בנק ישראל מודיע: תשלומי משכנתאות שהוקפאו יידחו עד סוף 2020

בניסיון להקל על הישראלים שנפגעו במשבר הקורונה, בבנק ישראל החליטו לשנות את המתווה הקודם ולהוסיף הקלות - כך שכעת, מי שלקח הלוואה יוכל לדחות את החזרתה בכחצי שנה - גם ללא הסכמת הבנק

זמן צפייה: 00:55

בנק ישראל הודיע היום (שני) כי תשלומי משכנתאות שהוקפאו יידחו עד סוף 2020, וכן תשלומי הלוואה לכל מטרה יידחו בשישה חודשים - גם ללא הסכמת הבנק. הפעם, בשונה מהמתווה הקודם, ישראלים יוכלו לדחות את תשלומי ההלוואות - גם אם הבנק יתנגד לכך, כאמור.

מתווה זה מגיע כניסיון של בנק ישראל להקל על הישראלים שנפגעו כלכלית בשל משבר הקורונה. "צעד זה מצטרף לשורת צעדים שנקטנו בבנק כדי להמשיך ולסייע למשקי הבית ולעסקים בהתמודדות עם המשבר", אמר המפקח על הבנקים יאיר אבידן. "תשלומי הלוואות - ובייחוד תשלומי המשכנתה, מהווים חלק משמעותי בהוצאות החודשיות של משקי הבית, כך שדחייתם תוכל לעזור".

אבידן הוסיף כי מחודש מארס ועד לסוף חודש יוני, דחו הבנקים הלוואות ליותר מחצי מיליון לקוחות ובתי עסק בסך מצטבר של כשבעה מיליארד שקלים. "פרסמנו את המתווה המורחב כבר היום, מספר שבועות לפני תום המתווה המקורי, כדי לתת מרווח זמן מספק לאלה שעושים בו שימוש לבצע התאמות בהלוואות שלהם, ככל שיזדקקו להם".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דרעי לנתניהו: "יש אכיפת אפליה נגדנו – הציבור החרדי ממושמע"

הבחירות בפולין: הנשיא המכהן דודה ניצח בפער קטן על יריבו

אב הילדים מהסרטון של רוי בוי: "כמו לדקור עם סכין ולהתנצל"

משכנתא
משכנתא | צילום: פוטוליה

בתוך כך, ראש אגף התקציבים שאול מרידור השיב היום לבקשת כחול לבן והעבודה באשר לתוכנית הכלכלית להתמודדות עם משבר הקורונה, והודיע כי האוצר יתמוך בתוכנית שתאפשר מענקים למובטלים החוזרים לעבודה בשכר נמוך מכפי שקיבלו בעבר. אולם, האוצר יתנגד להעדפה נוספת של מוצרים תוצרת ישראל על פני סחורה מיובאת מחו"ל, זאת לטענתו מחשש לעלייה ביוקר המחייה.

עוד אמר מרידור כי הפתרון להצלת תנועות הנוער נעוץ בהעברה תקציבית ממשרד החינוך למשרד להשכלה גבוהה - ולא בתקצוב נוסף של האוצר עצמו. עם זאת, באשר לסיוע לקהילות יהודיות בתפצופות בעניין הקורונה, מרידור הצהיר כי המדינה תעניק 15 מיליון שקלים עבור טיפול בנושא זה.

בנק ישראל
בנק ישראל | צילום: משרד האוצר

מוקדם יותר היום, נודע כי מתוך 400 אלף העצמאים בישראל - רק שליש מהם - 128 אלף במספר, יקבלו את הסכום המלא של מענק הסיוע אותו אישרה אתמול הממשלה, העומד על 7,500 שקלים, ואילו השאר יקבלו סכום נמוך יותר.

116 אלף עצמאים יקבלו כ-3,000 שקלים, ואחרים - 136 אלף, יקבלו מענק שנע בין 3,000 שקלים ל-7,000 שקלים. כמו כן, אין מדובר במענק נוסף אלא במקדמה מתוך המענקים שישולמו במסגרת תוכנית הסיוע - שבעה מענקים, שיינתנו בכל חודשיים, עד לסכום של 15 אלף שקלים.

אדם במסכת מגן בשוק הכרמל שבתל אביב
אדם במסכת מגן בשוק הכרמל שבתל אביב | צילום: רויטרס

אתמול, כאמור, אישרה הממשלה את חלוקת מענק הסיוע לעצמאים ולבעלי עסקים שהכנסתם נפגעה כתוצאה ממשבר הקורונה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר בפתח ישיבת הממשלה כי "המענק הזה איננו תלוי בחקיקה והנחנו שהוא יופעל כבר היום, ילחצו על הכפתור כדי שהכסף יגיע לחשבונות בימים הקרובים".

על פי התוכנית, רשת הביטחון לשכירים תכלול הארכת הזכאות לדמי אבטלה וכן תוקף ההקלות שניתנו מתחילת המשבר, עד ליוני 2021. זאת עד ששיעור האבטלה ירד לפחות מתחת ל-10%. עוד הוחלט על תשלום כפל קצבאות, הוספת זכאי אבטלה גם מינואר ופברואר ומענק הסתגלות לבני 67 ומעלה עד סוף 2020.

קורונה, מחנה יהודה, קורונה בירושלים, שוק ירושלים,
שוק מחנה יהודה בימי הקורונה | צילום: חדשות 13