המונופול של "שברון": האם מאגרי הגז של ישראל בסכנה סביבתית?

חברת האנרגיה החלה לפעול בים הישראלי, אך ספק אם ישראל דאגה לכיסוי ראוי מפני אסונות סביבתיים שהחברה כבר אחראית להם מסביב לעולם. "מוסרים משאב מהותי לחברה בעלת מוניטין מפוקפק" • תחקיר

זמן צפייה: 19:23

כניסתה של חברת האנרגיה "שברון" לישראל מביאה עמה, בין היתר, הזדמנויות כלכליות יוצאות דופן וחסרות תקדים במונחים מקומיים, אך מנגד יש הסוברים כי השתלטותה של אחת החברות הגדולות בעולם בתחום על הים הישראלי עלולה לגרום לאסון כבד בשל המוניטין הסביבתי הבלתי מהימן של החברה, שמעוברת או נחשדה במעורבותה בדליפות נפט מהגדולות בעולם בניגריה, קזחסטן, ברזיל וארצות הברית.

למשל, העיר ריצ'מונד שבקליפורניה סובלת זה מספר שנים ממזקקת הנפט הענקית שפועלת בעיר, וראש העיר לשעבר גייל מק'לכלין, התריעה בפני כתב חדשות 13 כי "צריך להיות זהירים כשפותחים את הדלת ל"שברון": "בכל כמה שנים יש אצלם אירוע בטיחותי גדול", אמרה מק'לכלין והוסיפה: "ב-2012 קרתה תאונה גדולה. ידענו שזה היה חמור עקב העשן השחור והסמיך שמילא את השמיים בריצ'מונד". "צינורות ההבולה החלודים גרמו לדליפת נפט - ואף שהעובדים שלהם אמרו להם, 'היי, רצוי שנסגור', ההנהלה אמרה, 'לא, המשיכו להפעיל את זה'". עוד טענה ראש העיר לשעבר כי 15 אלף תושבי העיר הגיעו לבתי החולים לקבל טיפול בדרכי הנשימה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

התקשורת האמריקנית: ג'ו ביידן נבחר לנשיא ה-46 של ארה"ב

העצרת לציון 25 שנה לרצח רבין: "אחדות מחייבת שלטון נקי כפיים"

ניצחונות, אכזבות וטרגדיות: סיפורו המרתק של ג'ו ביידן

אסדת גז
אסדת גז | צילום: חדשות 13

עו"ד סטיבן דנציגר, פעיל סביבתי שהתמודד מול "שברון", שגילה מה קורה כשחברת הענק מפסידה בתביעות. דנציגר שיחק תפקיד מרכזי בפסיקה המשמעותית לפיצוי בגובה של 9.5 מיליארד דולר באקוודור נגד "שברון" על כך שזיהמה ביודעין את יערות הגשם של האמזונס בזמן שפעלה בשם "טקסקו", שבמקום לשלם את הכסף, עורכי הדין של "שברון" עברו להתמקד בדנציגר וטענו שכל התיק היה הונאה. "הם שכרו שישים פירמות של עורכי דין והשתמשו באלפיים עו"ד. הם ריגלו אחרינו באופן פיזי והפכו את החיים שלי לגמרי - אין לי פרטיות", סיפר דנציגר והוסיף: "אני ממש רוצה לעזור לאנשי אקוודור אך אני לא יכול לעשות את זה. אני לא יכול להסתכן בזה. אני רואה מה הם עשו לאנשים אחרים".

"שברון" נכנסה לפעילותה בארץ זמן קצר לאחר שרכשה את חברת "נובל אנרג'י", הבעלים של מאגרי הגז "תמר" ו"לוויתן". הצעד הראשון שהיא עשתה היה לסגור לחברת החשמל את ברז הגז, משום שהיא לא הסכימה לשלם את המחיר הגבוה שדרשה "שברון" עבור המשאב הטבעי. בסופו של דבר, חברת החשמל נשברה ושילמה את המחיר הגבוהה שדרשה "שברון", וסגרה חוזה עם השותפה החדשה מאחורי גבה של החברה. "אנחנו לא מצליחים להבין איך בוקר אחרי האירוע הזה - לא הוצעדו לחדר החקירות המנהלים הבכירים של "שברון", אמרה מרב דוד, לוביסטית ציבורית וסמנכ"לית "לובי 99", והוסיפה כי לדעתה מדובר בניצול מעמד לרעה של מונופול, מה שמהווה עבירה פלילית על סעיף 29 בחוק התחרות.

כאמור, ל"שברון" יש שם רע שהולך לפניה בכל מה שקשור לאסונות סביבתיים, ולכן היה מצופה משומרי הסף הישראליים להכנס לעסקה עם החברה האמריקנית ברמת הזהירות הנדרשת, אך זה לא קרה. מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת "צלול", הזהירה כי "דליפת נפט משמעותית יכולה להיות קטסטרופה למדינת ישראל", והוסיפה: "לא תהיה לנו התפלה, החופים, התיירות והחקלאות הימית שלנו ייפגעו".

