ניצחונות, אכזבות וטרגדיות: סיפורו המרתק של ג'ו ביידן

הנשיא הנבחר ייכנס לבית הלבן בגיל 78, לאחר קריירה פוליטית ארוכה, רצופה בהצלחות, כישלונות אבל מלאה גם ברגעים מביכים ובכמה עצובים. כך הפך הילד המגמגם למועמד שניצח את טראמפ • פרופיל

זמן צפייה: 08:23

בגיל 78 ג'ו ביידן מגשים חלום. בעיניים נוצצות ואנרגיה שפחות אופיינית לו, הוא עומד על הפודיום כדי לחבק אליו סוף סוף את תפקיד נשיא ארצות הברית. שנים חיכה הסנטור הוותיק מדלאוור לרגע הזה שאותו סימן בתחילת הקריירה הפוליטית שלו.

ג'ואי ביידן גדל במשפחה קתולית ממוצעת ממעמד הביניים במדינת דלאוור. הבן הבכור במשפחה היה ילד מגמגם. אז, בשנות ה-50, ג'ואי הפך למטרה ללעג, בוז וגינוי על ידי ילדים אחרים וגם על ידי מבוגרים. אפילו הנזירה בבית הספר הקתולי שבו למד לעגה לו. אמו של ג'ואי נפגשה עם הנזירה ואמרה לה "אם אי פעם תעשי זאת שוב - אני אעיף את המטפחת מהראש שלך". כך, מחוזק בתמיכת אימו ונחוש לשנות את המצב, החל ג'ואי לעמוד שעות מול המראה ולקרוא בקול ספרי שירה כדי להתמודד עם הגמגום.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אחרי הפתעת 2016: עד כמה מצליחים הסקרים לנבא את תוצאות האמת?

ההמלצה שניתנה לגנץ – ונדחתה: לברך בהקדם את ביידן על ניצחונו

"אולי ישנה את כללי המשחק": האם ויטמין D יעיל כחיסון לקורונה?

ג'ו ביידן
ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

כבר בתיכון הוא נדבק בחיידק הפוליטי, ולמרות הגמגום, הפך לנשיא השכבה שלו ואימץ את ג'ון קנדי כמודל לחיקוי. בגיל 24 נישא לניליה בעודו סטודנט למשפטים ונולדו להם שלושה ילדים: בו, האנטר ונעמי. כבר אז סימן מטרה ואמר לאשתו שבכוונתו להיות נשיא ארצות הברית. התחנה הראשונה הייתה, קודם כול, מושב בסנאט והוא התחרה מול סנטור ותיק כנגד כל הסיכויים, אבל הייתה לו תכונה שתשרת אותו שוב ושוב בעתיד - הוא ידע לקרב אליו אנשים.

בגיל 30, נשוי ואב לשלושה, כשחייו הם תמונת פוסטר של משפחה אמריקנית מוצלחת, עשה ביידן את הצעד הראשון והממשי בדרך לוושינגטון, בלי לדעת איזו טרגדיה עתידה להתרגש עליו. אשתו, ניליה הייתה מעורבת בתאונת דרכים עם משאית שפגעה בצדי הרכב. היא ובתם, נעמי, שישבה מאחוריה במכונית, מתו מיד, בו והאנטר נפצעו קשה. הסנטור הצעיר נשאר אב יחידני לשני בנים פצועים קשה. את טקס ההשבעה לסנאט ערך בבית החולים, ליד בניו, בלב שבור. בשנים שלאחר מכן נסע בכל יום ברכבת מדלאוור לוושינגטון ובחזרה כדי להיות עם בניו.

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ | צילום: רויטרס

14 שנים היה בסנאט, במהלכן התחתן בשנית עם ג'יל, מורה במקצועה, שאימצה את בניו ונולדה להם בת משותפת, אשלי. את חלום הנשיאות הוא לא זנח, אך נאלץ לפרוש מהמרוץ בשל פרשה של העתקת נאום והאשמות בהעתקה גם בתקופת לימודיו באוניברסיטה. הוא התנצל, אבל זה לא עזר. בהיסטוריה של ביידן עוד ניהול מביך של ועדת המשפט בסנאט, שאליה התגלגלה פרשיית הטרדה מינית מצד שופט בית המשפט העליון, קלרנס תומאס. ביידן ספג ביקורת חריפה על אי גיבוי המתלוננות שאיפשר את מינויו של השופט.

כמו כן, ג'ו ביידן, שנתפס איש אפרורי למדי, היה ידוע במהלך השנים בפליטות פה מביכות לצד כנות שכבשה את האנשים שעמדו מולו. במרוץ לנשיאות בשנת 2008, הסתבך באמירה נוספת כלפי מתמודד אחר, ברק אובמה שמו. בעקבות אמירתו אז נגד אובמה הוא נאלץ לפרוש שוב מהמרוץ, אבל הוא, כהרגלו, התנצל בכנות לפני אובמה, מה שהוביל, בסופו של דבר, לתחילתה של ידידות מופלאה. אובמה היה הנשיא, ביידן היה סגן הנשיא במשך שתי קדנציות. אז פקדה אותו טרגדיה נוספת. בו ביידן, בנו הבכור של ג'ו, מת מסרטן.

נשיא ארה''ב, ברק אובמה, וסגנו, ג'ו ביידן, בהצהרה על סוריה
ברק אובמה, וג'ו ביידן | צילום: רויטרס

לאחר תבוסת הילרי קלינטון, ביידן ראה מביתו איך ארצות הברית משנה את פניה. הוא ידע שזאת תהיה ההזדמנות האחרונה שלו. אפשר לומר שביידן הוא ההפך הגמור מטראמפ, פוליטיקאי מנוסה, בשר מבשרו של הממשל, עם חשיפה בעיקר בתוכניות הבוקר האמריקניות. כעת, מי שייכנס לבית הלבן יהיה האיש שניהל את קמפיין הבחירות שלו ממרתף ביתו ובהתאם לכל כללי הריחוק החברתי. איש לא יודע אם אפשר לנצח כך את הקורונה, אבל הוא ההוכחה בינתיים שכך אפשר לנצח את דונלד טראמפ.