צ'ופר הרמטכ"ל: למה אנשי קבע שיצאו ללמוד מקבלים כספי פנסיה?

בזכות תעלול משפטי יצירתי, הצבא יכול להוסיף לעתודאים ולחיילים שלא שירתו בקרבי, עד 3,000 שקלים בחודש לפנסיה - גם אם באותו הזמן בכלל לא היו בצבא, אלא למדו לתואר או בילו בחופשה • המפצח

זמן צפייה: 10:00

המדינה החליטה לתת לכל גמלאי של צה"ל שני אחוזי פנסיה על כל שנה ששירת, ולמרות ש-75% מהקצינים שיוצאים לפנסיה מהצבא הם בכלל ג'ובניקים שלא ממש החזיקו את הסכין בין השיניים, הם צברו אלפי שקלים לפנסיה שמגיעה ממילא לכל גימלאי של צה"ל.

בזכות "נוהל הגדלות הרמטכ"ל", המרוויחים הגדולים לא יהיו החיילים הקרביים, ששירתו כל החיים שלהם מחובה ועד קבע וסיכנו את החיים, אלא דווקא מי שהתגייס מאוחר ואפילו מי שהשתחרר מהצבא וחזר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

סומליה: 90 הרוגים ועשרות פצועים בפיצוץ משאית תופת

דיווח: ישראל סיכמה עם חמאס על כניסת 5,000 פועלים פלסטינים

אירוע אנטישמי בניו יורק: שלוש יהודיות הותקפו מחוץ לבית חב"ד

הרמטכ''ל אביב כוכבי בסיור בגזרת אוגדת עזה יחד עם מפקד פיקוד דרום הרצי הלוי
הרמטכ''ל אביב כוכבי בסיור בגזרת אוגדת עזה יחד עם מפקד פיקוד דרום הרצי הלוי | צילום: דובר צה''ל

מדובר בתעלול משפטי יצירתי - החוק מאפשר לרמטכ"ל להפעיל שיקול דעת במקרים פרטניים ולהעניק בין 2,000 ל-3,000 שקלים נוספים בכל חודש לפנסיה גם איש הקבע בילה על הדשא של הפקולטה למדעי החיים. כוונת החוק הייתה לסייע במקרים יחידים וחריגים ובצבא החליטו לתת את זה לכולם.

הסיפור הזה של נוהל הגדלות הרמטכ"ל אפילו לא היה ידוע עד שבא מבקר המדינה לפני שלוש שנים וחשף אותו. בדוח המבקר מצוטטת החשבת הכללית דאז, מיכל עבאדי, כשאמרה "נדהמנו לגלות כי גדם לאחר סיכומים רבים מול צה"ל, שבעקבותיהם הועבר אלינו מסמך מדיניות הגדלות הרמטכ"ל - הושמט ביודעין מידע קריטי שעשוי לפגוע ביכולתנו לאמד את עעלויות הפנסיה בצבא".

הטענה המרכזית של צה''ל, כפי שביטא אותה היועץ הכלכלי לרמטכ"ל לשעבר, היא שמנגנון ההגדלות מאפשר לצבא להשאיר אנשים איכותיים בקבע. מה הקשר בין זה לבין מקרים בודדים וחריגים? לצבא הפתרונות. אולי מוטב שהצבא ידאג להסדיר בחקיקה את התוספת למי שבאמת מגיע להם.

תגובת דובר צה"ל: "בכתבה מוצגות שורה של טענות שגויות ומגמתיות. הגדלות תקופת השירות משולמות מכוח חוק ובהתאם לשורה של החלטות שקיבלה הממשלה, והן חלק מתנאי השירות בצבא מזה 60 שנים. כוחו של צה"ל טמון באיכות המשרתים בו. בתנאי השירות בצבא נערכו בשנים האחרונות שורה של רפורמות מרחיקות לכת, שבצדן התייעלות משמעותית. אין כל הצדקה לפגיעה נוספת בתנאי השירות, בדמות הדרישה לקיצוץ חסר תקדים בזכויות הפנסיה הניתנות מזה עשרות שנים לפורשים בתום שירות תובעני ומשמעותי. צה"ל ימשיך לפעול על מנת לשמור על איכות המשרתים בשורותיו ולמנוע פגיעה בזכויותיהם. השיח עם משרד האוצר בנושא לא יתנהל באמצעות כלי התקשורת".