אש יוצאת מארובה באסדת גז
אש יוצאת מארובה באסדת גז | צילום: חדשות 13

בתוך כך, לפני כחודש התקיים דיון בוועדה לאיכות הסביבה, במהלכו התברר כי ישראל לא רק שלא הגדילה את הערבויות ש"שברון" נדרשה להפקיד בידי המדינה למקרה של אסון סביבתי, היא גם לא דאגה לפוליסת ביטוח מרבית למקרה של אסון - "מוסרים משאב כל כך מהותי של ישראל לידיים של חברה שהרקורד הסביבתי שלה הוא כל כך מפוקפק, אז אני חושבת שהמינימום זה באמת לדאוג שמבחינת סכום הביטוח אנחנו נהיה מכוסים בצורה הטובה ביותר, ואני לא משוכנעת שכך נעשה", אמרה חברת הכנסת מיקי חיימוביץ', יו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה.

למרות העובדה שבמים הכלכליים של ישראל יש הרבה מאוד פוטנציאל והמון כסף, ואין ספק שחברה עם כיסים עמוקים כמו "שברון" יכולה לשנות כאן לגמרי את המציאות, אבל זה לא אומר שהמדינה יכולה להרשות לעצמה לא לדאוג ליום שבו אולי משהו כאן עוד ישתבש.

תגובות לתחקיר

מחברת "שברון" נמסר בתגובה: "מערכת המשפט האמריקנית קבעה שסטיבן דונציגר והשותפים שלו לדבר עבירה קיבלו את הפסיקה האקוודורית נגד 'שברון' באמצעות הונאה, שוחד ושחיתות. בחודש שעבר, בית המשפט המחוזי בהאג תמך פה אחד בפסיקתו של בין הדין הבין לאומי שקבע כי מדובר בהונאה, ובנוסף דחה את הטענות הסביבתיות שהועלנו נגד 'שברון' וסבר שהטענות הסביבתיות שפורסמו על ידי רפובליקת אקוודור לפני עשרות שנים, נעשו בעקבות שיקום סביבתי שבוצע בפיקוח הרפובליקה ובאישורה".

עוד נמסר מ"שברון" כי "כפי שצוין על ידי בית המשפט המחוזי בהאג, עכשיו גם אקוודור מכירה ב'אופיה הרמאי של פסיקת לאגו אגריו',שהיא תוצאה של פעילותו הסחטנית של דונציגר. למדנו מעשורים של ניסיון, שההצלחה העסקית של 'שברון' מספקת אנרגיה בת-השגה, מהימנה ונקייה מתמיד, וזה קשור ישירות להתקדמותם ולשגשוגם של האנשים שאיתם אנחנו עובדים והקהילות שבהן אנחנו פועלים".

כמו כן, נמסר כי "שברון מביאה מומחיות בתחומים רבים שעשויים להיות יקרי ערך לגורמי ציבור, והמטרה שלנו לתרום לשגשוג כלכלי באמצעות מדיניות שקולה. אנחנו משתפים פעולה עם בעלי עניין קהילתי כדי לבסס יחסים ברי-קיימא, להבין מהם הצרכים שלהם והעדיפויות שלהם, לנהל את ההשפעות של העסקים שלנו ולבצע השקעות חברתיות אסטרטגיות".

"כמעסיקה הגדולה ביותר בריצ'מונד, שמספק עבודה לכ-3,800 עובדים וקבלנים, ל'שברון ריצ'מונד' יש תפקיד חשוב בהנעת הצמיחה הכלכלית של ריצ'מונד. 'שברון' נרגשת מעתידה של ריצ'מונד ותמשיך לשתף פעולה עם בעלי עניין מקומיים ואזוריים במטרה לקדם תוכניות שמאפשרות לריצ'מונד לצמוח ולשגשג. 'שברון ריצ'מונד' גם משקיעה זמן ומשאבים בתמיכה בארגונים מקומיים שהופכים את הקהילה למקום מחיה טוב יותר ומקום עבודה טוב יותר".

"יחד עם ארגונים מונחי תוצאות, ללא כוונת רווח, 'שברון ריצ'מונד' עובדת במטרה לתמוך בחינוך, להניע פיתוח כלכלי ולספק הזדמנויות לצעירים בריצ'מונד ובקהילה שמסביבה. בית הזיקוק "שברון ריצ'מונד" פועל בהתאם לחוקים המחמירים והרגולציות המחמירות שנקבעו הממשל בקליפורניה ומשרדים אזוריים. לבית הזיקוק התחייבות ישנה לפיו עלינו לצמצם הפליטה במתקנים שלנו, וצמצמנו את זיהום האוויר בכ-83 אחוזים מאז שנות ה-70 של המאה ה-20. ההשקעה הגדולה האחרונה שלנו בבית הזיקוק שבריצ'מונד היא פרויקט 'מודרניזציה', זו הדוגמה האחרונה למאמצים לשיפור נצילות האנרגיה, צמצום זיהום האוויר באופן כללי והגדלת הבטיחות והמהימנות של בית הזיקוק. במהלך העשור האחרון, נקטנו פעולות רבות ומגוונות במטרה לשפר ללא הרף את בטיחות התהליך שלנו. אנחנו משתפים באופן פעיל את חברי הממשל והקהילה שלנו בשיפורים האלה", לשון ההודעה.

