בשיא המשבר: פרופ' סיגל סדצקי התפטרה מתפקידה במשרד הבריאות

ברקע הביקורת שנשמעה על תפקודה במהלך משבר הקורונה, ראש שירותי בריאות הציבור הודיעה בפוסט בפייסבוק על פרישתה מהתפקיד. "הטיפול במגפה איבד כיוון - המצאת הגלגל מחדש לא צלחה"

זמן צפייה: 05:47

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופסור סיגל סדצקי, הודיעה היום (שלישי) כי היא התפטרה מתפקידה. בפוסט שכתבה בפייסבוק סיפרה סדצקי כי היא הודיעה על פרישתה מהתפקיד אתמול, ואף מתחה ביקורת על התנהלות המשרד: "הטיפול במגפה איבד כיוון - המצאת הגלגל מחדש לא צלחה. הגעתי למסקנה שבתנאים החדשים שנוצרו ובהם דעתי המקצועית לא מתקבלת - אין ביכולתי עוד לסייע להתמודדות אפקטיבית לבלימת התפשטות הנגיף".

עוד כתבה סדצקי כי "יחד עם שותפים רבים טובים ומסורים נלחמתי בחזית העשייה במטרה לשטח את עקומת התחלואה לתגבר את כוחות העוסקים במלאכה, להכין מערך התמודדות מקצועי ויעיל ולתמוך בכל החלטה שהתקבלה. גם כשהסכמתי עם ההחלטות וגם כשפחות, נרתמתי למשימות שגבו מחיר כבד (אישי, נפשי וגם בריאותי ופיזי). למרות כל אלה, המשכתי למלא בנחישות ובמסירות את תפקידי".

"בשלב השני של המגפה, שהתאפיין בפתיחה חיונית אך מהירה וגורפת של המשק, ההליך הפך למסורבל ואיזון השיקולים הגיע לממדים הדוחקים את שיקולי הבריאות. בשבועות האחרונים, ישראל נעה למקום מסוכן", המשיכה סדצקי. "כולי תקווה, שכעת משהחלו צעדי תיקון הם יימשכו בכיוון הנכון ובקצב המתאים לניהול המגפה. תחושתי היא שעם הזמן הפכנו מאנשי מקצוע המגיבים לאירועים בצורה פרואקטיבית לבעלי אחריות נטולי סמכות המגיבים באיחור אחר האירועים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גורמים במערכת הבריאות: אדלשטיין איבד אמון בפרופ' סדצקי

1,057 נדבקים חדשים אובחנו אתמול; מניין המתים עלה ל-338

אשתו של בנט תוקפת את נתניהו: "מצידו שנעבור שואה כלכלית"

הפוסט המלא: 

סדצקי הוסיפה ביקורת נוספת וכתבה: "העשייה בשטח אינה מקבלת את תשומת הלב והמקצועיות הנדרשים, זמן רב מידי מושקע בוויכוחים, דיונים, יועצים, פורומים וגורמים מטעם עצמם בעוד שרמת התפעול והפרטים הנדרשים להצלחת המבצעים השונים אינם מקבלים את תשומת הלב הראויה ולוקים בחסר - זאת בעוד שכח האדם שנותר לטיפול ביישום ההחלטות קטן מידי, שחוק ומתוסכל".

"הישגי ההתמודדות של הגל הראשון הלכו והתבטלו עם הפתיחה הנרחבת והמהירה של המשק. מהלך המעבר לשלב השני בישראל היה הרבה יותר נרחב ומהיר בהשוואה למדינות מערביות אחרות. אווירת הטיפול במחלה ואופן קבלת ההחלטות השתנו באופן יסודי, והתוצאות ניכרו בנסיקת עקומת התחלואה. לשינוי זה לצערי התלוו הכחשה ניכרת בנוגע למגמות התחלואה שנצפו ובנוגע למשמעות ההחלטות שהתקבלו".

לאחר הודעת סדצקי מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי הוא "מודה לפרופסור סיגל סדצקי על תרומתה במאמץ הלאומי המשותף להתמודדות עם מגפת הקורונה ומאחל לה הצלחה בהמשך דרכה". שר הבריאות יולי אדלשטיין הוסיף: "פרופסור סיגל סדצקי היא עובדת מסורה שפעלה לילות כימים למען בריאותם של אזרחי ישראל. אני מבקש להודות לה על עשייתה ומאחל לה הצלחה בהמשך הדרך".

אתמול דיווח נדב איל בחדשות 13 כי אדלשטיין מעוניין לעקוף את המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופסור איתמר גרוטו ואת סדצקי, ולמנות מנהל מיוחד למערכה נגד מגפת הקורונה, מפני שאיבד אמון בסדצקי ובאגף שלה. השר סבור כי מערך בריאות הציבור וקטיעת שרשראות הדבקה לא עובד, על אף שבכירי המשרד טענו אחרת, וכאן טמון משבר האמון בין השר לבכירים. כמו כן, הפרויקטור שאדלשטיין מעוניין למנות ידווח ישירות אליו ולמנכ"ל המשרד - ולא דרך הצינורות המקובלים.

ראש שירותי בריאות הציבור פרופ׳ סיגל סדצקי בתדרוך מיוחד
ראש שירותי בריאות הציבור פרופ׳ סיגל סדצקי בתדרוך מיוחד | צילום: חדשות 13