מרוץ עולמי: היכן עומד המאמץ הבין-לאומי למצוא חיסון לקורונה?

מסין ועד רוסיה, מברזיל ועד יפן - העולם כולו עסוק בימים אלה במציאת נוגדן למגפה שהתפשטה וגבתה קורבנות רבים, הרסה את הכלכלה ושינתה את השגרה המוכרת. המומחים מבטיחים: יש סיבה לאופטימיות

זמן צפייה: 02:58

המרוץ למציאת חיסון לנגיף קורונה בעיצומו, וייתכן כי בקרוב יימצא הנוגדן המיוחל. רק היום (רביעי) הודיעה יצרנית התרופות "מודרנה" כי החיסון שעליו הם עובדים יצר נוגדנים בקרב כל משתתפי השלב הראשון של הניסוי - מה שהעלה את מניות החברה, ויצר לא מעט סיבות לאופטימיות.

לפי התוצאות שהופיעו בנייר מדעי אחרי ביקורת עמיתים של הניסוי ב"מודרנה" - כל הנסיינים שקיבלו את הזריקה פיתחו נוגדנים וכאלה שיכולים לנטרל את הווירוס. "זה צעד ראשון טוב", אמר ד"ר וויליאם שפנר, מומחה למחלות זיהומיות באוניברסיטת ונדרבליט. "נראה שהחיסון עורר תגובה חיסונית נמרצת. זה מוצא חן בעינינו. אנחנו חושבים שזה מעיד על הגנה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רה"מ על תקיפת פרשן חדשות 13: "ראויה לכל גינוי – בושה וחרפה"

18 ילדים בגן, יום בשבוע בביה"ס לכיתות גבוהות: כך תיפתח שנה"ל

1,573 ישראלים אובחנו אתמול בקורונה – 195 במצב קשה

ד''ר טל זקס, המנהל הרפואי של חברת ''מודרנה''
ד''ר טל זקס, המנהל הרפואי של חברת ''מודרנה'' | צילום: חדשות 13

מצד שני, היו תופעות לוואי כולל חום, כאבי שרירים וצמרמורת - שעל פי העדויות, חלפו בתום 24 שעות. ד"ר טל זקס, המנהל הרפואי של חברת "מודרנה", הסביר כי החברה הצליחה "להגיע לרמות נוגדנים בדם שהם ברמה למעלה מזאת שמוצאים אצל אנשים שחלו - מה שמראה לנו שיש לחיסון הזה פוטנציאל למנוע הדבקה".

החל מיפן, דרך סין ועד רוסיה - מדובר במבצע עולמי שבו כולם מנסים למצוא חיסון למגפה ששיבשה את הכול. כיום, יותר מ-160 ניסיונות שונים לפתח חיסון, מתוכם 21 כבר התקדמו לניסויים בבני אדם, ובהם שניים שנמצאים כבר בשלב השלישי שאחריו החיסון מאושר - או נגנז לנצח.

חיסון
חיסון | צילום: GettyImages/אימאג'בנק

חיסון מוצלח יהיה זה שיצליח באורח בטוח למנוע הדבקה אצל לפחות 50 אחוזים וייתכן שיהיה צורך לקבל שתי זריקות כדי שהחיסון יגן מפני הנגיף. לאחר מכן, אולי כמו במקרה של שפעת, יהיה צורך לקבל זריקה פעם אחת בשנה. בימים אלה מתקיים הניסוי בשלב השלישי של קבוצת "אוקספורד" ו"אסטרהזניקה" בברזיל. זה כבר שלב אחרון וזהו הניסוי שנחשב לבעל הסיכויים הטובים ביותר.

אומנם בדרך כלל מדענים מצליחים לפתח חיסון בעשר שנים לפחות, אולם כעת, ובשל המצב - כולם מנסים לעשות זאת בחודשים. רק שישה אחוזים מהחיסונים יגיעו בכלל לשוק. לא כל המדענים משוכנעים שזה יקרה כל כך מהר, אבל החברות מבטיחות שאם יוכיחו יעילות ובטיחות - הן ייכנסו לייצור של מאות מיליוני מאות כבר בסתיו הקרוב.