מ"נובל אנרג'י" נמסר בתגובה: "חברת שברון שמחה להיות שותפה למדינת ישראל ולתמוך באסטרטגיה שלה לפיתוח משאבי הטבע שלה לטובת המדינה. אנחנו מנהלים את עסקינו באחריות סביבתית וחברתית בכל מקום שבו אנו פועלים. חשוב לציין שאנחנו מטמיעים תרבות של מצוינות תפעולית ששמה בראש סדר העדיפויות את הבטיחות והבריאות של העובדים שלנו, שמירה על הקהילות, הסביבה והנכסים שלנו. כל טענה אחרת הינה שקרית ואנחנו דוחים אותה".

עוד נמסר מ"נובל אנרג'י" כי "עם יותר מ-141 שנות פעילות, אנחנו מכירים בערכה של שותפות. אנחנו יוצרים מערכות יחסים הדדיות ומועילות, ארוכות טווח עם כל בעלי העניין. אנו בטוחים שתוך בניית מערכות היחסים הללו עם בעלי העניין בישראל, הם יווכחו ששברון מחויבת לעבודה בשותפות לטובת הכלל. שברון המשיכה לספק גז לחברת חשמל בהתאם להסכמים מסחריים קיימים ותקפים ומאשרת שלא הפסיקה את הפעילות ממתקניה והם ממשיכים לספק באמינות את צרכי האנרגיה של ישראל. חברת שברון שמחה להיות שותפה למדינת ישראל כדי לתמוך באסטרטגיה שלה לפיתוח משאבי הטבע שלה לטובת המדינה".

"אנחנו נמצאים בתחילת דרכנו בישראל. תוך כדי בניית מערכות היחסים שלנו עם בעלי העניין בארץ, אנחנו בטוחים שהם יווכחו, ששברון מחויבת לבניית אמון ומערכות יחסים הדדיות ומועילות. אנחנו מצפים לבניית מערכות היחסים הללו בימים ובשבועות הקרובים. שברון מאמינה בקדושת חוזים, תכבד את ההתחייבויות המסחריות שלה, ותפעל לפי כל דין במדינת ישראל כפי שאנחנו פועלים בכל מקום בו יש לנו נוכחות. עם יותר מ-141 שנות פעילות, אנחנו מכירים בערכה של שותפות. אנחנו יוצרים מערכות יחסים הדדיות ומועילות ארוכות טווח ובכוונתינו לעשות כך בישראל. לא נתייחס לספקולציות לגבי אפשרויות לפרויקטים עתידיים. בכוונתינו להתבסס על ההצלחה של נובל אנרג'י בפיתוח משאבי הגז הטבעי באזור מזרח הים התיכון", לשון ההודעה.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל ניהלה מו"מ עם חלק משותפי תמר, לאחר שניסיונות להגיע להסכמות עם כלל השותפים הוכשלו על ידי דלק ונובל, להן יש אינטרס עודף במאגר לוויתן. לנובל ניתנה האפשרות להצטרף לתוספת להסכם כפי שנחתמה בתוך 60 יום אולם נובל דחתה הצעה זו. לצורך אספקת הגז, בכובעה כמפעיל, נובל לא צריכה להכיר את הפרטים המסחריים בתוספת. למרות זאת, נובל סירבה לספק את הגז מכוח התוספת להסכם ועמדה על כך כי הגז ( אותו הגז בדיוק) יסופק במחיר יקר באופן משמעותי, במסגרת ההסכם המקורי. יצוין כי מאז חתימת התוספת להסכם חלפו כבר למעלה משלושה שבועות, ונובל עדיין לא מכירה בתוספת זו".

משרדי חברת החשמל בתל אביב
משרדי חברת החשמל בתל אביב | צילום: בוצ'צ'ו

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "משרד האנרגיה בחן את כל ההיבטים הנדרשים בהליך העברת הזכויות בין נובל לשברון. יש להבהיר כי בניגוד למה שהוצג בוועדה, מדובר על עסקת מיזוג בין חברה בת של שברון לחברת נובל ולאחר המיזוג, נותרות כלל המחויבות של חברת נובל בעינן. מחזיקי חזקות הנפט העמידו ביטוחים, לפי סטנדרטים גבוהים. חברת שברון היא אחת מחברות האנרגיה הגדולות בעולם, וכניסתה המיועדת למשק האנרגיה הישראלי מהווה  הזדמנות גדולה לשוק הגז הטבעי הישראלי לטובת אזרחי מדינת ישראל".

מרשות התחרות נמסר בתגובה כי: "כלל הטענות נבדקות".