דיווח: "נתניהו הסכים למכירת F-35 לאמירויות - ואז חזר בו"

בעיתון ה"ניו יורק טיימס" ציטטו גורמים רשמיים שטענו כי רה"מ נתן את הסכמתו לממשל טראמפ לבצע את המכירה, אולם רק כאשר העסקה נחשפה בתקשורת, החל נתניהו לדבר נגדה בגלוי. "הצהרותיו שקריות"

זמן צפייה: 01:39

ההסכם עם איחוד האמירויות: עיתון ה"ניו יורק טיימס" דיווח הלילה (שישי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נתן את הסכמתו לממשל טראמפ לבצע את מכירת מטוסי ה-F-35 לאיחוד האמירויות. גורמים רשמיים שצוטטו בעיתון טענו כי רק כאשר נחשף דבר העסקה בתקשורת, נתניהו החל נדבר נגדה בגלוי - מה שעורר חוסר נחת בממשל טראמפ.

לדברי הגורמים, ראש הממשלה בחר שלא לחסום את העסקה משום שרצה להגיע לפריצת דרך בנרמול היחסים בין המדינות, אולם, כאמור, רק לאחר שהעניין פורסם - נתניהו הכחיש את הפרטים כמה וכמה פעמים.

על פי הדיווח, בפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו "החזיר את ראש ממשלת ישראל ל'קו האמריקני'", באופן שנתניהו הפסיק להתנגד לעסקה גם בהתבטאויותיו הפומביות. "הצהרותיו של נתניהו בנושא - שקריות", טענו הגורמים.

לכתבות נוספות בנושא >>

קושנר: "החלטה בנושא מכירת F-35 לאיחוד האמירויות תתקבל בקרוב"

טראמפ: בוחנים מכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות

מכירת המטוסים לאמירויות: השיחה החשאית מלשכת רה"מ למפקד חי"א

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו

בעיתון דווח גם על "להיטות ממשל טראמפ" למכור לאיחוד האמירויות את מטוסי ה-F-35, תוך עקיפת המנגון של דיווח מבעוד מועד לקונגרס - שיכול לטרפד מהלך כזה. בימים האחרונים, נטען, הגיעו עשרות גורמים רשמיים מהאמירויות לפנטגון על מנת לדון בעסקת הנשק המתהווה.

שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר אמר לעיתון בתגובה כי הטענות שהועלו בעניין נתניהו אינן נכונות, והוסיף כי הוא "בטוח שממשל טראמפ מחויב לחלוטין לשמירת היתרון הצבאי של ישראל באזור".

תגובת לשכת ראש הממשלה: "חזרה על טענה מופרכת נגד ראש הממשלה נתניהו לא הופכת אותה לאמת. בשום שלב בשיחות בין ישראל לארה"ב שהובילו לפריצת הדרך ההיסטורית עם איחוד האמירויות ב-13.8 לא נתן רה"מ נתניהו את הסכמת ישראל למכירת נשק מתקדם לאיחוד האמירויות".

מטוסי F-35 של חיל האוויר הבריטי
מטוסי F-35 של חיל האוויר הבריטי | צילום: Getty Images

בעקבות הפרסום ח"כ משה יעלון פנה הבוקר ליו"ר ועדת החוץ והביטחון, צבי האוזר, בדרישה לכנס בדחיפות את הוועדה שבה יימסר דיווח מפורט על העסקה, ועל עמדת מערכת הביטחון לגביה. "שיח זה לא יכול להיות מנוהל עוד על ידי נתניהו וראש המל"ל באופן בלעדי, תוך התעלמות ממערכות החוץ והביטחון הרשמיות של ישראל ומידורן, שכן יש חשש כבד כי ההחלטות המתקבלות והאישורים שניתנים, נגועים בשיקולים שאינם עולים בקנה אחד עם האינטרסים הביטחוניים הלאומיים של ישראל", הסביר יעלון.

השבוע התייחס ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של נשיא ארה"ב, לסוגיית מכירת מטוסי F-35, ואמר: "לאיחוד האמירויות אחד הצבאות החזקים באזור. זה שנתיים אנו דנים בנושא מכירת ה-F-35, וטרם קיבלנו החלטה, נראה מה יהיה. אנו נמצאים בשלבים הסופיים של קבלת החלטה בנושא".

כמוהו, גם טראמפ שלפני כשבועיים אמר כי ממשלו בוחן מכירה של מטוסי החמקן המתקדמים F-35 לשלטון באבו דאבי. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", המגעים בין המדינות מתקדמים מאוד. במסיבת עיתונאים אמר הנשיא האמריקני כי "לאיחוד האמירויות יש להם את הכסף לשלם על כלי הטיס - הם רוצים להזמין כמה מטוסי F-35. זה המטוס הכי טוב בעולם. הם עשו התקדמות אדירה לשלום במזרח התיכון".