שירות התעסוקה: 500 אלף יישארו ללא תעסוקה לפחות עד סוף 2020

מהדוח שפרסם הגוף על מצב המובטלים במשק עולה כי שיעור החזרה לעבודה איטי מאוד, וכי הארכת דמי האבטלה עלולה לייצר "דור אבוד". בעקבות המצב: המשק עלול לחזור שש שנים אחורה

זמן צפייה: 01:34

שירות התעסוקה פרסם היום (ראשון) דוח שעוסק במצב המובטלים במשק, שכידוע - החמיר בעקבות מגפת הקורונה. על פי הדוח, שיעור החזרה לעבודה איטי מאוד, ולצדו ניכרת מגמה של רישום מובטלים חדשים - כך שיותר מחצי מיליון ישראלים יישארו בלי פרנסה לפחות עד סוף 2020.

בשירות התריעו כי הארכת דמי האבטלה בשנה, ללא חובת התייצבות בשירות התעסוקה או תמריצים אחרים לשוב אל השוק, עלולה לייצר "דור אבוד" של צעירים ישראלים - בדומה למצב ביוון וספרד אחרי המשבר שאירע שם בשנת 2008.

לכתבות נוספות בנושא >> 

ישראל במיתון: קצב התכווצות המשק ברבעון – הגרוע זה 40 שנה

בנק ישראל: הסיכון שנשקף ליציבות המשק – עלה לבינוני עד גבוה

עוד חדשות רעות לכלכלה: שיעור האבטלה עלה ל-12.4% בסוף יולי

אדם במסכת מגן בשוק הכרמל שבתל אביב
אדם במסכת מגן בשוק הכרמל שבתל אביב | צילום: רויטרס

מהדוח עלה כי הרבה מהמדינות החברות ב-OECD משלבות בין רשת ביטחון למובטלים לבין מערכים של הכשרה מקצועית ותמרוץ להשגת תעסוקה, זאת בניגוד לישראל - אשר מתמקדת בתשלום קצבאות ומתן פיצויים בלבד.

בנוסף, שיעור התעסוקה, שעלה בעקביות ב-15 השנים האחרונות, עלול לרדת באופן קבוע כתוצאה ממעבר של מחוסרי עבודה - מדמי אבטלה זמניים להבטחת הכנסה - שהיא נמוכה וקבועה. מצב זה, הזהירו בשירות התעסוקה, עלול להחזיר את הכלכלה הישראלית לפחות 6 שנים לאחור, ולהעמיק תופעות של חרדה ודיכאון בציבור הרחב.

המוסד לביטוח לאומי
המוסד לביטוח לאומי | צילום: החדשות 13

בשירות הציעו לנקוט במדיניות לפיה עבודה תשתלם יותר מאבטלה באמצעות "מדיניות מכילה", כלומר לשלם מענקים למעסיקים על מנת שאלה ישמרו את עובדיהם לפי המודל הגרמני. כך, יוענקו דמי אבטלה חלקיים בהתאם לשיעור הפחתת המשרה או השכר של העובד, וכן יינתן תשלום למעסיק תמורת קליטת קבוצת מובטלים המכירים זה את זה ממקום עבודה קודם ויוכלו להישאר ביחד. בנוסף, העובדים יחוייבו להשתתף בתוכניות הכשרה מקצועיות כתנאי לקבלת תמיכה.

רעיון נוסף שעלה בדוח בניסיון לגרום למובטלים לחזור לשוק העבודה הוא להחיל תכניות ליווי אישיות ותיק לקוח דיגיטלי עבור מובטלים לזמן ממושך, על מנת לעקוב אחר התקדמותם בחזרה אל השוק.

לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה | צילום: חדשות 13

"הדרך היעילה להשבת עובדים היא דרך חל"ת גמיש", אמר שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ, והסביר: "המעסיקים יוכלו להעסיק עובדים בחלקי משרה בהתאם לצרכיהם, ואילו המדינה תשלים לעובדים את שכרם, דרך תשלום החל"ת שהם ממילא מקבלים. רק אחרי המשבר מעסיקים שפעלו בחוסר תום לב ישלמו על כך".

מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור הוסיף כי: "נדרש איזון בין שני מסלולים משלימים - חיזוק רמת המיומנות של דורשי העבודה, ותמרוץ אפקטיבי לשילובם בעבודה. כמו כן, אין מנוס מהגדלת הביקוש באופן ישיר על ידי הממשלה, בין היתר בפרויקטים ממשלתיים לאומיים שישפיעו גם על הפריון בעבודה"