התקשורת האמריקנית: ג'ו ביידן נבחר לנשיא ה-46 של ארה"ב

בארה"ב הודיעו כי לפי ספירת מרבית הקולות המועמד הדמוקרטי ניצח, אחרי שזכה גם בפנסילבניה. ביידן: "אהיה הנשיא של כולם". טראמפ מסרב לקבל את התוצאות: "נתחיל בסדרת תביעות משפטיות"

זמן צפייה: 12:03

גופי התקשורת האמריקנים הכריזו הערב (שבת) כי ג'ו ביידן ניצח בבחירות לנשיאות ארה"ב ונבחר לנשיא ה-46 של ארה"ב, זאת לאחר שהכריזו כי ניצח במדינת פנסילבניה וחצה את רף ה-270 אלקטורים הדרושים לניצחון.

לאחר ההכרזה, ביידן צייץ: "אמריקה, לכבוד הוא לי שבחרתם בי להוביל את המדינה הנהדרת שלנו. העבודה שלפנינו תהיה קשה, אך אני מבטיח לכם – אהיה הנשיא של כל האמריקנים, בין אם הצבעתם לי ובין אם לא. אנצור את האמון שננתם בי".

 

סגניתו של ביידן, קמלה האריס, צייצה: "הבחירות האלה הן הרבה יותר מג'ו ביידן או ממני. הן על נשמתה של אמריקה ונכונותנו להילחם עבורה. יש לנו עבודה רבה לפנינו. בואו נתחיל".

הנשיא המפסיד דונלד טראמפ מסרב לקבל זאת, ומסר הצהרה: "הבחירות רחוקות מלהסתיים, ביידן רץ להכתיר את עצמו באופן שקרי, נתחיל ביום שני בסדרה של תביעות משפטיות". טראמפ שהה בזמן ההכרזה על ביידן במועדון הגולף שלו בווירג'יניה, שם נאספו תומכיו ומתנגדיו שהפגינו.

מגיש CNN, ואן ג'ונס, פרץ בבכי בשל ההתרגשות: "קל יותר להיות הורה היום, קל יותר לומר לילדיך שאופי ואמירת האמת משנים, ושלהיות אדם טוב זה משנה. אם אתה מוסלמי במדינה, לא תצטרך לדאוג יותר שהנשיא לא ירצה אותך פה".

צפו: סגנית העתידית קמלה האריס מתקשרת לביידן לראשונה אחרי ההכרזה

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-north-america-part-2011071841' autoplay='0' credit='' desc='מגיש CNN פורץ בבכי אחרי ההכרזה' poster='' kid='1_n4o8yhjn' duration='127']

במדינת פנסיבלבניה, שם למועמד הרפובליקני היה את היתרון ברוב המרוץ, נטל אתמול ביידן את ההובלה ולאחר ספירה של 99% מהקולות, ביידן מוביל ב-0.5%, שהם כ-30 אלף קולות.

ג'ו ביידן
ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

אתמול ביידן נטל את ההובלה גם בג'ורג'יה, מדינה אדומה שמצביעה באופן מסורתי למועמד הרפובליקני, ואם ביידן לבסוף יזכה בה תהיה זו הפתעת בחירות. לפי שעה, ולאחר ספירה של 99% מהקולות, ביידן מוביל במדינה ב-0.1% בלבד, שהם כ-7,000 קולות. בשל ההפרש הקטן בין שני המועמדים, המדינה הודיעה כי בכל מקרה תבצע ספירה חוזרת של הקולות.

מתמונת המצב הנוכחית עולה כי בנוסף לג'ורג'יה ולפנסילבניה, ביידן נהנה מיתרון גם בנבאדה - שבה הוא מוביל ב-1.8% לאחר ספירת 93% מהקולות. גם באריזונה מוביל המועמד הדמוקרטי, בפער של אחוז אחד, לאחר ספירת 95% מהקולות.

הצהרת דונלד טראמפ בליל הבחירות
''בקולות החוקיים אני מנצח''. טראמפ | צילום: רויטרס

מנגד, טראמפ ממשיך להוביל בקרוליינה הצפונית (15 אלקטורים), בפער של כ-1.5% לאחר ספירת 98% מהקולות, וכן באלסקה (3 אלקטורים) - בפער ניכר של כ-30%. כדי לסלול את דרכו לבית הלבן בשנית, טראמפ צריך היה לנצח גם בג'ורג'יה, בפנסילבניה, ובנבאדה או אריזונה, שכאמור, בכולן ביידן מוביל.

הלילה הבהיר ביידן בנאום שנשא כי "הניצחון עוד לא שלנו - אבל ברור מהמספרים שאנחנו ננצח". לדבריו, בסיום ספירת הקולות הוא יזכה ביותר מ-300 אלקטורים, כשרק 270 דרושים לו לניצחון. "עשינו מהפך בפנסילבניה וג'ורג'יה ביממה האחרונה", אמר.