מחקר חדש: צריכת בשר אדום ומעובד - לא מגדילה את הסיכוי לסרטן

המחקר, שכלל מיליוני נבדקים ונערך ע"י חוקרים מ-7 מדינות, עורר סערה בעולם התזונה כשקרא תיגר על המלצת ארגון הבריאות העולמי: "צמצום הצריכה לא משפיע על הסיכויים ללקות במחלה באופן מהותי"

זמן צפייה: 01:56

מחקר חדש ושנוי במחלוקת קורא תיגר על המלצת ארגון הבריאות העולמי, לפיה יש לצמצם צריכת בשר אדום או מעובד כדי להקטין את הסיכון ללקות בסרטן המעי הגס ובמחלות נוספות, וקובע כי אין הוכחה שצמצום הצריכה משפיע על הסיכויים ללקות במחלה באופן מהותי.

המחקר, שפורסם בכתב העת האמריקני הנחשב "תולדות הרפואה הפנימית", כלל ארבעה מיליון נבדקים, סקר 61 מחקרים ונערך על ידי 14 חוקרים משבע מדינות שונות. מתוצאותיו עלה כי ההמלצה לצמצום הצריכה נשענת על ראיות חלשות ולא מהימנות, שמציגות צמצום קטן מאוד בכמות מקרי הסרטן וההשלכות הרפואיות. כדי להמחיש עד כמה זעום הסיכון, על פי הנתונים - מתוך מאה אנשים בבריטניה, שישה יפתחו סרטן במעי הגס. אם אותם אנשים יגדילו את צריכת הבשר המעובד ב-50 גרם ליום, המספר יעלה לשבעה מקרים.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

משרד הבריאות בוחן: איסור מוחלט על שיווק סיגריות אלקטרוניות

בפעם הראשונה בישראל: קיצור קיבה – ללא ניתוח

"מהפכה": הטיפול החדשני בגידול ברשתית בעיני ילדים

בשר בקר
בשר בקר | צילום: volff - Fotolia.com

"כלומר, מתוצאות המחקר עלה כי אין הוכחה שצמצום בכמות הבשר מקטינה את הסיכוי לחלות", אמר פרופסור איתן פרידמן, מנהל היחידה לאונקו-גנטיקה בבית החולים שיבא שבתל השומר, בריאיון לתוכנית "החדשות" עם יעקב אילון. "יותר מכך, אין הוכחה שצריכת בשר ממוצעת משפיעה לרעה על הבריאות. זה לא אומר שצריך עכשיו להתנפל על סטייקים ונקניקיות -  צריך דיאטה מאוזנת, ללא קיצוניות לפה או לשם".

המחקר, כצפוי, עורר סערה ורבים בתחום חלוקים על האופן שבו יש לפרש את תוצאותיו. יש הטוענים שהצמצום בכמות מקרי הסרטן והתחלואה, שהחוקרים מציגים כזניח, הוא משמעותי ולא מובן מאליו. מנגד, יש הטוענים שההמלצה לצמצם את צריכת הבשר אינה עומדת באמות מידה מדעיות. כך או כך, חשוב לזכור שרק 3% ממקרי הסרטן מיוחסים לצריכת בשר אדום או מעובד. לשם השוואה, עישון סיגריות גורם ל-19% ממקרי הסרטן. "יש דברים יותר מועילים שאפשר לעשות", מסכם פרופסור פרידמן. "להפסיק לעשן, לעשות ספורט, לשמור על משקל גוף אידיאלי ודיאטה מאוזנת – כל אלו הוכחו כמונעים סרטן ותחלואה".

[brightcove_iframe video_id='programs-yaakov-eilon-articles-20191002-1758' autoplay='0' credit='' desc='פרופ′ איתן פרידמן בריאיון לתוכנית "החדשות" עם יעקב אילון' kid='1_ubu1vp0v' duration='221'']

הסערה שעורר המחקר מציפה את הבעייתיות שעומדת מאחורי מחקרים בתחום התזונה. בניגוד לתעשיית התרופות, שבה ניתן לבצע מחקרים על קבוצות אנשים, למדוד השפעה לטווח הקצר ולבודד את הגורמים המשפיעים – בתחום התזונה יש רק שני סוגי מחקרים: מחקרי התבוננות, שבהם עוקבים אחרי תזונת אנשים במשך שנים, אך קשה עד בלתי אפשרי לבודד את השפעת המזונות השונים ולקבוע אם הם גורמים לתחלואה כזו או אחרת, או מחקרים שבהם בודקים השפעות של דיאטות שונות על אנשים שונים, אך לרוב לא עוקבים אחריהם לטווח ארוך, ולכן אי אפשר לעקוב אחרי התפתחויות של מחלות כמו סרטן או סוכרת. הממצאים שעולים משיטות המחקר האלו נתונים לפרשנות ואינם מוצקים ואמינים דיים כדי להסיק קביעות חד משמעיות או המלצות גורפות.