אדלשטיין פיזר המליאה ומנע הקמת ועדות - כחול לבן עותרת לבג"ץ

יו"ר הכנסת סגר את הדיונים עד לשבוע הבא, וטען: "אמרתי במהלך לנציגי המפלגות - אל תחשבו על הכותרת של העיתון, תחשבו על הציבור". כחול לבן: "רומס את הדמוקרטיה - המשבר מחייב כנסת פעילה"

זמן צפייה: 05:23

הפלונטר הפוליטי: יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, פיזר היום (רביעי) את המליאה, נעל את הדיונים ובכך מנע הקמת ועדות עד לשבוע הבא. בעקבות החלטתו, כחול לבן תעתור לבג"ץ ותקפה אותו בחריפות. "אדלשטיין פועל לרמוס את הדמוקרטיה הישראלית בשליחות בנימין נתניהו. המשבר שבו מצויה ישראל מחייב כנסת פעילה שעובדת למען האזרחים", נכתב בהודעת המפלגה. במקביל,  צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן נועדו היום שעות ארוכות בחשאי.

יו"ר הכנסת מצידו טען כי "כחול לבן ושותפותיה התנהלו באופן שערורייתי. ראשיה סירבו לראות את טובת הציבור שמתמודד עם בעיות קשות שנוצרו כתוצאה מנגיף הקורונה. אמרתי במהלך כל היום לנציגי המפלגות: אל תחשבו על הכותרת של העיתון, תחשבו על הציבור. לא יקרה כלום אם במהלך שבוע אחד תהיה ועדה פריטטית ובינתיים נכין את מליאת הכנסת לאפשרות קיום דיון והצבעה".

לדברי אדלשטיין, הוא הציע להקים ועדה מסדרת כבר היום, כאשר עד לשבוע הבא היא תהיה פריטטית ולאחר מכן הנושא יובא להכרעת המליאה. מטרת ההצעה היא לאפשר את הפיקוח הפרלמנטרי באופן מיידי, כאשר בשבוע הקרוב שתי המפלגות יוכלו לנסות להגיע להסכמות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גנץ שיתף פוסט של רה"מ על ההגבלות; הנשיא: תמשיכו עם זה בממשלה

הביטוח הלאומי מעריך: עד סוף החודש – 400 אלף מובטלים חדשים

60 אלף דורשי עבודה נוספים; ארדן למשטרה: יש להיערך להסגר מלא

בני גנץ
בני גנץ | צילום: רויטרס

בתוך כך גנץ הזמין אליו את חברי הכנסת של כחול לבן בקבוצות של עשרה, כדי לעדכן אותם בהמשך הפעילות הצפויה בכנסת. לדבריו, "יו"ר הכנסת בשליחות ראש הממשלה לא מאפשר לנו למלא את תפקידנו ולכנס את ועדות הכנסת כנדרש. פעלנו במרץ לאורך כל היום בערוצי ההידברות השונים, גם אני באופן אישי נפגשתי עם אדלשטיין שסירב לאפשר לנו לכנס את מעוז הדמוקרטיה ולעבוד עבור האזרחים ומעל הכל – לטפל באתגר הקורונה. כעת - לא נותרה לנו ברירה אלא לפנות לבית המשפט העליון".

מוקדם יותר היום שוחח בטלפון הנשיא ראובן ריבלין עם אדלשטיין על חשיבות שמירת עבודת המשכן השוטפת בזמן חירום והפציר בו להבטיח את עבודתה השוטפת של הכנסת גם בזמן המשבר. "כנסת מושבתת פוגעת ביכולת של מדינת ישראל לתפקד בחירום בצורה טובה ואחראית - צריך לעשות הכול כדי לטפל במשבר, אבל מתוך זהירות שלא לפגוע פגיעה אנושה בתשתית הדמוקרטית שלנו", אמר הנשיא לאדלשטיין.

"הוויכוח המתמשך על פתיחת הכנסת פוגע במאבק המשותף שלנו בקורונה," אמר הנשיא בשיחה עם יו"ר הכנסת והדגיש: "גם ובמיוחד במתכונת חירום – לכנסת תפקיד קריטי. הכנסת גורם מפקח ומאזן, מרכיב חיוני בפעולה הבריאה, הנכונה והתקינה של המערכות כולן, גם בעיתות חירום. כנסת מושבתת פוגעת ביכולת של מדינת ישראל לתפקד בחירום בצורה טובה ואחראית. אסור לנו לתת למשבר, חמור ככל שיהיה, לפגוע בתשתית המערכת הדמוקרטית שלנו. צריך לעשות הכול כדי לטפל במשבר, אבל מתוך זהירות שלא לפגוע פגיעה אנושה בתשתית הדמוקרטית שלנו".

אדלשטיין השיב לריבלין כי הוא פועל בכדי ליישב את המחלוקת וקורא לליכוד ולכחול לבן להגיע להסכמות על הקמת ועדות הכנסת באופן מיידי. "הפערים בין הצדדים אינם גדולים ולאזרחי ישראל מגיע שנבחריהם יעבדו בשבילם ויפקחו על עבודת הממשלה. אין כל סיבה למשוך זמן", אמר יו"ר הכנסת.

Capture
ראובן ריבלין

שלשום פנתה כחול לבן במכתב לאדלשטיין ואמרה: "אין בסמכותו של יו"ר הכנסת למנוע דיון במליאה, שעה שקיים רוב של חברי כנסת הדורש את קיומו. קל וחומר, כאשר ההחלטה שלא להביא את הבחירה למליאה נגועה בעניין אישי ברור של אדלשטיין".

כזכור, ביום ראשון סירב אדלשטיין לבקשת כחול לבן לקיים הצבעה לבחירת יו"ר כנסת חדש, בטענה כי מדובר בצעד חסר תקדים - על אף שיש לבחור יו"ר חדש עם השבעת הכנסת, ללא תלות בהרכבת הממשלה.

לפי שעה, קיים רוב לבחירת מאיר כהן לתפקיד, אך אדלשטיין כאמור, מסרב להצבעה בנימוקים שונים. "מהלכים פוליטיים חפוזים, כמו בחירת יו"ר כנסת קבוע והעברת חקיקה שנויה במחלוקת, מטרתם לסתום את הגולל על האפשרות לממשלת אחדות שאותה העם רוצה", מסר. "הזמן לפוליטיקה קטנה נגמר. לא אתן יד למהלך שובר מוסכמות, שמטרתו לאפשר ביצוע מחטפים בבית המחוקקים". בשיחות סגורות אדלשטיין אמר "תקנון הכנסת מגבה אותי. שבועיים שלושה הם זמן סביר לראות אם המצב יתבהר".

חיטוי המליאה טרם השבעת הכנת ה-23
חיטוי המליאה טרם השבעת הכנת ה-23 | צילום: דינה וולמן - דוברות הכנסת