גמזו: "האמון התערער. לא יהיו עוד הגבלות ללא היגיון"

כשבוע לאחר כניסתו לתפקיד פרויקטור הקורונה הלאומי, פרופ' רוני גמזו, הציג את תוכנית "מגן ישראל". "המטרה במשמעת האזרחית היא לשים מסכה". על קטיעת שרשרת ההדבקה: "הכניסה של צה"ל חשובה"

זמן צפייה: 08:56

פרויקטור הקורונה הלאומי פרופ' רוני גמזו הציג הערב (שלישי) את התוכנית הלאומית למיגור הקורונה "מגן ישראל", במשרד החוץ שבירושלים. באירוע הצגת התוכנית השתתפו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין.

"לפני ארבעה ימים קיבלתי את המנדט להכין תוכנית ולעמוד במשימה המורכבת שיש לנו - למגר את הקורונה במדינת ישראל", כך פתח גמזו את דבריו. "אין זמן, הייתי חייב להכין את התוכנית מהר, לבצע הערכת מצב ולחשוב מה אנחנו צריכים לעשות. צריכים להבין", הוסיף, "בתוך בתי החולים מתחילה מצוקה".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-2807202053' autoplay='0' credit='' desc='גמזו בריאיון למהדורה המרכזית' kid='1_dr84q6oh' duration='373'']

"התחלואה גדולה ואנחנו נמצאים למול מחלה שעדיין מתקדמת. על אף כל המאמצים שנעשו, אנחנו נמצאים כרגע בנקודת זמן, בשעון חול, וחייבים לבצע את המהלכים מאוד מהר. יכול להיות שנגיע לאי ספיקה".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

מודל הרמזור של גמזו: בערים הירוקות ייפתחו כל העסקים ובתיה"ס

רה"מ: לגמזו יינתנו כל הסמכויות – נקבל החלטות בהתאם להמלצותיו

כ-2,000 נדבקים חדשים אובחנו אתמול – 321 חולים במצב קשה

פרופסור רוני גמזו
פרופסור רוני גמזו | צילום: חדשות 13

בשלב זה, גמזו הציג את נתוני מקדם ההדבקה, והסביר כי רק כאשר הוא ירד - יחל מיגור התפשטות הנגיף. "זו מעין משיכת חבל שכולנו עושים - האזרחים, הממשלה, אני ומערכת הבריאות", אמר. "הרבה אזרחים איבדו את העבודה שלהם, עסקים נפלו, כשלו - אנחנו מבינים את זה, אבל אנחנו יכולים לנצח את זה. זה דורש מכולנו מאמץ".

עוד הוסיף הפרויקטור כי "יש בעיה של התערערות האמון בינינו לבין האזרחים - והדבר הזה גרם למצב שבו המגפה עלתה". אם כך, הציע ליצור "חוזה חדש" בין הממשלה לאזרחים, שיכלול שקיפות, מקצועיות, ענייניות ושיתוף. "לא ניתן יותר להגבלות שאין בהן היגיון. נקטין הגבלות עד כמה שניתן, ובכל דבר יהיה הרבה יותר מקצועיות. אני לא אתן שיהיו הגבלות חסרות היגיון שיפגעו בכלכלה - ואני אחראי לזה".

מצד האזרחים, ביקש, "אמון, התגייסות, התלכדות וציות להנחיות. סך הכול המטרה במשמעת האזרחית היא לשים את המסכה. זה מאמץ אישי קטן שלנו להישג לאומי אדיר". עוד אמר כי "אנחנו צריכים לבצע קטיעה יותר אפקטיבית של שרשרת ההדבקה. היום זה לא קורה כי התהליך לא מסודר. אני שמח שצה"ל לקח את זה, יש לו את היכולות לעשות את זה. זה יקח קצת זמן, אבל אנחנו נקטע את השרשרת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

מי שפתח את הערב היה ראש הממשלה, שאמר: "אנחנו פועלים בכמה חזיתות - ביטחונית, כלכלית ובריאותית. החזית הבריאותית נועדה לשמור על הבריאות ועל החיים שלכם". נתניהו הוסיף כי "אם הייתי צריך לתמצת במילה אחת את מה שחבוי בתוכנית של גמזו, הייתי אומר את המילה 'ביחד'. אנחנו פועלים יחד, ואני מצפה מכל שרי הממשלה לתת גיבוי לתוכנית הזאת ומכל אזרחי ישראל לשתף איתה פעולה. יחד ננצח את הקורונה".

גם שר הביטחון נשא דברים הערב, ופירט: "מזה מספר ימים, ובתיאום עם הרמטכ"ל, החלה עבודה במערכת הביטחון בהקמתה של מפקדה, שתעסוק בקטעית שרשרת ההדבקה". המפקדה, הסביר גנץ, תעמוד לרשותו של גמזו. "מערכת הביטחון, יחד עם צה"ל וכל הגורמים המעורבים, עמדו, עומדים ויעמדו לרשות כל דבר שקשור להדברת המגפה. צה"ל יודע לנצח מלחמות - הוא ידע לנצח גם את המערכה הזו".

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: חדשות 13

שר הבריאות יולי אדלשטיין נאם גם הוא, ואמר כי "על מנת לנצח במלחמה - צריכים לאסוף ניצחונות. בקרב הראשון, קרב הבלימה - הצלחנו. לא במספרים טובים אבל עצרנו את העלייה. היום אנחנו יוצאים לקרב נוסף". שר הבריאות הסביר כי צריכים "להוריד את העקומה כלפי מטה", וכך, "אנחנו יוצאים לקרב על יסודות טובים של הדברים שנבנו עד כה על ידי משרד הבריאות. אני סמוך ובטוח שנוכל לנצח את הנגיף יחד עם כלל ישראל".

שר הבריאות יולי אדלשטיין
שר הבריאות יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום, חשף גמזו חלק מתוכניתו שנקרא "מודל הרמזור". על פי המודל, כל עיר תיצבע על פי מצב התחלואה, כך, עיר שבה מניין הנדבקים גבוה מאוד תיצבע בצבע אדום, ואילו עיר עם מספר נדבקים נמוך תקבל את הצבע הירוק.

בערים ירוקות, למשל, כל העסקים יוכלו להיפתח - כולל אולמות האירועים ומערכות החינוך. לפי המודל, הסמכויות בניהול המשבר יורחבו ויועברו לידי הרשויות המקומיות, בליווי פיקוד העורף והמל"ל. אם כך, אין דין רשות אחת כרשות אחרת ומודל הרמזור יאפשר ניהול שונה בכל עיר ועיר. בימים הקרובים צפוייה להתקיים פגישה בין גמזו לבין המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, אלוף פיקוד העורף, נציגי המל"ל ובכירים נוספים, שבה יציעו קריטריונים לחלוקת הערים לצבעים.
גמזו, המשמש כמנהל בית החולים איכילוב בתל אביב, מונה לתפקיד הפרויקטור ביום חמישי שעבר, לאחר שפרופ' גבי ברבש שהיה מועמד מוביל לתפקיד ויתר עליו בעקבות ויכוח על חלוקת סמכויות. כמה שעות לאחר המינוי, כינסו נתניהו ואדלשטיין מסיבת עיתונאים שבה אמר רה"מ כי "לגמזו יש משימה אחת – קטיעת שרשראות ההדבקה, ויהיו לו כל הסמכויות לשם כך".