בולטון לחדשות 13: טראמפ בכהונה שנייה עלול להיות מסוכן לישראל

היועץ לשעבר, שטראמפ ניסה למנוע את פרסום ספרו, סיפר בריאיון על האופציות לפעולה באיראן, על נתניהו ועל הנשיא שתחתיו שירת: "יש לו הגדרה משלו לכנות. אני מעדיף נשיא שמחובר יותר למציאות"

זמן צפייה: 09:05

ג'ון בולטון, לשעבר היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב, התראיין הערב (חמישי) לחדשות 13 לרגל צאת ספרו "החדר שבו זה קרה", וגילה מהם הסיכויים שממשל טראמפ אכן יפעל באיראן, סיפר מה הוא חושב על בנימין נתניהו, והציע לישראלים שלא לסמוך כל כך על הנשיא בכהונה שנייה.

באשר לשאלה אם לדעתו טראמפ הוא אדם ישר, השיב בולטון כי "יש לו הגדרה משלו לכנות. יש לו גרסאות רבות ושונות לעובדות. הן נוטות להופיע ולהיעלם בהתאם לרצונותיו". בתור מי ששהה לצידו בחדר הסגלגל במשך 17 חודשים, סיפר בולטון כי הוא - כמו גם מנהיגים זרים, סברו שזה "מתסכל ביותר".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מיד: נתניהו בהצהרה מיוחדת בעקבות העלייה בהדבקה • ישיר

נתניהו נטש את קבינט הקורונה: "ההתנהלות הזו תוביל למקום אחד"

"דברים שחלמנו לעשות": צה"ל הציג את יחידת הרחפנים החדשה

ג'ון בולטון | צילום: חדשות 13

"הייתי מעדיף נשיא בעל קשר איתן יותר למציאות", הוסיף. "אני חושב שזו תהיה הבחירה הבטוחה ביותר לאמריקה". ולא רק לאמריקה אלא גם לישראל. כשנשאל אם כאן, בארץ, אנו עלולים להיות בסיכון, ענה "כן, מפני שקווי המדיניות של הנשיא עשויים להשתנות".

"תיארתי בהרחבה בספר עד כמה להוט הוא היה להיפגש עם ההנהגה האיראנית, עם רוחאני או עם חאמנאי, כדי לדבר על חתימתו של הסכם גרעין חדש עם איראן - ובדיוק כפי שקים ג'ונג און העמיד פני שותף של טראמפ בעניינה של קוריאה, אני חושש שהאיראנים יוכלו לעשות אותו דבר עם טראמפ בכהונתו השנייה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בולטון היה - ועדיין, רפובליקני שמרן. הוא כיהן כשגריר באו"ם של הנשיא ג'ורג' בוש. גם ממנו וגם מטראמפ שמע שלא ייתנו לאיראן להפוך לגרעינית - אבל רק לאחד מהם הוא יותר האמין."בוש נהג לומר שלא יעלה על הדעת שלאיראן יהיה נשק גרעיני וכשאני שומע את המילים 'לא יעלה על הדעת', פירוש הדבר הוא 'לא אסכים לכך'. האם טראמפ מתכוון או לא מתכוון לכך? אין לי מושג".

"ייתכן שישראל תתמודד עם ההחלטה הקשה הזאת של איראן שממשיכה להתקדם בחזית הגרעין ובחזית הטילים הבליסטיים. היא תצטרך לקבל החלטה קשה ביותר בעצמה, בין שטראמפ ינצח ובין שביידן ינצח".

U.s. President Trump And Israel's Prime Minister Netanyahu Shake Hands Announcing Middle East Peace Proposal At News Conference At White House In Washington
ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא האמריקני דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

לא רק בעניין איראן בולטון לא סומך על טראמפ, גם בעניין הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "למען האמת", אמר, "כל מי שחושב 'פשוט אשב לי, אכין בזריזות את ההסכם הזה ואביא שלום למזרח התיכון', לא היה די זמן במזרח התיכון כדי להבין את עומקן של הבעיות האלה".

לתחושותיו, ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של טראמפ, וכן הנשיא עצמו לא יוכלו לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "זה לא יקרה - ודאי לא בארבעת החודשים הקרובים. אם טראמפ ייבחר שוב, מה הוא יעשה? ייתכן שהוא פשוט יפנה עורף לכך מפני שהוא מעוניין בהסכם המסחר עם סין ואפשר לחתום על מספר מוגבל של עסקאות אדירות בדברי ימי העולם בתקופת כהונתו של ממשל אחד".

טראמפ וחברי המשלחת האמריקנית לפסגה עם קוריאה הצפונית בארוחת צהריים בסינגפור
טראמפ וחברי המשלחת האמריקנית לפסגה עם קוריאה הצפונית בארוחת צהריים בסינגפור | צילום: רויטרס

לכן, ההמלצה שלו לראש הממשלה היא לא להמתין לטראמפ בעניין הסיפוח, אלא לספח כמה שיותר מהר. מה שמפתיע אותו, הודה, זה שטראמפ טרם העניק לישראל אור ירוק ממשי לסיפוח. "ייתכן שמנקודת מבטו, הימנעות מהחלטה היא טובה מפני שהדבר מאפשר לו זמן רב יותר ככל שאנו מתקרבים לבחירות, זמן שבו יוכל לקבל החלטה שתתבסס על מצבו בסקרים ועל השפעתו האפשרית של הדבר על הבחירות".

כשנשאל אם לדעתו טראמפ ונתניהו דומים, טען כי "בכלל לא". לדבריו, "ראש הממשלה נתניהו הוא פוליטיקאי מוצלח ביותר. הייתה לי הזכות להכיר אותו במשך שנים רבות. אני מעריץ גדול שלו. הוא מומחה לחשיבה גיאו-פוליטית אסטרטגית וזו רק מומחיות אחת שלו. אין מקום להשוואה בינו לבין טראמפ".