משרד הבריאות בוחן: איסור מוחלט על שיווק סיגריות אלקטרוניות

בעקבות דיווחים על תחלואה ותמותה בקרב המשתמשים, ועלייה בשימוש בפריט האלקטרוני בקרב בני נוער, שוקלים במשרד להטיל הגבלות נוספות על המוצר – בהן איסור מכירת סיגריות בטעמים

זמן צפייה: 01:49

בעקבות דיווחים על תחלואה ותמותה בקרב מעשני סיגריות אלקטרוניות, ועלייה בשימוש בהן בקרב בני נוער – במשרד הבריאות בוחנים איסור מוחלט על שיווק המוצר. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הורה לבחון הגבלות משמעותיות יותר על המוצר, בראשן איסור שיווק סיגריות בטעמים.

הודעה זו של המשרד מגיעה בהמשך לחוק של חברי הכנסת לשעבר איתן כבל, יהודה גליק ואייל בן ראובן האוסר פרסום מוצרי עישון וטבק ומטיל הגבלות על מכירתם - ויכנסו לתוקף בינואר.

עוד בחדשות 13:

"צעד נועז": ארה"ב תאסור על מכירת סיגריות אלקטרוניות

לראשונה בארה"ב: מת ממחלת ריאות לאחר שימוש בסיגריה אלקטרונית

עד כמה קל לבני נוער לרכוש סיגריות אלקטרוניות בישראל?

צעיר מעשן סיגריה אלקטרונית
צעיר מעשן סיגריה אלקטרונית | צילום: רויטרס

מפורום יצרני ויבואני מוצרי האיוד נמסר בתגובה: "בישראל מתים מדי יום 24 אנשים כתוצאה מעישון סיגריות בוערות. ארגוני בריאות ברחבי העולם מעודדים מעשנים בגירים לעבור לאיוד סיגריה אלקטרונית - ללא טבק וללא בעירה - כחלופה פחות מזיקה עבורם. הקריאה התמוהה להפסקת השיווק של סיגריות אלקטרוניות בעוד שסיגריות בוערות ממשיכות להימכר, תנציח את העישון בקרב מיליון המעשנים הבגירים בישראל".

לפני כשבועיים הודיע ממשל טראמפ כי בכוונתו לאסור על מכירת סיגריות אלקטרוניות, לאחר מספר מקרי מוות שאירעו במדינה כתוצאה משימוש בהן. "אנו מבהירים שבכוונתו לנקות את השוק מהסיגריות האלקטרוניות, כדי להפוך את המצב המדאיג של התפשטות מחלות בקרב בני נוער, ובשל השפעת המוצר על ילדים, משפחות, בתי ספר וקהילות", אמר שר הבריאות אלכס אזר.

בשיחה עם כתבים, לאחר פגישה בחדר הסגלגל עם השר אזר ועם נד שארפלס, ראש מנהל המזון והתרופות האמריקני, אמר הנשיא דונלד טראמפ כי "השימוש בסיגריות האלקטרוניות היו רווחיות והפכו לעסק עצום במעט מאוד זמן. הרבה אנשים חושבים שהשימוש במוצר הוא נהדר, אבל זה ממש לא כך. עלינו לגלות את היקף הבעיה, זה דבר חדש - אבל אנחנו עומדים לגלות".

בתקופה האחרונה מתפרסמים ממצאים מדאיגים בנוגע לנזקים שמותירה הסיגריה האלקטרונית, ששווקה כחלופה פחות מסוכנת לסיגריה הרגילה. לפני כמה שבועות דיווחו גורמים במערכת הבריאות האמריקנית על מותו של תושב אילינוי, שהתמודד במשך תקופה ארוכה עם מחלת ריאות לאחר שימוש בסיגריה אלקטרונית, והצהירו כי נראה שזהו מקרה המוות הראשון בארצות המקושר לסיגריות אלה.

סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית | צילום: רויטרס

ראש המחלקה לבריאות בציבורית באילינוי הצהיר כי "חומרת המחלות שמהם סובלים האנשים היא מדאיגה. חייבים להדגיש שהשימוש בסיגריות אלקטרוניות עלול להיות מסוכן".

המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן דיווח כי 193 בני אדם ב-22 מדינות סובלים ממחלות בדרכי הנשימה כתוצאה משימוש בסיגריות אלקטרוניות. עם זאת, הדגישו כי אין ודאות לכך שהגורם הישיר למחלות הוא הסיגריות, וכי המקרים עדיין נחקרים. עד כה, נשלל קשר למחלות זיהומיות.

"טרם ברור מה הגורם הספציפי שהביא למקרים הללו", הסבירה בכירה במרכז לבקרת המחלות. "ייתכן כי החולים חווים סימפטומים דומים שנגרמים מסיבות שונות".