ועדת החוקה דחתה את ההצעה לאפשר את הפעלת מרכזי הקניות הפתוחים

יום לאחר פתיחת חנויות הרחוב, הוועדה התכוונה לבטל את הסעיף שמונע ממתחמי הקניות לפתוח את שעריהם, אולם ברגע האחרון הקואליציה החליפה את נציגיה בוועדה - ואלה הצביעו נגד המהלך

זמן צפייה: 05:43

ועדת החוקה התכנסה היום (שני) בכדי לדון בפתיחת המסחר במקומות נוספים מלבד חנויות הרחוב, שנפתחו אתמול. הוועדה התכוונה לבטל את הסעיף שמונע ממרכזי הקניות הפתוחים, כדוגמת "ביג", לפתוח את שעריהם, אולם - ברגע האחרון הקואליציה החליפה את נציגיה בוועדה בחברי כנסת אחרים - ואלה הצביעו נגד המהלך. משכך, ביטול הסעיף בחוק נפל והוגשה רביזיה. בשעה זו מתנהל משא ומתן מאחורי הקלעים בניסיון להגיע להסכמות.

בנוסף, הוועדה לא אישרה מתן קנס על מי שישתתף בתפילה בבית כנסת שבו נכחו יותר מ-10 מתפללים. עם זאת, עדיין קיימת הסמכות להטיל קנס על מתפלל בקבוצה גדולה אשר יסרב להזדהות בפני השוטר או ימנע מלהתפנות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

המומחים לקבינט הקורונה: רף ההדבקה מזנק – והממשלה לא עושה דבר

בצל סירוב טראמפ להכיר בהפסד: ביידן ישיק תוכנית למלחמה בנגיף

היבדק וטוס: הצצה למעבדת הבדיקות שתחל לפעול מחר בנתב"ג

אדם הלובש מסיכת פנים בשוק בתל אביב
אדם הלובש מסיכת פנים בשוק בתל אביב | צילום: רויטרס

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) טען בדיון כי "המדיניות שגויה, צריך לחיות עם הקורונה, זה אומר להשאיר את מוסדות החינוך פתוחים עד הסוף, זה להשאיר את הכלכלה פתוחה. משרד הבריאות צריך לתת תוכנית שתאפשר למזער את הסיכונים. לחיות עם הקורונה זה לדעת שאנחנו ניפגע, ולאפשר למשק להתקיים".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) ניסתה לתאר בדיון את המצב שנגרם, בעקבות פתיחת חנויות הרחוב בלבד. לדבריה, כתוצאה מהצורך הגובר בביגוד לילדים לחורף וחפצים נוספים נוצרים תורים גדולים מחוץ לחנויות, שמחייבים התקהלות.

בעל חנות במחנה יהודה בירושלים בודק חום ללקוח
בעל חנות במחנה יהודה בירושלים בודק חום ללקוח | צילום: רויטרס

בהמשך הדיון, אחד מנציגי החנויות שנותרו סגורות אמר כי "הסוחרים צריכים אוויר, הם פותחים חנויות בניגוד לחוק כדי לקבל אותו. אם הם לא יקבלו את האוויר, הם ימותו. הם על סף תהום, משרד הבריאות לא מבין את זה, הסוחרים בקצה". "חמישה מיליארד שקל של סחורת חורף נמצאת במחסנים, אם היא לא תימכר בקרוב - עשרות חברות פושטות רגל, אין להן איך להמשיך. משרד האוצר לא יכול לפתור את זה, הן לא יכולות לקחת עוד הלוואות".

בד בבד, יו"ר התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה, שחר תורג'מן, פנה לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ודרש: "הפסק את ההתעללות בעסקים הקטנים, הבינוניים והגדולים. אני קורא לך להתפטר באופן מיידי, לא לפני שתעצור את הרדיפה ואת הפשיטות של אלפי השוטרים האומללים שאתה משתמש בהם".

קורונה במחנה יהודה בירושלים
קורונה במחנה יהודה בירושלים | צילום: רויטרס

"כל מי שלא פתח את עסקיו אתמול פותח אותם היום, ואף דו"ח לא קביל בעליל יאיים ויפחיד אותנו. גם הזכיינים והעובדים בנתיבות, שדרות, באר שבע, קריית שמונה וכל הישובים בפריפריה כבר מבינים שהחלטת להתעלל בחלשים, ואתה צריך לשלם על כך", המשיך תורג'מן. "אנחנו קוראים לחדול מהאכיפה הבררנית, חבל שהפגנת כזאת פסיביות כנגד מעוזי ההדבקה האמיתיים עד היום, אז המצב של כולנו היה אחר לגמרי".

לאחר שאתמול נפתחו חנויות הרחוב, מומחים הזהירו את חברי קבינט הקורונה מפני סגר שלישי, בעקבות זינוק במקדם ההדבקה. לטענת, הגורמים המקצועיים, "אחרי שהממשלה שברה את מודל היציאה מהסגר, רף ההדבקה מזנק והממשלה לא עושה דבר".

שוק הכרמל בתל אביב ריק מאנשים
שוק הכרמל בתל אביב ריק מאנשים | צילום: רויטרס

עוד אמרו המומחים כי הממשלה לא נוקטת בצעדים ברורים שנועדו להוריד את רף ההדבקה, ואף לא נוקטת במדיניות בדיקות ברורה, למרות היכולת לבצע בדיקות רבות. כמו כן, היועצים תהו מדוע ראש הממשלה בנימין נתניהו לא נוקט בשום צעד, על אף שהם מזהירים מפני סגר שלישי.