העצרת לציון 25 שנה לרצח רבין: "אחדות מחייבת שלטון נקי כפיים"

אלפים הגיעו לעצרת לזכרו של רה"מ שנרצח במאבק על השלום בכיכר בת"א. לפיד נאם: "מנהיגות מבוססת על אמון". הנוכחים עמדו דקת דומייה, ואביב גפן הגיע לשיר בתום האירוע

זמן צפייה: 01:03

העצרת המרכזית לציון 25 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין נערכה הערב (שבת) בכיכר הקרויה על שמו בתל אביב. האלפים שהגיעו למקום, עמדו דקה דומייה לזכרו של ראש הממשלה לשעבר. בין הנואמים היו ראש האופוזיציה יאיר לפיד והבמאי ירון זילברמן. לאחר מכן הוקרן הסרט "ימים נוראים", המתאר את הימים שקדמו לרצח, אביב גפן יעלה לשיר, ולבסוף בשעה 22:00 תושמע שירת התקווה.

בין הדברים שאמר לפיד: "יצחק רבין השאיר לנו צוואה פשוטה: לשמור על המדינה שלנו. אנחנו נשמור על המדינה שלנו, כי אנחנו אוהבים אותה אהבת נפש. אנחנו נגן על המדינה שלנו מפני אלה שמנסים להרוס אותה מבחוץ, אלה שמנסים להרוס אותה מבפנים. נגן עליה מאלה שמנסים להרוס אותה מכס השלטון".

העצרת לציון 25 שנים לרצח רבין בכיכר בתל אביב | צילום: חדשות 13

עוד הוסיף לפיד כי "אחדות העם מחייבת דמוקרטיה עם מוסדות חזקים, בתי משפט עצמאים וחזקים. שלטון נקי כפיים שאומר את האמת לאזרחיו. אחדות מחייבת מנהיגות שאפשר להאמין לה. שתלחם בשחיתות, תשאף לשלום, תוביל לקידמה. תפסיק להסית, תפסיק לחפש אשמים, ותתחיל למצוא פתרונות לבעיות אמיתיות של אנשים אמיתיים".

בנאומו, יו"ר האופוזיציה תקף את ראש הממשלה באומרו: "מי שכל השנה פוגע בשלטון החוק, מנסה להרוס את בתי המשפט, שלא ידבר אתנו ביום הזה על אחדות. מי שכל השנה פוגע בחופש הביטוי, תוקף עתונאים, משקר כל הזמן לציבור, שלא ידבר אתנו ביום הזה על אחדות. מי שכל השנה אינו מחוייב לחופש דת, לזכויות המיעוט, לזכויות הקהילה הגאה, לכל יסודות הדמוקרטיה, שלא ידבר איתנו ביום הזה על אחדות. בלי ערכים שכולם חתומים עליהם, הקריאה לאחדות העם היא נסיון השתקה. הוא לא יצליח. הם לא יצליחו להשתיק אותנו".

אלפים בעצרת לציון 25 שנה לרצח רבין בכיכר בתל אביב | צילום: חדשות 13

גם ירון זילברמן, במאי הסרט "ימים נוראים", שעוסק ברוצח יגאל עמיר ובאווירה שקדמה לרצח ראש הממשלה, נאם בעצרת הזיכרון: "דמו של רבין זועק מן הקבר ומבקש לספר את סיפור הרצחו, כדי שנדע מי רצח, מי הסית לרצח ומי בנה את הקרקע שאיפשרה לרוצח את התחושה שאם ירצח אז יעשה מצווה גדולה", והוסיף: "יגאל עמיר רצח את יצחק רבין בדם קר, וכל זאת כתולדה של הסתה עוצמתית ונוראית. לצערנו ההסתה והפלגנות נמשכות במלוא כוחן - כאילו שלא למדנו כלום".

יאיר לפיד בעצרת לציון 25 שנה לרצח רבין בכיכר בתל אביב | צילום: חדשות 13