הבחירות בפולין: הנשיא המכהן דודה ניצח בפער קטן על יריבו

נציג מפלגת "החוק והצדק", המפלגה הלאומנית השלטת, קיבל את תמיכתם של 51.21% מהמצביעים. מולו, ראש עיריית ורשה רפאל צ'אסקובסקי - שיוכל לערער בשל הפער הזעום

אנדז'יי דודה, בתום הקמפיין לבחירות לנשיאות פולין | צילום: רויטרס

ברוב זעום של 51.21% מהקולות, נשיא פולין המכהן אנדז'יי דודה ניצח בבחירות שנערכו אתמול (ראשון) במדינה. דודה, אשר החל לכהן בתפקיד כבר בשנת 2015, התמודד מול רפאל צ'אסקובסקי, ראש עיריית ורשה מהמחנה הליברלי, שקיבל 48.79% מהקולות.

דודה הוא איש "החוק והצדק", המפלגה הלאומנית השלטת בראשות ראש הממשלה מתייאוש מורבייצקי. במהלך השנים האחרונות המפלגה עוררה מחלוקת לא פעם בשל התנגדותה להפלות, היחס ללהט"בים, וכן מאבקה בנושא הפיצויים להשבת רכוש יהודי בשואה. רק בסוף השבוע האחרון הבטיח דודה להמשיך ולהילחם נגד בקשת הפיצוי של הניצולים, וטען כי הגרמנים הם שנלחמו ביהודים ולכן הם שאמורים לפצות אותם.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

סקר חדשות 13: הליכוד נחלשת; 61% לא מרוצים מנתניהו במשבר

חופשה בהפרדה: באילת מסתגלים לשגרת התו הסגול – גם בתפוסה מלאה

במחאה על הטלת הסגר: מאות חרדים הפגינו בירושלים

אנדז'יי דודה, בתום הקמפיין לבחירות לנשיאות פולין | צילום: רויטרס

מולו, כאמור, התמודד צ'אסקובסקי, שהצהיר בין היתר כי ימגר את הלאומנות והאנטישמיות בפולין. האזרחים תפסו את הבחירות כקריטיות במיוחד וככאלה שיכריעו את עתידה של פולין, זאת גם על רקע יחסיה המתוחים של המדינה עם האיחוד האירופי.

"אני רוצה להודות לכל מי שהצביע עבורי", אמר דודה זמן קצר לאחר פרסום המדגמים הלילה. דודה זכה לתמיכה רחבה באזורים הכפריים ובמזרח המדינה, בעוד יריבו ניצח בערים ובגבולות המדינה. בפולין, הנשיא הוא לא רק דמות סמלית אלא אחד בעל השפעה של ממש, כך שאם צ'אסקובסקי היה נבחר - הוא היה נשיא לעומתי לממשלה שיכל היה להחליש אותה.

רפאל צ'אסקובסקי, ראש עיריית ורשה, בתום הקמפיין לנשיאות פולין | צילום: רויטרס

שיעור ההצבעה עמד על כמעט 70% - שיא חדש בשיעור ההצבעה לנשיאות. "כנראה שהתוצאות מעולם לא היו קרובות יותר בהיסטוריה שלנו", אמר צ'אסקובסקי לתומכיו, "אף פעם לא הרגשנו כל כך את הכוח שלנו בהצבעה". במקרה של תוצאות כאלה צמודות - המפסיד יכול לערער.

בחודש ינואר, מפלגת השלטון "חוק וצדק" ניצחה שוב בבחירות בפולין. כזכור, המפלגה אישרה בשנה שעברה חוק שלפיו מי שישתמש במושג "מחנות השמדה פולניים" ייענש. "יש לנו סיבות רבות לשמח. למרות הקמפיין העז שהתנהל נגדנו, הצלחנו לנצח", אמר בזמנו מנהיג המפלגה ירוסלב קצ'ינסקי. "יש לפנינו ארבע שנים של עבודה קשה. פולין צריכה להמשיך להשתנות, והשינוי מוכרח להיות לטובה".