חרף האיומים: הניסיון לשלול תקציב ממוסדות תורניים עלול להיכשל

למרות האזהרות כי פתיחת מוסדות חינוך חרדיים בניגוד להנחיות תגרור פגיעה בתמיכה הכלכלית, נראה כי מדובר במהלך שיתעכב בשל הגשת מאות ערעורים • פרופ' ברבש פרש מצוות המומחים של גמזו

זמן צפייה: 06:55

חרף האזהרות שנשמעו היום (ראשון) מצד גורמים בכירים, לפיהן מוסדות חינוך חרדיים שיפתחו בניגוד להנחיות עלולים להסתכן בשלילת תקציבים, נראה כי מדובר במהלך מסובך שעלול לא לצאת לפועל.

המדינה מקציבה מאות מיליוני שקלים מדי שנה לישיבות ולתלמודי תורה, אבל היא לא עושה זאת באמצעות סעיף תקציבי - אלא דרך נוהל של תמיכה בעמותות. נוהלי האוצר מגדירים אפשרות לשלול כספים שכבר הובטחו לעמותות על בסיס ליקויים בפעילות הכלכלים, למשל שכר בכירים גבוה מדי, אבל לא על בסיס מידת שיתוף הפעולה עם משרד הבריאות.

אם הממשלה תאשר שלילת תקציבים מסוג זה – יתחיל נוהל מסובך מול ועדת התמיכות הממשלתית שיושבת בחשב הכללי, וצריכה לדון בכל ישיבה ומוסד לגופו. ניתנת האפשרות גם לערער על ההחלטה, וכך עלול להיווצר מצב שבו מתנהלות מאות רבות של תהליכים כאלה בו זמנית. ספק אם ניתן יהיה לסיים זאת בפרק זמן סביר, ובנוסף, אם יצטרכו תיקון חקיקה לטובת הנעת המהלך - לא בטוח ששס ויהדות התורה יתמכו.

עוד בחדשות 13:

רה"מ: דוחה את הטענות על שיקולים פוליטיים במתווה היציאה מהסגר

אדלשטיין על פתיחת מוסדות החינוך החרדיים: נקנוס ונשלול רישיון

בתום חודש: ישראל יוצאת מהסגר – וחוזרת לשגרה חלקית

בית ספר בביתר עילית שנפתח בניגוד להנחיות
בית ספר בביתר עילית שנפתח בניגוד להנחיות | צילום: חדשות 13

בתוך כך, פרופ' גבי ברבש פרש היום מצוות המומחים של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו. זאת ברקע ביקורת רבה שנשמעת בקרב חברי הצוות בימים האחרונים, על האובדן של אמון הציבור. בנוסף לברבש נשמעו איומי התפטרות גם מצד נוספים.

בד בבד, התעורר חשד כבד לגבי מהימנות הבדיקות המגיעות מהערים האדומות, לאחר שנתוני התחלואה שיקפו מספר נמוך יחסית של נדבקים. בכירים בקבינט הקורונה אמרו לראש הממשלה שהם חושדים שיש ניסיון לשלוח אנשים בריאים לבדיקות באזורים אדומים - כדי להוריד את מספרי התחלואה.

מוסד חינוכי במודיעין עילית שנפתח בניגוד להנחיות
מוסד חינוכי במודיעין עילית שנפתח בניגוד להנחיות | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום התייחס שר הבריאות יואל (יולי) אדלשטיין לפתיחת המוסדות החינוכיים בניגוד להנחיות בערים חרדיות, והצהיר: "אין שום אישור לפתוח שום מוסד חינוכי שאינו לגילי 6-0. מי שעושה זאת צפוי לקנסות כבדים - ואולי גם לשלילת רישיון ותקציבים".

גם ממונה הקורונה במגזר החרדי רוני נומה הצהיר: "לבקשת ראשי הרשויות ובתיאום מלא עמם הותרה פתיחת גני ילדים לגילי 6-0. יחד עם זאת, על אף הירידה ברמת התחלואה, חשוב להבהיר באופן חד משמעי כי חל איסור מוחלט לפתוח תלמודי-תורה או כל מוסד חינוכי המיועד לילדים שמעל גיל 6, שלא בתנאי פנימיה, בהתאם למתווה שנקבע בתקנות. מוסדות ועמותות שיפרו את הנחיות ויפעלו בניגוד לחוק מסתכנים בהליך מנהלי או פלילי וכן בשלילת רשיון וביטול תקציבים במקרים המתאימים".