ישראל במיתון: קצב התכווצות המשק ברבעון – הגרוע זה 40 שנה

אם התכווצות המשק תימשך בקצב הנוכחי - עד סוף השנה המשק יתכווץ ב-29%. הצריכה הפרטית לנפש ירדה ב-44%, וחלה ירידה של 29% בייצוא סחורות לעומת התקופה המקבילה אשתקד

זמן צפייה: 05:47

ישראל במיתון: קצב התכווצות המשק ברבעון האחרון עמד על 29% לשנה - הירידה החדה ביותר בעשרות השנים האחרונות. המשמעות היא שאם ההתכווצות תימשך בקצב הנוכחי - עד סוף השנה המשק יהיה קטן יותר בכשליש מהיום. שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית משמעותם שישראל רשמית במיתון.

הצריכה הפרטית לנפש ירדה ב-44% לעומת השנה שלפני, ההוצאה למצרכים בני קיימא, כמו בגדים או מוצרי חשמל, ירדה בשיעור חד עוד יותר של 53%. כמו כן נרשמה ירידה של 29% בייצוא הסחורות לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"הטיחו, גררו והשפילו": כתב אישום נגד 4 סייעות מ"גן הזוועות"

השמיים נפתחים: השבים ממדינות ירוקות לא יחויבו בבידוד

רקטה נפלה בחצר בית בשדרות – בן 58 נפצע קל מרסיסי זכוכית

אישה הלובשת מסיכת פנים בשוק בתל אביב
אישה הלובשת מסיכת פנים בשוק בתל אביב | צילום: רויטרס

ראש הממשלה נתניהו התייחס לנתונים ואמר כי "קיבלנו עכשיו בשורה כלכלית מאוד חשובה. הירידה בישראל היא מחצית מהירידה של המדינות באירופה, זו כמעט הירידה מן הנמוכות בעולם".

בתוך כך, בהתאחדות התעשיינים חוששים מפני גל פיטורים נוסף לקראת החגים. מהנתונים שפורסמו היום עלה כי חלה ירידה של 43% בצריכה הפרטית. כך, כשקונים פחות - גם התעשייה המקומית נפגעת. 11% מהחברות השונות בענפי התעשייה צופים כי ייאלצו לפטר עובדים, בין היתר בגלל המשך הירידה בצריכה הפרטית. הצפי הוא שהמכירות לשוק המקומי ימשיכו להיות בירידה, וכשאין עבור מי לייצר ואין מי שיקנה - זה עלול לעלות להרבה מאוד אנשים בעבודתם. 

קורונה, מחנה יהודה, קורונה בירושלים, שוק ירושלים,
שוק מחנה יהודה בימי הקורונה | צילום: חדשות 13

כזכור, בשבוע שעבר בנק ישראל הודיע כי הסיכון שנשקף ליציבות המשק הישראלי ולמערכת הפיננסית עלה לבינוני עד גבוה. הגל השני של מגפת הקורונה טומן בחובו סיכון גובה יותר מקודמו, ואף חמור יותר מתרחישי הקיצון שנקלחו עד כה. עוד פרסם בנק ישראל כי הסיוע הכלכלי למשק הישראלי נמוך יחסית לעולם.

גורם במשרד האוצר תקף את בנק ישראל: "הופתענו מחוסר המקצועיות של בנק ישראל. הנתונים שלהם לא קשורים לכלום, מדובר על חוסר אחריות ושגיאה מובהקת. גודל החבילה בישראל גבוה יותר מהממוצע ב-OECD. בהשוואה בינלאומית מדובר בהיקף מאוד נרחב של סיוע ביחס לתוצר. עלינו מ-7.4% ל-13.9%. אנחנו מקווים בשביל עם ישראל שדיוני הריבית נעשים בצורה יותר מקצועית ורצינית מהפרסום האחרון של בנק ישראל".

בבנק ישראל הגיבו לטענות הגורם באוצר, ואמרו: "דוח היציבות הפיננסית החצי שנתי שפרסם בנק ישראל מנתח סוגיות שונות בתוך המחצית הראשונה של 2020. ככזה, מופיעים בו איורים שמשקפים את התקופה שנותחה ע"י כלכלני בנק ישראל. בין היתר מופיע איור בו נמצאת השוואה בין-לאומיות של תכניות סיוע ממשלתיות שערך בית ההשקעות הבין-לאומי 'גולדמן זאקס', שמצביע על מיקומה של ישראל קרוב למרכז ההשוואה בין המדינות. צר לנו שזו תגובת משרד האוצר, שמתעלמת ממסגרת הזמן והניתוח המקצועי של הדו"ח".