גמזו: "הטראומה החברתית-כלכלית הרבה יותר גדולה מהרפואית"

הממונה על משבר הקורונה התייחס בריאיון לחדשות 13 לסמכויות שניתנו לו: "רמת ההשפעה שלי על ממשלת ישראל היא מקסימלית". עוד הוסיף: "אעשה סדר בהגבלות - התקבלו החלטות שאין בהן היגיון"

זמן צפייה: 06:52

הפרופ' רוני גמזו, מהשבוע הפרויקטור של המדינה, התקווה הגדולה של המאבק בנגיף קורונה, הציג את התוכנית שלו באמצע השבוע. אתמול (שישי) פגשנו אותו כדי להבין איך זה הולך לעבוד בפועל - ומתי כבר נחזור לשגרה.

הפרופ' גמזו, שהעביר בזמנו ביקורת על מדיניות ההפחדה שהנהיג מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב, ציין כי לראייתו החשש מקריסת מערכת הבריאות היא לא החשש המרכזי בעת הזו: "זה חשש, הוא קיים שם, זה חלק מהפרמטרים שאני מסתכל עליהם. זה פרמטר אחד. הפרמטר השני הוא בהחלט המצב החברתי-הכלכלי. אני לא בעד להסתכל אך ורק על הפרמטר הרפואי. אני חייב לתכלל את הכול, ממשלת ישראל חייבת לתכלל את הכול".

"כולנו חייבים להכיר מה קורה בחברה, להתקרב מאוד לאותם אנשים שעולמם קרס, הפרנסה שלהם לא קיימת, הם נמצאים במצוקה גדולה והם רואים את הדיסוננס ואת הפער ואומרים, 'רגע, אין משבר בריאותי כל כך גדול', יש חולים, יש אנשים שנפטרו וזה שובר את הלב, אבל בכל זאת - זה לא טראומה רפואית גדולה. הטראומה החברתית-הכלכלית הרבה יותר גדולה. אז זאת מערכת שיקולים שלא רק כמות החולים בבתי החולים היא השיקול".

לכתבות נוספות בנושא >> 

גמזו: "האמון התערער. לא יהיו עוד הגבלות ללא היגיון"

מודל הרמזור של גמזו: בערים הירוקות ייפתחו כל העסקים ובתיה"ס

לאחר פרישת ברבש: פרופ' רוני גמזו מונה לממונה הקורונה

פרופ' רוני גמזו
פרופ' רוני גמזו | צילום: חדשות 13

גמזו התייחס גם לסוגיית המגבלות וספציפית לסגירת החנויות בסוף השבוע, שאותה כבר העלה בנאום כניסתו לתפקיד, ואמר: "אני לא אגיד לך שיש בזה היגיון. אני אמרתי במסיבת העיתונאים שהתקבלו החלטות שאין בהן היגיון. אני מבטיח לאזרחי מדינת ישראל ולכל בעלי העסקים. בשבוע הבא יש לנו שולחנות עגולים, יש לנו קבינט קורונה, אני אעשה סדר בכל ההגבלות. זאת הבטחה והתחייבות שלי".

כמו כן, פרופ' גמזו דיבר על פתיחת שנת הלימודים המתוכננת ל-1 בספטמבר: "השבוע הכוונה היא באמת לצלול לעומק המדעי על פוטנציאל ההדבקה של ילדים בגילאים שונים. יש עדויות לכאן ויש עדויות לכאן. לומדים אותן, לא רק אני, כל הצוות. עם אוצר וחינוך וכל מי שרלוונטי נקבל את ההחלטה יחד. יש מתווה של שר החינוך גלנט, שייאמר לזכותו, הוא מאוד-מאוד נחוש לפתוח ב-1.9. אני מבין את זה, יש לזה היתרונות, אנחנו נוודא שזה נכון לעשות, נחליט יחד". כמו כן, ציין כי הוא "בעד פתיחת השמיים. ישראל יותר אדומה מהרבה מאוד מדינות ירוקות. אז כן, כמובן בצורה מסודרת, עם היערכות מצוינת ובטוחה של נתב"ג. יש כבר סיכומים ראשוניים".

"קודם כול צריך לשפר את הדיוק בקטיעת השרשראות, ואז אתה מכניס לבידוד אנשים שאתה מוודא שהם באמת צריכים להיכנס לבידוד", המשיך. "זה השיפור שאני רוצה לעשות בעזרת צה"ל ארבעה שבועות קדימה. ברגע שאין לך מערך קטיעת שרשראות טוב, אז את מקבלת החלטות כאלה רוחביות. שם חייבים להשתפר. אגב, אני בעד שכל מעבדה בישראל תוכל לעשות בדיקות קורונה. לא רק המעבדות של בתי החולים וקופות החולים, כל מעבדה. יש לנו עכשיו מכרז שיוצא לעוד שלוש מעבדות, מעל 70,000, נגיע גם ל-100,000 לקראת החורף, זה הכיוון שלי".

בדבריו התייחס גמזו do לסוגיית הסמכויות שיקבל מהממשלה, וטען כי "יש לי כל הסמכויות. רמת ההשפעה שלי על ממשלת ישראל, על שר הבריאות, על ההחלטות שמתקבלות, היא מקסימלית. בלי שחצנות, אני הדמות המקצועית המרכזית באירוע הזה. תראי תוך כמה זמן, על מחלוקת שהייתה בנוגע להכנסת הצבא, תוך שלושה-ארבעה ימים והצבא כבר בפנים במהירות שיא. יש לי כוונה אחת, לשרת את אזרחי מדינת ישראל. מי שחושב שאני אהיה שעיר לעזאזל, אני בשביל אזרחי מדינת ישראל, אני הכוח המניע. כולם מבינים שזה רגע שונה בניהול הקורונה".

פרופסור רוני גמזו
פרופסור רוני גמזו | צילום: חדשות 13

"אמרתי שאני פועל בדרך אחרת", המשיך. "אבל תזכרי, כשכתבו מכתבים כנגד בר סימן טוב, אני הייתי הראשון שכתב שהוא מנהל את זה נכון ואכן, הורדנו את התחלואה. אז אני לא אסתיר, יש לנו הבדל בגישות והוא עשה הרבה מאוד דברים שהצילו את ישראל".

לבסוף, התייחס לחזרה לשגרה ואמר כי "אפשר לומר שאנחנו מתחילים לחזור לשגרה, אם אנחנו מורידים את קצב ההדבקה כבר בשבועות הקרובים. אפשר לעשות את זה, אבל זה קיום החוזה. אבל דרך ארוכה, והיא עוברת הרבה מאוד עבודה קשה והרבה מאוד שיתוף פעולה".