"אין לזה שום תוקף": בדיקות הקורונה הפרטיות של הסלבס

סנדרה רינגלר ושגב משה ששהו השבוע בקרבת חולה מאומת, עברו בדיקה סרולוגית פרטית שלאחריה הבהיר להם הרופא שהם פטורים מבידוד. רופאת מחוז ת"א ממשרד הבריאות הבהירה: "אין לכך שום משמעות"

זמן צפייה: 03:53

השף משה שגב ואשתו הסטייליסטית סנדרה רינגלר, גילו השבוע שהם צריכים להיכנס לבידוד לאחר ששהו בקרבת חולה מאומת. אתמול (רביעי) הם פרסמו פוסט שבו סיפרו כי הם עברו בדיקת קורונה שפוטרת אותם מבידוד. השניים הציגו אישור מרופא, לפיו הם בריאים ומחוסנים - אולם כעת מתברר כי יתכן שהבדיקה כלל לא אמינה.

תחילת הסיפור כאשר משה וסנדרה היו בין המשתתפים באירוע שכלל סלבס רבים, בהם ציפי שביט, ליאור רז, ליאור סושרד ורבים אחרים. אחד מהנוכחים, כאמור, התגלה כחולה מאומת. על פי החוק, עליהם להיכנס לבידוד, אלא שרינגלר סיפרה לעוקביה ברשתות כי היא ובעלה "בריאים ומחוסנים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אירועים, ברים ומועדונים – עד 50 אנשים; התקהלויות אחרות עד 20

דיווח: הפיצוץ במתקן הגרעין בנתאנז נגרם ממטען שהוטמן במקום

בולטון לחדשות 13: טראמפ בכהונה שנייה עלול להיות מסוכן לישראל

סנדרה רינגלר, שגב משה
סנדרה רינגלר, שגב משה | צילום: חדשות 13

בווידאו שהעלתה, אמר להם הרופא שהם "מוגנים, מאלה שנושאים את הנוגדנים". לדבריו, "זה די נדיר - אתם לא יכולים להידבק ואתם לא יכולים להדביק". הרופא אף מסביר לשניים כי באופן תיאורטי, הם יכולים "לתרום את הפלזמה, אם זה שווה משהו". בתום הבדיקה הם קיבלו ממנו מכתב רשמי המעיד שבבדיקה סרולוגית לקורונה נמצא ששניהם חיוביים לנוגדן.

"מבחינת משרד הבריאות, אין שום משמעות למה שהוא אומר", הבהירה ד"ר רבקה שפר, רופאת מחוז תל אביב, משרד הבריאות. "על פי התוצאה, אי אפשר להגיד האם אדם החלים או לא החלים,  חלה או לא חלה. למעשה, אין לזה שום תוקף, שום משמעות".

ד''ר רבקה שפר, רופאת מחוז תל אביב, משרד הבריאות
ד''ר רבקה שפר, רופאת מחוז תל אביב, משרד הבריאות | צילום: חדשות 13

סקר הבדיקות הסרולוגיות, אותן בדיקות דם שאישר משרד הבריאות השבוע, נעשה על ידי מעבדות מוכרות שזכו לאישור רשמי בלבד של משרד הבריאות, אלא שבדיקת הקורונה הסרולוגית הפרטית שעברו רינגלר ומשה שגב אצל הרופא מהרצליה, לא נעשתה במעבדה. מומחים שבחנו את הפוסט של סנדרה העידו שהערכה לא מוכרת, לא מאושרת ולא תקפה בשום צורה.

ד"ר שפר הוסיפה כי מיד לאחר שראתה את הסרטון, היא ביררה מי הרופא, יצרה עימו קשר, והודיעה לו ש"אסור בעצם לכתוב את מה שהוא כתב, שאין לזה תוקף, שהוא מטעה אנשים". לטענתה, "הוא התחייב שלא יעשה זאת יותר".

הרופא שביצע את הבדיקה לסנדרה רינגלר ושגב משה
הרופא שביצע את הבדיקה לסנדרה רינגלר ושגב משה | צילום: חדשות 13

לא ניתן לדעת כמה אישורים כאלה ניתנו לסלבס או לכל אדם במדינת ישראל. ייתכן כי לא מעט אנשים מסתובבים היום ובטוחים שבשל בדיקה סרולוגית פרטית הם לא חייבים בבידוד. לא זו בלבד, ברשת אפשר למצוא ערכות שונות לבדיקות סרולוגיות שאפשר לקנות בקלות.

חשוב להדגיש שסנדרה רינגלר והשף שגב משה לא יכלו לדעת שמדובר בערכת בדיקה לא מאושרת, ושהאישור שקיבלו בסופה לא תקף. הערב, בסופה של חקירה אפידמיולוגית של אירוע ההתרמה, התברר שהשניים בכלל לא היו קרובים לחולה המאומת ולכן אין צורך שייכנסו לבידוד.

בדיקת קורונה
בדיקת קורונה | צילום: חדשות 13

מד"ר נטר נמסר בתגובה: "אמנם אני משוכנע שהם חלו בקורונה הן על פי התסמינים שהיו להם, והן כעת על פי תוצאות הבדיקה - אולם אני מודיע לכולם שאין עדיין בתוצאות האלה הכרה של משרד הבריאות, ואין ביכולתי לשחרר אותם מהבידוד. הבדיקות שאני עושה הן לנסות ולדלות מהאוכלוסיה את מי שחשוד כנשא ולא נבדק, מסיבותיו הוא, בבדיקת PCR.  בדיקה חיובית אצלי שולחת את הנבדק מיידית לבדיקת המטוש ואם הוא מתגלה כנשא - הרי שחסכתי הידבקות להרבה אנשים".

להלן נוסח ההודעה שאני שולח לנבדקים לפני הגעתם: אני מבצע בדיקה סרולוגית מטיפת דם מהאצבע, שבודקת נוגדנים משני סוגים - IgM - נוגדן שמופיע בתחילת המחלה, ו-IgG שמעיד על מחלה בעבר הרחוק יותר.  התוצאה מופיעה תוך 20-15 דקות.  אין אצלי בדיקת PCR עם מטוש. לצערי, בשלב זה, הבדיקה איננה מוכרת על ידי משרד הבריאות ולכן תוצאותיה אינן רשמיות ועל כן אינן מאפשרות שיחרור מבידוד".

"במקרה של ספק, אמליץ לבצע את בדיקת המטוש. העלות - עבור הביצוע יש לקבוע תור לביקור שעלותו 700 שקלים ועלות כל ערכה עוד 300. יש הנחה למשפחות (על הביקורים). אם תחפצו במידע נוסף תוכלו להתקשר אליי למרפאה. אני מבצע בדיקה סרולוגית מטיפת דם מהאצבע. לצערי, בשלב זה, הבדיקה איננה מוכרת על ידי משרד הבריאות ולכן תוצאותיה אינן רשמיות ועל כן אינן מאפשרות שחרור מבידוד. לא מדובר במכשיר אלא בערכת בדיקה הדומה לבדיקת הריון אשר נרכשה בארץ מחברה רצינית שמיבאת גם ערכות בדיקה לסטרפטוקוקוס, לשפעת ועוד".