"מהפכה": הטיפול החדשני בגידול ברשתית בעיני ילדים

הליך המהווה פריצת דרך אדירה משלב בין הידע של רופאי עיניים ומצנתרי מוח. במקום עקירת העין - מזריקים באמצעות צנתור 50 סמ"ק כימותרפיה. "הגדולה היא להכניס חומר במקום הנכון" • סטטוסקופ

זמן צפייה: 08:16

רטינובלסטומה הוא אחד הגידולים השכיחים ביותר בקרב תינוקות וילדים. הוא נגרם ממוטציה בגן אר-בי-1, אחד הגנים שתפקידם למנוע התפתחות של גידולים בעין. בכל שנה נולדים בישראל כ-12 ילדים הסובלים ממנו. ניתן לזהות אותו גם ללא הכשרה רפואית, משום שצבעו לבן והוא נראה בעינו של הילד או התינוק. דווקא התיעוד והצילום הרב של הורים רבים, מאפשר להם לראות את הצבע הלבן בעינו של הילד - ולמהר לרופא על מנת לקבל טיפול.

"רטינובלסטומה הוא הגידול הממאיר השכיח ביותר בילדים שמקורם ברשתית", הסביר פרופ' יעקוב פאר, מומחה באונקולוגיה של העין בבית החולים "הדסה". ההליך החדשני לטיפול בגידול הוא פריצת דרך אדירה, שהתאפשרה בזכות התקדמות הטכנולוגיה הרפואית ובאמצעות שילוב הידע של רופאי העיניים ומצנתרי המוח. הפתרון הוא הזרקת כימותרפיה ממוקדת היישר לעורק שמזין את העין. "הגדולה של הסיפור זה להזריק את החומר במקום הנכון. נותנים כמות אדירה של כימותרפיה לאיבר חולה", הסביר פרופ' חוסה כהן, מנהל יחידת צנתורי המוח ב"הדסה".

"זה הצלה קוסמטית, כדי לא להוציא את העין. מעבר לזה, לפעמים המחלה מופיעה בשתי העיניים - וזה הצלת הראייה. שני הדברים האלה הם מהפכה", הוסיף פרופ' משה גמרי, מנהל יחידת MRI ונוירו-רדיולוגיה אבחנתית ב"הדסה".

חדר ניתוח שבו מטופל ילד עם גידול ברשתית
חדר ניתוח שבו מטופל ילד עם גידול ברשתית | צילום: החדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"מי שרוצה טיפולי המרה – שיעשה": נדב אבקסיס מוריד את הכפפות

הטיפול החדשני שהורג תאי סרטן – ועשוי לרפא חולים בתוך חודש

פריצת דרך רפואית: מנתח ביצע סדרת טיפולי לב באמצעות רובוטים

ההליך עצמו הוא קצר ודי פשוט לידיים מיומנות. פרופ' כהן מחדיר צנתר דרך עורק הירך של התינוק, משם דרך אבי העורקים הוא מגיע לעורקי התרדמת בצוואר ונכנס לעורקי המוח. בפיצול הראשון הוא מוצא את העורק שמזין את העין. שם הוא נעצר, ומתחיל להזליף את הכימותרפיה, 50 סמ"ק - והטיפול מסתיים.

שמעון תמיר, שבתו נטלי יחזקאל אובחנה לפני כ-30 שנים ברטינובלסומה, גידול ממאיר בעינה, סיפר על הטיפול בעבר: "בתמונות ראו מין הבזק כזה, עין אדומה, כמו של חתול. הלכנו לרופא ובדקנו. הוא הפנה אותנו לבית חולים, וגילינו שיש לה גידול וצריך לעקור את העין". כלומר, היה ברור לכל הרופאים שאין ברירה, צריך היה לעקור את העין לפני הגידול יתפשט.