר בו"

כידוע, כבר כיום ארצות הברית מוכרת לממשלות זרות מטוסי חמקן שלא משתווים ברמתם לאלה שהיא מחזיקה – כך הסביר לסוכנות הידיעות בעל תפקיד בקונגרס וגורם המעורה בעסקאות מסוג זה.

דאג בירקלי, העומד בראש מכון מיטשל לחקר תעופה, הסביר: "מערכת המחשוב של המטוס מאפשרת למכור לישראל מטוס מתקדם יותר מאשר לאיחוד האמירויות. כשטייסים זרים מתאמנים בארצות הברית הם מקישים קוד בממשק, כל טייס מקבל מטוס שונה בהתאם להרשאותיו".

שר הביטחון בני גנץ לפני שהמריא לארצות הברית | צילום: משרד הביטחון

מכל מקום, יעברו מספר שנים עד שהמטוסים החדשים יגיעו ליעדם. פולין, האחרונה לרכוש מטוסי F-35, רכשה 32 מהם בינואר, אך לא צפויה לקבל את המשלוח הראשון לפני שנת 2024.

אמש המריא שר הביטחון בני גנץ לביקור בזק של 24 שעות בארצות הברית, וצפוי לפגוש את שר הביטחון האמריקני מארק אספר, ובכירים נוספים בממשל האמקירני. "הביקור, לצורך פגישות ביטחוניות חשובות ביותר לצורך המשך השמירה על העליונות הביטחונית של ישראל ולהמשך המאבק המשותף באיראן", נמסר.