"עלייה במספר הפונים לטיפול בעוטף"; אין פסיכיאטר ילדים באזור

מדוח של "הקואליציה הישראלית לטראומה" עולה שמרבית התושבים המבקשים טיפול הם ילדים וחלקם נזקקים לתרופות. אולם, ההורים נאלצים לחפש פסיכיאטרים במקום אחר. "מילים כמו 'בלון' מעוררות חרדה"

זמן צפייה: 05:03

המתיחות בדרום: דוח פנימי של "הקואליציה הישראלית לטראומה" מצביע על זינוק של מאות אחוזים בפניות לטיפול פסיכולוגי ביישובי עוטף עזה, כאשר חלק מהילדים אף מטופלים בתרופות. עוד עולה מהדוח כי רוב הפונים הם ילדים וילדות. למרות הנתונים המדאיגים, בכל אזור עוטף עזה אין אף פסיכיאטר ילדים. בשל כך, ההורים נאלצים ללכת ולחפש פסיכיאטר במקומות אחרים ברחבי הארץ.

בשנה האחרונה, חוו התושבים בעוטף 11 סבבי הסלמה, וההשלכות לכך, כאמור, על פי הנתונים - דרמטיות. במועצה האזורית שדות נגב נרשמה עלייה של 342%, ביחס לממוצע בשנים הקודמות. באשכול מדובר על עלייה של 231%, בחוף אשקלון - 161%, בשדרות - 156% ובשער הנגב 131%. מרבית המטופלים הם ילדים. כך למשל, מתוך 1,000 מתוך 1,500 המטופלים בשדרות, הם ילדים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

"מרגישים שקופים": תושבי עוטף עזה בקמפיין נגד טרור הבלונים

ישראל אישרה: דלקים יוכנסו לרצועה - מרחב הדיג הוגדל

"נשברנו": המשפחות שהחליטו לעזוב את בתיהן בעוטף עזה

Shmxwu
קמפיין ''שקופים''

העובדה כי אין פסיכולוג ילדים אינה הבעיה היחידה בטיפול. כוח האדם במרכזי החוסן נשאר כפי שהיה, וכתוצאה מכך, המטופלים והמטופלות נאלצים להמתין בין חודש לשלושה חודשים אחרי המענה הראשוני. בשדרות חסרות 330 שעות טיפול, ו-38 מטופלים מחכים לקבל מענה.

העלייה בחוויות הטראומתיות של תושבי העוטף אינה מתבטאת רק במספרים, המטפלים באזור מדווחים על תגובות קשות מבעבר. "מדובר תגובות גופניות שכללו שלשולים והקאות וכאבי גוף מאוד קשים, שאנחנו מקשרים את זה לעוצמת האירועים", סיפרה מרב וידל, מנהלת מרכז חוסן במועצה האזורית אשכול.

שריפות בעוטף עזה
שריפות בעוטף עזה | צילום: דוברות כבאות והצלה

טליה לבנון, מנכ"לית הקואליציה הישראלית לטראומה, הוסיפה כי "הרבה מילים שהן חלק מהרפרטואר של ילדים הפכו להיות מילים שמעוררות חרדה, כמו 'גינה', 'עפיפון', 'בלון' ואפילו 'ספר', וההפתעות האלה מוסיפות היום הרבה לחץ".

רננה בוצר סוויסה, ילדה מקיבוץ כפר עזה, סיפרה לחדשות 13 על המצב. "אנחנו אוהבים את המקום הזה וזה לא מגיע לנו", אמרה רננה תוך שהיא פורצת בבכי. "אני לא עשיתי משהו רע שאני אמורה לשלם עליו, אני אוהבת להיות פה. אני אוהבת לגור פה ואני לא רוצה ללכת. הדרום בוער, בתל אביב כבר יש שיגורים ובצפון יש מנהרות, כבר אין לאן ללכת". אמה של רננה, אילנית סוויסה הוסיפה: "אני כל הזמן אומרת, למה אני צריכה להמשיך לגור פה כשהילדה שלי תחת אש באופן קבוע".

תושבי העוטף זועמים על ההבנות עם חמאס - פתחו בקמפיין "שקופים"

כזכור, השקט היחסי בימים האחרונים בעוטף עזה, והאישור של גורמים רשמיים בישראל על חזרה להבנות ההסדרה עם חמאס, לא הצליחו להרגיע את תושבי העוטף. אחרי שבוע שבו פרצו כמאה שריפות ואף גורם ממשלתי לא הגיע לאזור, ואפילו לא דיבר עם ראשי הרשויות, תושבי האזור פתחו בקמפיין ברשתות החברתיות תחת הכותרת "שקופים".

שריפות בעוטף עזה כתוצאה מטרור הבלונים
שריפות בעוטף עזה כתוצאה מטרור הבלונים | צילום: כבאות והצלה מחוז דרום

אתמול, כאמור, נרשם שקט יחסי ביישובי הדרום כאשר לאורך היום פרצו שתי שריפות, שרק אחת מהן בוודאות נגרמה כתוצאה מבלון תבערה. זאת, בהשוואה ליום שישי עם 14 דליקות ולמרות הדרישה מחמאס לאכוף את הפסקת בלוני התבערה באופן מוחלט. במקביל, בשבוע הקרוב תיכנס משלחת המודיעין המצרי כדי לדון בהסדרה ארוכת טווח.

נוסף לכך, תשומת הלב של צה"ל מופנית למפרץ הפרסי ברקע המתיחות הגוברת בין ארצות הברית ואיראן, מתוך הדאגה שהדבר ישפיע על ישראל. במערכת הביטחון חוששים שהאיראנים יתנו פקודה לג'יהאד האסלאמי בעזה – או לירות רקטה או לעשות פיגוע על הגדר.

מנתונים חסויים של מרכזי הטיפול בדרום עולה כי חל זינוק בכמות האנשים הזקוקים לעזרה, וכן לשימוש בטיפול תרופתי. רוב הפונים הם ילדים. ולמרות זאת באזור אין פסיכיאטר ילדים • פרסום ראשון