בפעם הראשונה בישראל: קיצור קיבה – ללא ניתוח

הליך רפואי חדש מצר את הקיבה מבפנים, בעזרת צינור שעליו מצלמה ומכשיר תפירה. העלות: כ-30 אלף שקל. "תוצאות יפות שנשמרות לפחות ל-5 שנים" • שתי נשים עברו קיצור קיבה ע"י החדרת בלון - ומתו

זמן צפייה: 05:20

בחודש האחרון הגיע בפעם הראשונה לישראל הליך רפואי חדש, שמאפשר לסובלים מהשמנת יתר לקצר את הקיבה ללא ניתוח, ומבלי לבצע חתך אחד. הטיפול מתבצע רק בבתי החולים איכילוב ושיבא, והוא עולה יותר מ-30 אלף שקלים, כיוון שנכון להיום הוא אינו כלול בסל הבריאות.

ההליך מבוצע דרך פה החולה. בזמן שהוא מורדם מוחדר אנדוסקופ, צינור גמיש שבקצהו מצלמה ועליו מולבש מכשיר תפירה זעיר, ובאמצעותו תופרים את הקיבה מבפנים ומצרים אותה וכך יוצרים קיבה קטנה יותר ובעלת נפח קטן בהרבה. כל זאת, מבלי לעשות חתך אחד בקיבה. התוצאות דומות לתוצאות הניתוח.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

הטיפול מיועד לבעלי BMI שבין 35 ל-40, או אפילו לבעלי BMI 30, שסובלים ממחלות מטבוליות, כגון כבד שומני, התחלה של סוכרת ועוד. במקרה שהמטופל לא מסתדר עם התפרים, ניתן להוציא אותם, ומצב הקיבה חוזר לקדמותו.

"זה לא עוצמתי כמו ניתוח, מצד שני יש תוצאות מאוד יפות... של ירידה של רוב המשקל העודף, שנשמר לפחות לחמש שנים", מסבירה ד"ר סיגל פישמן, מנהלת השירות לטיפול אנדוסקופי בהשמנה. "הארסנל לטיפול בהשמנה הולך וגדל, כמו כל מחלה כרונית, אין 'זבנג וגמרנו' ויש טיפולים שונים. הפרוצדורה החדשה, שזה בעצם תפירה בתוך הבטן, נכנסת בנישה שבין טיפולים שמרניים לבין הפעולה הכירוגית המסיבית".

ד''ר סיגל פישמן, מנהלת השירות לטיפול אנדוסקופי בהשמנה
ד''ר סיגל פישמן, מנהלת השירות לטיפול אנדוסקופי בהשמנה | צילום: החדשות 13

שתי נשים נפטרו לאחר שעברו הליך של קיצור קיבה באמצעות החדרת בלון

ד"ר טטיאנה מרטין, מנהלת מחלקה בבית חולים, מתה אתמול (שני) לאחר שעברה בימים האחרונים הליך של החדרת בלון לקיבה. זאת, כשבועיים בלבד לאחר שרותם טוויטו בת ה-32 מתה לאחר שעברה את אותו ההליך בדיוק.

מדובר בטיפול שבמהלכו מוחדר בלון לקיבה, שם מנפחים אותו ועל ידי כך מקטינים את הקיבולת שלה, כך שהמטופל מרגיש תחושת שובע גם לאחר שאכל מעט. בשני המקרים השתמשו המנתחים באותו סוג של בלון, בלון מתכוונן.

ממשרד הבריאות נמסר כי הוא יקים ועדה שתבדוק את נסיבות המקרים.