רגע לפני פיזור הוועדה: השיחה המתוחה בין אשכנזי למשנה ליועמ"ש

יו"ר ועדת חוץ וביטחון הקשה על רז נזרי, בנוגע לצו המאשר להשתמש באמצעי הריגול אחר אזרחים חולי קורונה, כדי למנוע את התפשטות הנגיף: "אתה רוצה שנאשר צו שאנחנו לא מכירים?"

זמן צפייה: 05:23

יו"ר ועדת חוץ וביטחון גבי אשכנזי, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי, קיימו שיחה מתוחה רגע לפי שהוועדה התפזרה, מבלי שאישרה את האמצעים הטכנולוגיים המיוחדים שנועדו לעקוב אחרי אזרחים החולים בקורונה - כך פורסם היום (רביעי) לראשונה בחדשות 13.

"אתה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה", אמר אשכנזי לנזרי. "אני כיבדתי את הרצון שלך להיכנס לכאן להגיד משהו. אני חושב שכדאי שתמשוך. אנחנו עוד לא שמענו את הצו בכלל. אתה רוצה שנאשר צו שאנחנו לא מכירים? האם המשנה ליועמ"ש מבקש מהוועדה לאשר צו שהיא לא מכירה עדיין מהו? אני רוצה להבין האם זה מה שאתה מבקש מאיתנו?".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מניין החולים בישראל עלה ל-433; מוסדות החינוך החרדיים ייסגרו

אדלשטיין פיזר המליאה ומנע הקמת ועדות – כחול לבן עותרת לבג"ץ

רגע לפני פיזור הוועדה: השיחה המתוחה בין אשכנזי למשנה ליועמ"ש

גבי אשכנזי
גבי אשכנזי | צילום: רויטרס
עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים ציבוריים-חוקתיים
עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים ציבוריים-חוקתיים | צילום: חדשות עשר

בתוך כך, בייעוץ המשפטי של הכנסת מתחו ביקורת על האופן שבו התקבלה ההחלטה על השימוש באמצעים טכנולוגיים לאיכון טלפונים ניידים. לדבריהם, "הנושא הובא לוועדה בלוח זמנים שלא אפשר ללקיים דיון של ממש בהחלטה, וכתוצאה מכך נמנעה מוועדת המשנה לקיים דיון ראוי בסוגיה רגישה ומורכבת זו". עוד נמסר כי ברגע שתוקם ועדה, הממשלה צריכה להביא לכנסת הצעת חוק מסודרת שמעגנת את כל התקנות בנושא.

מוקדם יותר היום פיזר יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, את המליאה, נעל את הדיונים ובכך מנע הקמת ועדות עד לשבוע הבא. בעקבות החלטתו, כחול לבן תעתור לבג"ץ ותקפה אותו בחריפות. "אדלשטיין פועל לרמוס את הדמוקרטיה הישראלית בשליחות בנימין נתניהו. המשבר שבו מצויה ישראל מחייב כנסת פעילה שעובדת למען האזרחים", נכתב בהודעת המפלגה. במקביל,  צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן נועדו היום שעות ארוכות בחשאי.

יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

יו"ר הכנסת מצידו טען כי "כחול לבן ושותפותיה התנהלו באופן שערורייתי. ראשיה סירבו לראות את טובת הציבור שמתמודד עם בעיות קשות שנוצרו כתוצאה מנגיף הקורונה. אמרתי במהלך כל היום לנציגי המפלגות: אל תחשבו על הכותרת של העיתון, תחשבו על הציבור. לא יקרה כלום אם במהלך שבוע אחד תהיה ועדה פריטטית ובינתיים נכין את מליאת הכנסת לאפשרות קיום דיון והצבעה".

לדברי אדלשטיין, הוא הציע להקים ועדה מסדרת כבר היום, כאשר עד לשבוע הבא היא תהיה פריטטית ולאחר מכן הנושא יובא להכרעת המליאה. מטרת ההצעה היא לאפשר את הפיקוח הפרלמנטרי באופן מיידי, כאשר בשבוע הקרוב שתי המפלגות יוכלו לנסות להגיע להסכמות.

במקביל, גנץ הזמין אליו את חברי הכנסת של כחול לבן בקבוצות של עשרה, כדי לעדכן אותם בהמשך הפעילות הצפויה בכנסת. לדבריו, "יו"ר הכנסת בשליחות ראש הממשלה לא מאפשר לנו למלא את תפקידנו ולכנס את ועדות הכנסת כנדרש. פעלנו במרץ לאורך כל היום בערוצי ההידברות השונים, גם אני באופן אישי נפגשתי עם אדלשטיין שסירב לאפשר לנו לכנס את מעוז הדמוקרטיה ולעבוד עבור האזרחים ומעל הכל – לטפל באתגר הקורונה. כעת - לא נותרה לנו ברירה אלא לפנות לבית המשפט העליון".